رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ خرداد ۱۳۹۸

تکیه نفرآباد تهران

اشتراک گذاری

تکیه نفرآباد مربوط به دوره قاجار است و در منطقه ۲۰ شهرداری تهران، شهرری جنب ضلع شرقی حرم سیدالکریم در محله نفرآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰۶۰ ساخته شده‌است ولی تکیه نفرآباد ثبت ملی نگردیده و در آستانه خراب شدن توسط آستانه حرمحضرت عبدالعظیم می‌باشد.تکیه نفر آباد از تکیه های قدیمی تهران است . تکیه نفرآباد بعد از قریب به چهارصد سال همچنان محل برگزاری مراسم عزاداریهای ماه‌های محرم و صفر می‌باشد سردر تکیه نفرآباد کاشی کاری است و روی این کاش کاری‌ها لحظه کشته شدن علی اکبر نقش بسته‌است.تکیه نفرآباد در منطقه ی ۲۰ شهرداری تهران، شهرری و جنب ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم در محله نفرآباد واقع شده . این اثر در تاریخ ۱۰۶۰ هجری شمسی (زمان شاه عباس دوم ) ساخته شده است و هسته اولیه شهرری امروزی است که پایه آن در زمان شاه طهماسب صفوی گذاشته شد و ساختن حصار طهماسبی و نخستین تکیه تهران نیز به همان دوران بازمی گردد ولی چون این اثر ثبت ملی نگردیده در طرح ساماندهی حرم عبدالعظیم حسنی (ع) قرار گرفته است که امید است در حفظ و مرمت و بازسازی آن اقداماتی صورت گیرد. تکیه ی بزرگ نفرآباد بعد از قریب به چهارصد سال محل برگزاری مراسم عزاداریهای ماه های محرم و صفر می باشد. سردر این تکیه کاشی کاری است و روی این کاش کاری ها لحظه شهادت حضرت علی اکبر(ع) نقش بسته است. نمای بیرونی دیوارها هنوز بعد از این همه سال آجری است و فضای تاریخی تهران قدیم را یادآوری می کند. در حال حاضر این تکیه قدیمی ترین تکیه ی تهران می باشد.
به نقل اهالی و بر اساس وقفنامه موجود، تکیه نفرآباد در سال ۱۰۶۰ هجری قمری یعنی حدود ۱۰۰ سال بعد از نخستین حصارکشی پیرامون تهران ساخته شده است. حتی قدیمی‌های محله هم نمی‌دانند که این تکیه از آن زمان تا به حال چندین بار بازسازی و مرمت شده است. آقای قربانی‌نژاد که یکی از اعضای هیئت امنای تکیه است می‌گوید نصیربک فرزند محمدباقر عطارباشی از واقفان قدیمی تکیه نفرآباد است. حتی گفته می‌شود نصیربک اولین شخصی بود که ساختمان آن را بنا کرد. هم اکنون سه دانگ تکیه به نام دختر مرحوم غلامعلی‌خان نصیری است. غلامعلی‌خان نوه‌ نصیربک بود. این خانواده به صاحب جمع هم معروف بودند. سه دانگ دیگر آن هم وقف است.
سر در تکیه کاشی‌کاری است. بر روی این کاشی‌‌کاری‌ها لحظه شهادت حضرت علی اکبر(ع) نقش بسته است. نمای بیرونی دیوار‌ها آجری است. در فاصله‌ دو متری از زمین قلاب‌های گردی نصب شده‌اند که یک سر آن درون دیوار فرو رفته است. وقتی چادر خیمه را برپا می‌سازند، طناب آن را به این قلاب می‌بندند تا چادر از همه سو مهار شود.
دور تا دور صحن شبستان سکویی به ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر و عرض سه متر برای نشستن عزاداران وجود دارد. مساحت شبستان ۴۰۰ متر مربع است که با توجه به جمعیت آن روز فضای بزرگی است. بنای شبستان دو طبقه است که در گذشته زن‌ها مراسم تعزیه‌خوانی را از طبقه بالا تماشا می‌کردند. این مراسم قبل از انقلاب به مدت یک دهه برگزار می‌شد. یک ستون چوبی به ارتفاع ۱۲ متر چادر خیمه را نگه می‌دارد. چادر سفید خیمه کار هنرمندان اصفهانی است. این بنا در سال ۱۳۴۲ بازسازی شده است. اما فقط ستون‌های چوبی جای خود را به تیرآهن‌ها داده‌اند تا‌‌ همان شکل قدیمی تکیه حفظ شود. سقاخانه معروف و قدیمی نفرآباد به نام سقاخانه حضرت اباالفضل(ع) همچنان در کنار تکیه قرار دارد.
علاوه بر ایام سوگواری ماه محرم و مراسم‌های مذهبی دیگر، تکیه نفرآباد در هر شب جمعه برنامه دارد و از عزاداران به‌‌ همان روال قدیم با آبگوشت پذیرایی می‌شود. مراسم عزاداری در این حسینیه شامل: تعزیه خوانی، نوحه خوانی و سینه زنی است.

تکیه نفرآباد تهران
تکیه نفرآباد تهران تکیه نفرآباد تهران
تکیه نفرآباد تهران تکیه نفرآباد تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
خبرگزاری ایسنا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *