رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ مهر ۱۴۰۱

تاسیسات گردشگری و نقش آن در رونق این صنعت

اشتراک گذاری

تاسیسات گردشگری از مهم‌ترین نیازهای هر منطقه برای توسعه صنعت گردشگری است. عوامل مختلفی می‌تواند به عنوان جاذبه، گردشگران را برای حضور در یک منطقه جذب کند، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از مهم‌ترین موارد هستند، اما بدون وجود زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری مناسب این صنعت نمی‌تواند عملکرد موفقی داشته باشد.

استان اردبیل یکی از استان‌های گردشگرپذیر کشور است که به ویژه در فصول بهار و تابستان با استقبال ویژه گردشگران مواجه می‌شود. در بررسی وضعیت گردشگری استان به نقش مهم تاسیسات گردشگری در رونق صنعت گردشگری پی می‌بریم و مشاهده می‌کنیم که این گونه تاسیسات هم در جذب مسافر و هم در مدیریت آنها در زمان‌های پیک حضور گردشگران در استان نقش کلیدی دارند.

استان اردبیل با ۲۰ هزار تخت اقامتی رسمی بعد از استان‌های خراسان رضوی و مازندران بیشترین تخت‌های اقامتی را در کشور دارد و این یکی از برتری‌های تاسیسات گردشگری در استان اردبیل نسبت به سایر استان‌ها است. توسعه گردشگری شهر سرعین و البته شهرهایی مثل مشگین‌شهر و اهمیت شهر اردبیل به عنوان مرکز استان باعث شده است که تعداد مراکز اقامتی در این شهرها با رشد چشم‌گیری روبرو باشد. به نحوی که حدود ۷۵ درصد تخت‌های مراکز اقامتی رسمی در شهرستان سرعین قرار دارد. این تعداد از مراکز اقامتی و توسعه آنها در استان شاید نقش چشم‌گیری در جذب گردشگر نداشته باشند اما قطعا در مدیریت و افزایش ماندگاری مسافران در استان نقش بسزایی دارند. گردشگری استان اردبیل فصلی است و فصل‌های بهار و تابستان شاهد حضور گسترده گردشگران در استان هستیم، به ویژه تعطیلات چند روزه در این دو فصل اوج ورود مسافر به استان را به همراه دارد و وجود ۲۰هزار تخت رسمی یکی از امتیازهای مدیریت این مواقع است.

از طرف دیگر برخی تاسیسات گردشگری نیز خود جاذبه مهمی برای گردشگران به حساب می‌آیند، نمونه‌های موفق بومگردی‌ها در استان اردبیل چنین کارکردی دارند. بومگری دورنا در دامنه سبلان یکی از این موارد است که حتی به خروج گردشگری اردبیل از فصلی بودن کمک می‌کند. قرار گرفتن این مجموعه در دل طبیعت و در دامنه بکر سبلان، علاوه بر جذب گردشگر در فصول بهار و تابستان، انتخاب بسیاری از گردشگران در فصل‌های سخت و سرد سال است تا طبیعت زمستانی و شرایط آب و هوایی متفاوت را تجربه کنند.

یکی دیگر از انواع تاسیسات گردشگری که نقش مهمی در رونق این صنعت در هر منطقه‌ای دارد مجتمع‌های بین‌راهی هستند، این مجتمع‌ها توانایی ارائه خدمات بسیار متنوع، ضروری و کمک کننده به مسافران را دارند. به شکلی که با وجود مجتمع‌های بین‌راهی مناسب کیفیت سفر بالاتر می‌رود و افراد سفری آسوده را تجربه می‌کنند.

همچنین تنوع در میان تاسیسات گردشگری می‌تواند از عوامل جذاب برای مسافران باشد، همه مسافران در یک شرایط و با یک هدف سفر نمی‌کنند و به همین جهت ممکن است به سراغ نوع متفاوتی از تاسیسات گردشگری و اقامتی بروند. برای مثال هتل‌های پنج ستاره نیازمند هزینه بالایی برای اقامت هستند اما نمی‌شود از ضرورت وجود چنین مرکز اقامتی در شهرهای توریست‌پذیر چشم‌پوشی کرد. همچنین سایر هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های سنتی و سایر انواع تاسیسات گردشگری اقامتی هرکدام در شرایط متفاوت سفر ممکن است برای اقامت انتخاب شوند. در اردبیل جای خالی هتل‌های پنج ستاره به چشم می‌خورد که با افتتاح اولین هتل از این نوع، تنوع تاسیسات گردشگری استان گسترده‌تر شد و لازم است که چنین مجموعه‌هایی باز هم ایجاد شوند.

در حالت کلی باید به این نکته اشاره کرد که تاسیسات گردشگری، به ویژه مراکز اقامتی با آرامش و آسایش مسافران سر و کار دارند و از عوامل تاثیرگذار در گردشگری هستند که توجه ویژه به این حوزه و توسعه آنها می‌تواند رونق صنعت مهم گردشگری را در پی داشته باشد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *