رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ترمینال بیهقی تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ مرداد ۱۳۹۹

ترمینال بیهقی تهران یکی از معروف ترین ترمینال های شهر تهران است که در شرق میدان آرژانتین قرار گرفته است و به نام ترمینال آرژانتین نیز شناخته می شود. این ترمینال در سال ۱۳۷۰ در شهر تهران احداث شد. ترمینال بیهقی دارای مساحت ۱۳ هکتار است. سیر و سفر بیهقی اولین شرکت مسافربری بود که در این ترمینال مستقر شد و پس از آن شرکت های همسفر، رویال سفر، ایران پیما در این ترمینال مستقر شدند. در حال حاضر تمامی شرکت های مسافربری مطرح در این ترمینال حضور دارند.

در این ترمینال سرویس های درون مرزی و برون مرزی بسیاری به شهرهای مختلف فرستاده می شود و مسافران می توانند بلیط اتوبوس خود را حتی اینترنتی خریداری کنند . این ترمینال برای شهرهای اصفهان، تهران ،اهواز، مشهد، رشت، خرم آباد، همدان و … اتوبوس می فرستد. هم چنین بلیط اتوبوس شهر های برون مرزی مانند ترکیه، سوریه و عراق نیز از ترمینال بیهقی قابل خرید است.

-بیهقی-تهران3 ترمینال بیهقی تهران
مسافرت کردن با اتوبوس جزء باصرفه ترین گزینه ها برای سفرهای بین شهری حتی بین کشوری می باشد . مسافرت با اتوبوس در حال حاضر، با ورود خودروهای جدید و مدرن، رو به رشدترین گزینه سفر است. از ترمینال‌های مسافربری تهران که با وجود وسعت کم، گردش مسافر و خدمات بالایی دارند، می‌توان به ترمینال بیهقی تهران اشاره کرد.

تاسیس ترمینال بیهقی تهران

بسیاری از مردم شهرهای دیگر برای کارهای اداری، شخصی، تفریحی، درمانی و تجاری به تهران سفر می‌کنند. از طرف دیگر بسیاری از ساکنین شهر از جاهای دیگر به تهران مهاجرت کرده‌اند و گاهی نیاز به بازگشت به شهر خود را دارند. شهر تهران حتی با وجود ترمینال جنوب، شرق و غرب، همچنان نیاز به پایانه‌های بیشتر را حس می‌کند. جمعیت بالای تهران و رفت و آمدهای پی در پی مسافران در تهران، هر روز بر نیاز افزایش تعداد اتوبوس می‌افزاید. همه این مسائل باعث شد که طرح ریزی ساخت ترمینال بیهقی در میدان آرژانتین در دهه ۶۰ شروع شده و نهایتا در سال ۱۳۷۰ افتتاح پایانه بیهقی صورت بگیرد. ترمینال بیهقی پس از ترمینال جنوب و شرق، سومین پایانه ساخته شده در تهران بود و پس از آن ترمینال غرب ساخته شد. سرویس دهی پایانه بیهقی به تمامی ایران انجام می‌شود و محدودیتی در شرق و غرب بودن مقصد ندارد. برخلاف دیگر ترمینال‌ها که عموماً سرویس‌های مشخصی را می‌برند، نقشه شهرهای پایانه مسافربری بیهقی، از کامل‌ترین نقشه‌های مسافربری تهران است. بسیاری از استان‌ها و شهرهای مهم آن‌ها توسط شرکت‌ها و تعاونی‌های واقع در ترمینال پوشش داده می‌شوند.

-بیهقی-تهران ترمینال بیهقی تهران

در پایانه مسافربری بیهقی می‌توانید بلیت سفر به استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، زنجان، فارس، قزوین، قم، لرستان، مرکزی، مازندران، گلستان، همدان، کردستان، کرمانشاه، کرمان، یزد، گیلان و چهارمحال و بختیاری را تهیه کنید. این تعداد سرویس به استان‌های مختلف در هیچ کدام از ترمینال‌های تهران یافت نمی‌شود و به همین دلیل می‌توان ترمینال بیهقی را در میان کامل‌ترین پایگاه‌های انتقال مسافر قرار داد. البته ممکن است برخی از شهرها به شکل هر روزه سرویس نداشته باشند، به همین دلیل سعی کنید تا حد امکان از وجود سرویس چند روز قبل از حرکت خود اطلاع کسب کنید.

در ترمینال بیهقی سعی بر این شده تا با کاهش تعداد سرویس‌ها، تمرکز بر افزایش نقاط سرویس‌دهی گذاشته شود. به همین دلیل می‌توانید بلیت‌های کمیاب و حتی نایاب را در این ترمینال پیدا کنید. قبل از رفتن به ترمینال بیهقی ابتدا مشخص کنید که به کدام شهر می‌خواهید سفر کنید. حتماً بررسی کنید که مقصد شما در لیست شهرهای تحت پوشش ترمینال بیهقی باشد. برای تهیه بلیت می‌توانید هم به شکل حضوری و هم به شکل اینترنتی و تلفنی برای خود صندلی رزرو کنید.
پس از تهیه بلیت، در روز مقرر سفر، سعی کنید زودتر از موعد (ترجیحا ۳۰ دقیقه قبل از حرکت اتوبوس) به ترمینال بروید. نگرانی از بابت چمدان‌های سنگین و بارهای زیادی نداشته باشید زیرا انبار بار و امانت ترمینال بیهقی بدون دریافت هیچ هزینه‌ای، وسایل شما را تا ۱۲ شب نگه می‌دارد. می‌توانید تا زمانی که موعد بلیت شما برسد، بارهای خود را به ترمینال بسپارید و قبل از سفر به ترمینال بازگردید. امکانات رفاهی زیادی را در ترمینال بیهقی نمی‌توانید بیابید. فروشگاه‌های درون ترمینال به چند سوپرمارکت که سوغات و ساندویچ می‌فروشند خلاصه می‌شود. اما در خارج از ترمینال و اطراف میدان آرژانتین، غذاخوری‌های زیادی وجود دارند. فروشگاه شهروند و پارک ساعی و نوروز نیز در نزدیکی ترمینال واقع شده‌اند.

نحوه دسترسی به ترمینال بیهقی

آدرس: تهران، میدان آرژانتین، پارک سوار بیهقی، پایانه مسافربری بیهقی
با وجود نبود پارکینگ سرپوشیده مناسب برای نگهداری از خودرو، پیشنهاد نمی‌کنیم اگر مسافر هستید، خودروی خود را در ترمینال رها کنید. در این مورد بهتر است گزینه‌های دیگر رفتن به ترمینال را برای سفر درون شهری خودتان امتحان کنید.
اتوبوس BRT: ایستگاه ترمینال بیهقی مبدا خط ۵ BRT تهران است و از هر مسیر دیگری که بتوانید خود را به این خط برسانید، می‌توانید به ترمینال بروید. خط ۹ (لاله) تنها خطی‌ست که با خط ۵ ایستگاه مشترک دارد. از ایستگاه‌های تقاطع خط ۹ می‌توانید در مسیر خود بهره ببرید.
مترو: ایستگاه‌های متروی مصلی و میرزای شیرازی در شمال و جنوب پایانه بیهقی واقع شده‌اند. با استفاده از این دو ایستگاه مترو تهران می‌توانید به ترمینال بروید. البته کمی پیاده‌روی نیز شامل مسیر شما می‌شود. این گزینه برای کسانی که وسیله و باز زیاد به همراه دارند پیشنهاد نمی‌شود.
تاکسی‌های درون شهری و اینترنتی: برای رفتن به ترمینال بیهقی از طریق تاکسی شهری، کافی‌ست سوار تاکسی‌های میدان آرژانتین شوید. این تاکسی‌ها شما را مستقیماً به ورودی پایانه می‌رسانند. می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی هم برای رفتن به پایانه استفاده کنید که مسیرتان را بیش از پیش هموار می‌سازد.
با وجود گزینه‌های متعدد در رفت و آمد، اگر وسیله و بار زیادی با شماست، احتمالاً درون مترو و اتوبوس دچار مشکل شوید. در این صورت حتما از تاکسی استفاده کنید. اگر بار زیادی ندارید و نهایتاً یک کوله به همراه‌تان هست می‌توانید گزینه‌های ارزان سفر را هم بررسی کنید.

تمامی هزینه‌های شما در پایانه بیهقی مربوط به خدمات دریافتی شما می‌باشد. مراکز خدماتی ترمینال بیهقی در ساعات کاری مجموعه باز هستند و پس از آن بسته می‌شوند. اما سوپرمارکت‌ها و خود ترمینال به شکل ۲۴ ساعته باز است. دفاتر فروش بلیت تعاونی‌های مستقر در ترمینال نیز پس از نیمه شب بسته شده و تا صبح فردای آن شب باز نخواهند شد. البته به این معنی نیست که دیگر سرویسی درون پایانه نخواهد بود زیرا پس از این ساعت نیز می‌توانید از تاکسی‌های دربستی بهره ببرید یا منتظر سرویس‌های بین‌راهی بمانید. به طور معمول سرویس دهی ترمینال از ساعت ۶ صبح آغاز شده و تا ۱۲ شب ادامه خواهد داشت. سرویس دهی ترمینال به گونه‌ای‌ست که کمتر پیش می‌آید خودرویی برای رفتن پیدا نکنید.

-بیهقی-تهران1 ترمینال بیهقی تهران

امکانات ترمینال بیهقی

اگرچه پایانه بیهقی تنها یک پایانه مسافربری ساده است اما تا حد امکان سعی شده برای مسافران راحتی و آسودگی فراهم آورده شود. بسیاری از امکانات مجموعه بیهقی در ساعات اداری فعال هستند و بعضی نیز به شکل شبانه روزی و ۲۴ ساعته کار می‌کنند. از میان تمامی قابلیت‌های پایانه بیهقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مسجد
آژانس مسافرتی
اتوماسیون حمل بار
دفتر فروش شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری
اتاق مادر و کودک
سالن انتظار مسافران
دستگاه‌های خودپرداز
تلفن‌های همگانی
کتابخانه
خانه سلامت
کافی‌شاپ و رستوران
فروشگاه مواد غذایی
فروشگاه تنقلات
فروشگاه شهروند
خشکشویی
مرکز معاینه فنی
پارک کودک
پارکینگ
دفتر تاکسی‌رانی تهران
دفاتر خدمات بیمه
خوابگاه مجهز رانندگان
ایستگاه پایانه‏ای اتوبوس
خدمات مکانیکی و کارواش

همه این امکانات برای استفاده مسافران و رانندگان فراهم شده و موجب آسودگی هر چه بیشتر و بهتر آن‌ها خواهد بود. همچنین کیفیت خدمات و سرویس‌های ترمینال نیز از سوی شرکت‌ها در بالاترین حد خود است. اتوبوس‌های ترمینال بیهقی عمدتاً از نوع VIP بوده که راحتی بیشتری نسبت به اتوبوس‌های ساده دارند.
یادتان نرود که تا حد امکان بلیت اتوبوس خود را از مراجع رسمی و معتبر خریداری کنید. بلیت‌های شرکتی دارای بیمه مسافر هستند که در صورت بروز مشکلات احتمالی، فعال می‌شود. برخلاف خودروهای شخصی یا اتوبوس‌های بین راهی که ممکن است امنیت شما را نیز تامین نکنند، سرویس‌های با بلیت معتبر علاوه بر بیمه و امکانات رفاهی بهتر، از رانندگان مجرب با زمان استراحت کافی و مناسب برخوردارند.

-بیهقی-تهران2 ترمینال بیهقی تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *