رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ خرداد ۱۳۹۸

تکیه سادات اخوی تهران

لینک این مطلب کپی شد!

تکیه سادات اخوی یکی از تکیه های قدیمی شهر تهران است که بنا به برخی گفته ها حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و نسل در نسل ادامه پیدا کرده است. در این تکیه منبر های کوتاه ۱۵ دقیقه ای و عزاداری های کوتاهی صورت می گیرد و پس از تخلیه تکیه، گروه جدیدی وارد مجلس تکیه می شوند و به ذکر مصیب و عزادای می پردازند.بساط پذیرایی از عزاداران دیدنی است. چای در استکان شاه عباسی و نان قندی. اینجا تکیه سادات اخوی است؛ خانه‌ای وقفی به عمر تاریخ معاصر ایران. تکیه‌ای که نه خشت خشتش دست خورده و نه عزادارانش و نه سبک و سیاق عزاداری‌هایش. خانه همان خانه، درها همان درها، حتی ساعت برنامه‌ها و ترتیبشان هم تکان نخورده.
بانی تکیه سادات اخوی تهران ، یکی از رجال و اشخاص عالی‌رتبه زمان قاجار بوده و در حال حاضر نیز این تکیه پس از حدود ۱۴۰ سال توسط نوادگان ایشان اداره می‏ شود. با توجه به ناامن بودن گذرها و معابر در زمان گذشته برای اینکه مردم برای تردد دچار مشکل نشوند مراسم صبح ها برگزار می شد که این شیوه امروزه منسوخ شده است. در حالی که امروزه اغلب مراسم تکیه‌ها در طول شب برگزار می‏شود، مراسم تکیه سادات اخوی به همان سبک قدیمی از بعد نماز صبح شروع و تا قبل از اذان ظهر به پایان می‌رسد .
یک خانه قدیمی، تکیه‌ای از دوران پدر بزرگان، از روزگار کوچه‌ها تنگ و خانه‌های بزرگ با اندرونی و بیرونی. بخش بیرونی این خانه به آقایان اختصاص دارد و بخش حیاط و اندرونی این حسینیه و تکیه قدیمی پایتخت مختص بانوان است.

آدرس : تهران – خیابان مصطفی خمینی – روبروی کوچه تکیه رضاقلی خوان – کوچه افشار – تکیه سادات

تکیه سادات اخوی تهران
تکیه سادات اخوی تهران تکیه سادات اخوی تهران

منبع:
بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *