رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ مرداد ۱۳۹۹

سبزه میدان تهران

اشتراک گذاری

سبزه میدان تهران ، یکی از مهم‌ترین مناطق مهم تهران از نظر تاریخی، گردشگری و معماری و همچنین خرید و فروش انواع کالاهای تجاری و مصرفی است.تهران در حال حاضر ترکیبی از اصول شهرسازی مدرن و بافت های فرسوده یی است که اصول شهر سازی در آن کمتر رعایت شده است. «میدان» چه در قدیم و چه در شهرسازی مدرن جزء نقاط کلیدی شهر به حساب می آید. «سبزه میدان» اولین و به گفته برخی جزء اولین میدان های تهران به حساب می آید.
در دوره قاجاریه که اسکلت اصلی تهران از آن زمان بنا شده است، «سبزه میدان» اولین و در واقع میدان اصلی شهر بوده است. این میدان زمانی جزء معدود میدان های دارالخلافه تهران به حساب می آمده است.

همچنین یکی از با ارزش‌ترین یادگاری‌های به جای مانده از تهران قدیم است که همچنان پر رفت و آمدترین بخش بازار تهران است. سبزه میدان حالا به دلیل مجاورت با بازار تهران و جای دادن ورودی اصلی بازار در خود بسیار شلوغ و پر هیاهو است. در اطراف این میدان همه چیز از جمله خشکبار، فرش، لوازم دکوراسیون داخلی خانه، غذاهای سنتی و فست‌فود و طلا و جواهر به فروش می‌رسد. بسیاری از ساختمان‌های اطراف سبزه میدان مانند بانک ملی ایران (شعبه بازار)، کاخ گلستان و ورودی بازار کفاش‌ها از آثار تاریخی و معماری مهم پایتخت هستند.

سبزه میدان تهران

با قدم زدن در اطراف سبزه میدان و تماشای مغازه‌ها، خیابان‌های سنگ فرش و بناهای قدیمی گویی خود را در گذشته‌ی پایتخت می‌بینید که همچون یک فیلم زنده از مقابل دیدگان شما می‌گذرد. در اطراف سبزه میدان و بازار بزرگ رستوران‌هایی را می‌بیند که با قدمت زیاد خود میزبان مشتری‌های خسته‌ای‌اند که بعد از خرید فراوان در پی تجدید قوا هستند.

در قسمت میانی سبزه میدان یک چادر متحرک تعبیه شده است تا در هنگام اذان و سپس اقامه نماز، نمازگزاران را از آفتاب داغ مصون نگه دارد.بازار بزرگ طلا و جواهر تهران که ۲ ورودی دارد در سبزه میدان قرار دارد و هر دوی این ورودی‌ها در دو سوی سبزه میدان قرار دارند.در اطراف سبزه میدان نیمکت‌هایی در نظر گرفته شده است که اگر در ساعاتی از روز در آفتاب قرار نگیرند پیدا کردن یک نیمکت خالی برای نشستن و استراحت و صرف غذا کار ساده‌ای نیست.
در گذشته، سبزه میدان علاوه بر محل کسب، محل تجمع مردم در ایام ماه محرم بوده و هم اکنون نیز در دهه اول ماه محرم مردم مراسم عزاداری خود را در آن برگزار می کنند.

سبزه میدان تهران
از رویدادهای مهمی که در سبزه میدان به عنوان اولین میدان مدرن شهر اتفاق می افتاد اعدام مجرمان بود که این عمل بنا به دستور امیرکبیر به میدان پاقاپوق (اعدام قدیم و محمدیه فعلی) منتقل شد. این میدان در حال حاضر، همان اسلوب قدیمی را دارد، البته بدون آن درختان بلند، آب نماها و مغازه های قدیمی.
در عهد پهلوی اول، باغچه هایی در وسط میدان ساخته شده بود که در حال حاضر چیزی از آنها باقی نمانده است. در ضلع جنوبی سبزه میدان بازار اصلی تهران شکل گرفت که از دوره فتحعلی شاه به تدریج توسعه یافت و محل اصلی داد وستد تهرانی ها شد. در واقع سبزه میدان و بازار قدیم، نقطه ثقل تهران به حساب می آمد که عمده تجارت شهر در این قسمت انجام می شد. شاید این قسمت از شهر به مانند گذشته کمترین حجم جمعیتی را به لحاظ اسکان در اطراف این میدان دربرداشته باشد، اما در گذشته از محل های بسیار مهم شهر بود و بازار منشعب از آن نبض پایتخت به شمار می رفت.

سبزه میدان تهران

سبزه میدان یکی از پر رفت و آمدترین میدان‌های تهران است که از دوران صفویه و زندیه محل کاشت سبزی برای مردم تهران بوده و به همین دلیل به این نام شهرت داشته است.

نحوه دسترسی به سبزه میدان

آدرس:سبزه میدان در خیابان پانزده و نرسیده به خیابان ناصر خسرو قرار دارد.

سبزه میدان تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *