جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باتوم مناسب برای کوهنوردی

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ تیر ۱۴۰۰

آیا با باتوم های کوهنوردی آشنا هستید ؟ کاربرد آنرا می دانید ؟ آیا می توانید باتوم مناسب برای کوهنوردی را تهیه کنید ؟ اگر قصد خرید باتوم کوهنوردی دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید تا با انتخاب درست به کوهنوردی و ماجراجویی رفته و لذت ببرید .باتوم یا عصای کوهنوردی وسیله‌ای است که به شما کمک می‌کند در مسیرهای سخت و دشوار به‌ راحتی حرکت کنید و در عین حال باعث افزایش میزان حفظ انرژی در زمان حرکت می‌شود. شاید تا به حال برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا برای کوهنوردی باید از عصا استفاده کرد و عصا برای افرادی است که مشکل راه رفتن دارند. ولی می‌توان دلایلی ارایه کرد که نشان‌دهنده اهمیت استفاده از عصا در حین ورزش کوهنوردی است. ضمنا توجه داشته باشید که در یک کوهنوردی یک روزه متوسط استفاده از باتوم کوهنوردی میتواند حدود ۳۰۰۰۰ کیلوگرم بار را از روی زانوهای شما کم کند.

باتوم کوهنوردی1 باتوم مناسب برای کوهنوردی

نحوه استفاده از باتوم کوهنوردی

بیشتر کوهنوردان برای حرکت در مسیر از باتوم‌های خود به شکل تناوبی استفاده می کنند و خیلی زود متوجه می شوند که باید از باتوم مخالف با پای مخالف استفاده کرد ( پای راست ، باتوم چپ ، پای چپ ، باتوم راست ) اگر در هنگام حرکت این ریتم را فراموش کردید ،چند دقیقه تنها با پای خود به حرکت ادامه دهید و باتوم‌ها را بالا بگیرید تا بتوانید این ریتم را مجددا از سر بگیرید . هر موقع آماده شدید دوباره آن را شروع کنید . خیلی زود به این توازن عادت می کنید و دیگر حتی لازم نیست به آن فکر کنید !

استفاده از دو باتوم به صورت همزمان

گاهی اوقات لازم است که دو باتوم خود را همزمان در سطح فرو کنید و دو قدم برارید . در ادامه، دوباره باتوم‌ها را وارد کنید و دوباره قدم بردارید . این شیوه برای کوهنوردی در سطوح شیب دار و یا پایین آمدن از ارتفاعاتی که شما به تعادل بیشتری نیاز دارید بسیار کاربردی است .

به طور طبیعی قدم بردارید

زمانی که از این باتوم‌ها استفاده می کنید ، بهتر است طبیعی قدم بردارید و حالت بازو های خود را به شکلی تنظیم کنید که انگار باتوم‌ها در دستان شما نمی باشد . در این حالت ممکن است کمی بعد از حرکت شما، باتوم‌ها زاویه بگیرند، پس سعی کنید هنگام فرو کردن آن ها در سطح، مقداری فشار بیاورید تا به حرکت بعدی شما کمک کند.

باتوم کوهنوردی4 باتوم مناسب برای کوهنوردی

استفاده از عصاهای کوهنوردی در برخورد با موانع

باتوم‌های کوهنوردی می توانند در مواجه با موانع مسیر، کمک شایانی به ما بکنند.

گذر از نهرها و دریاچه ها

باتوم‌های کوهنوردی تعادل کافی را برای گذر از نهرها و دریاچه ها به وجود می آورد . قبل از حرکت بعدی، مطمئن شوید باتوم شما درجای خود محکم شده است . اگر سطح آب عمیق است ، طول باتوم خود را افزایش دهید .

عبور از گودال ها

می توانید با استفاده از باتوم خود تعادل خود را افزایش دهید و خیلی راحت از کنار آن بگذرید و یا می توانید با قرار دادن هر دو باتوم روی زمین چیزی شبیه ” پرش با نیزه” اجرا کنید تا به آن طرف گودال برسید.

بالا رفتن از صخره های بزرگ

این باتوم‌ها برای بالا رفتن از صخره های بزرگ، تکیه گاه لازم را برای شما بوجود می آورند. برای این کار ، هر دو باتوم خود را در زمین بگذارید و همانطور که از صخره بالا می روید ، به باتوم‌ها فشار آورید تا به بالای صخره برسید .

بالا رفتن از کنده های درخت

برای بالا رفتن از کنده ها ، باتوم خود را روی زمین قرار دهید و از آن به عنوان تکیه گاه استفاده کنید . اگر میخواهید برای گذر از آب روی کنده ی درخت بروید ، می توانید از باتوم ها برای بهبود تعادل خود در هر دو طرف استفاده کنید . ( بند بازی را تصور کنید که از یک باتوم بسیار بلند برای تعادل خود استفاده می کند )

استفاده از باتوم‌های کوهنوردی در برپایی چادر

بعضی از چادر های سبک و کوچک برای برپایی صحیح ، نیاز به باتوم های کوهنوردی دارند . اگر یکی از آن ها را در اختیار دارید ، مطمئن شوید که هم در مسیر و هم در برپایی چادر مشکلی ندارند. اکثر اوقات ، باتوم‌های قابل تنظیم طول، بهترین عملکرد را در برپایی چادر های شما خواهند داشت زیرا با تغییر اندازه باتوم می توانید به اندازه ی دلخواه چادر برسید.

طول باتوم کوهنوردی :

یک باتوم مناسب کوهنوردی ، زمانی که نوک آن را روی زمین قرار دادید با آرنج شما وضعیت قائم و ۹۰ درجه میسازد. بسیاری از آن ها قابلیت تنظیم طول دارند که بسیار کاربردی است . تعدادی از آن ها نیز طول ثابتی دارند و در سایز و رنج های ثابت فروخته می شوند.

باتوم کوهنوردی با طول ثابت (باتوم اسکی)

این نوع باتوم‌ها طوری طراحی شده‌اند که برای افراد با قدهای گوناگون و در ارتفاعات متفاوت مناسب باشد. همچنین باتوم اسکی همان‌طور که از عنوانش پیداست برای اسکی در پیست و کوهستان نیز ابزار کارآمدی است.

در اینجا ارتفاع پیشنهادی باتوم کوهنوردی متناسب با قد افراد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

افرادی که قدشان کم‌تر از ۱۵۰ سانتی‌متر باشد بهتر است ارتفاع باتوم را ۱۰۰ سانتی‌متر درنظر بگیرند.
افرادی که قدشان بین ۱۵۰ تا ۱۶۸ سانتی‌متر است، ارتفاع ۱۱۰ سانتی‌متری باتوم برایشان مناسب است.
افرادی که قدشان بین ۱۶۸ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است، ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متری باتوم برایشان مناسب است.
افرادی که قد آن‌ها بیشتر از ۱۸۰ سانتی‌متراست، ارتفاع ۱۳۰ سانتی‌متری باتوم برایشان مناسب است.

باتوم کوهنوردی2 باتوم مناسب برای کوهنوردی

ارتفاع باتوم‌های نوع تلسکوپی

باتوم کوهنوردی تلسکوپی، رایج‌ترین نوع عصای کوهنوردی است که متناسب با قد کوهنورد و فرازوفرودهای مسیر قابلیت تغییراندازه دارد. این قابلیت موجب می‌شود که کوهنوردان کم‌تر احساس ناراحتی کنند.

ارتفاع باتوم تلسکوپی باید به گونه‌ای تنظیم شود که هربار آرنج با زاویه ۹۰ درجه خم شود. یعنی درواقع ارتفاع باتوم کوهنوردی باید به قدری بلند باشد که بالاتنه بدون خمیدگی باشد و زمانی که نوک باتوم تلسکوپی روی زمین است، زاویه آرنج ۹۰ درجه باشد. اگر ارتفاعی کم‌تر از این برای باتوم در نظر بگیرید، مدام در حین استفاده می‌خواهید کمرتان را خم کنید که این خودش در بلندمدت آسیب زیادی به ستون فقرات شما وارد می‌کند و باعث درد در ناحیه کمر و گردن می‌شود. در نتیجه بهتر است باتومی انتخاب کنید که امکان تنظیم آن بر اساس قد و آناتومی بدن‌تان را به شما بدهد.

تنظیم ارتفاع باتوم کوهنوردی

هرچند در ذکر انواع باتوم به تنظیم ارتفاع هر یک از آن‌ها نیز پرداختیم اما اصل کلی برای تنظیم ارتفاع باتوم توجه به “قد فرد” و “شیب مسیر” است. موقعی که شما باتوم کوهنوردی را در دست می‌گیرید و سخمه آن روی زمین قرار می‌گیرد، زاویه باز و ساعد آرنج شما باید ۹۰ درجه باشد؛ بنابراین، با توجه به شیب مسیر، مشخص است که زمان صعود اندازه باتوم کم‌تر از اندازه آن در زمان فرود است.

در آغاز حرکت، نگاهی به شیب کلی مسیر بیندازید و طول باتوم کوه را طبق آن تنظیم نمایید. در مسیرهای پوشیده از برف، شن یا گل، طول باتوم از قسمت گل‌ باتوم کوهنوردی تا دسته حساب می‌شود. چراکه سخمه در برف فرو می‌رود و از طول باتوم کم می‌شود.
در استفاده از باتوم دقت کنید که تا حد امکان به خط عمود بدن‌تان نزدیک باشد. موقع راه‌رفتن بدون حمل بار و کوله‌پشتی فرقی ندارد که از یک یا دو باتوم استفاده کنید. اما در مواقعی که بار سنگینی حمل می‌کنید به‌منظور حفظ تعادل لازم است از دو باتوم کمک بگیرید.
طول هر دو باتوم باید یکسان باشد به‌جز در شرایط خاص؛ برای مثال زمانی که مسیری را به‌طور تراورس (حرکت عرضی) می‌پیمایید باتومی که سمت پای کوه است نسبت به باتومی که سمت پای دره، ارتفاع کم‌تری دارد.
چنانچه باتوم کوهنوردی شما قابل‌تنظیم است، این نکته که ارتفاع مناسب با قدتان را پیدا کنید، بسیار اهمیت دارد. ممکن است باتوم‌های تنظیم‌نشده موجب ایجاد صدمه در قسمت‌های بازو، شانه، کمر و گردن بشوند.

باتوم کوهنوردی باتوم مناسب برای کوهنوردی

استفاده سیستم قفل در تنظیم ارتفاع باتوم

باتوم‌ کوهنوردی بسته به‌نوعی که دارد به سه صورت قابل‌اندازه‌گیری و قفل شدن است:

ضامنی

به‌طور معمول قفل ضامنی روی دسته باتوم تعبیه شده است که کافی است برای کوتاه یا بلندکردن ارتفاع باتوم ضامن را فشار دهید.

پیچی

در این نوع از عصای کوهنوردی می‌توانید با پیچاندن بدنه باتوم و حرکت دست به سمت بالا و پایین، ارتفاع آن را کم یا زیاد کنید.

کلیپسی

در باتوم کلیپسی یک کلیپس روی بدنه تعبیه شده است که با باز کردن آن می‌توانید ارتفاع دلخواه را تنظیم کنید و سپس دوباره آن را ببندید.

اجزای باتوم کوهنوردی

بدنه: بدنه شامل سه قسمت می شود. دسته باتون، بند و بدنه اصلی که هر کدام را شرح می دهیم. دسته باتون جهت استفاده از عصای کوهنوردی آن را در دست می گیرند و معمولا از جنس پلاستیک ساخته می شود. بدنه اصلی باتوم ها از آلیاژ آلومینیوم، تیتانیوم، آلیاژ فولاد، الیاف کربن معمولا ساخته می شود.

سیستم قفل: این قسمت عصای کوهنوردی وظیفه تنظیم ارتفاع آن را به عهده دارد. با چرخاندن آن به طرف چپ باز می شود و با چرخاندن آن به طرف راست بسته می شود.

گل باتوم: قطعه ای پلاستیکی است و باعث می شود تا باتون شما در داخل برف و گل و شن فرو نرود.گل عصا که با نام هایی مانند گل برف و گل یخ نیز شناخته می شود یکی از قسمت های مهم در عصای کوهنوردی است. این قطعه از فرو رفتن باتوم شما در زمین های برفی و شنی جلوگیری گیری می کنند. همچنین این قطعه از فرو رفتن ناگهانی عصا به شکاف و درز های میان یخ و سنگ نیز جلوگیری می کند و باعث می شود تعادل فرد خیلی بیشتر حفظ شود. این قطعه معمولا قابلیت جدا شدن نیز دارد.

سخمه: این قسمت معمولا از یک الماسه یا تنگستن تشکیل می شود که بتواند به راحتی در زمین فرو برود. با فرو رفتن آن به داخل زمین در آن گیر می کند و از لغزش باتوم جلوگیری می کند و باعث تسهیل در استفاده از آن و امنیت بیشتر می شود.سخمه قسمتی نوک تیز در انتهای عصا است. این قسمت باعث می شود تا شما بر روی زمین های یخی و برفی سر نخورید همچنین باعث ایجاد تعادل بهتر و امنیت بیشتر کوهنورد نیز می شود.

محافظ سخمه: این بخش مخصوص وقتی است که شما از عصای کوهنوردی استفاده نمی کنید. شما با نصب محافظ سخمه باعث می شود تا باتون شما به کسی یا جایی آسیب نزند و کاملا بی خطر باشد.

قابلیت آنتی شوک

سیستم آنتی شوک در عصا های کوهنوردی به این صورت کار می کند که فنری در داخل قسمت داخلی دسته قرار دارد که فشاری را که به پا و قوزک وارد می شود را به دست ها منتقل می کند. این سیستم موافقان و مخالفان بسیاری دارد. موافقان آن می گویند که این سیستم فشار را به پاها کمتر کرده و بخشی از آن را به دست ها منتقل می کند و باعث راحتی و حفظ انرژی بیشتر است.

اما مخالفان آن می گویند که درست است که فشار را از روی پاها کم می کند اما فشار بیشتری را به دست ها وارد می کند. همچنین در زمین هایی که ارتفاع آن زیاد است یا زمین سخت است این قابلیت می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بنابراین این موضوع بیشتر به خودتان بر می گردد که کدام مدل را انتخاب کنید.

باتوم کوهنوردی3 باتوم مناسب برای کوهنوردی

معتبر ترین برند ها برای خرید باتوم کدامند؟

برند هایی مانند Black Diamond که جز معتبرترین ها است و بیشتر مدل های جفتی است و سیستم قفل بسیار راحتی نیز دارد. برند های دیگری نظیر هفت گوهر نیز بسیار نام آشنا مخصوصا برای کوهنورد های ایران است. برند هایی نظیر arakan ، کمپسور نیز جز برند های معتبر به حساب می آیند.

توجه: سعی کنید هنگام خرید از فروشگاه معتبری خرید کنید چونکه در صورت تقلبی بودن این محصول می تواند ضررات جانی و بدنی بسیار بدی برایتان به همراه داشته باشد.عصاهای زیر عصاهای موجود در بازار می باشند .

۱. عصا کوهنوردی آنتی شوک اکسپوننت مدل ex100
۲. عصای پیاده روی مدلBM-2
۳. عصای کوهنوردی اتلی تک مدل AT2020
۴.عصای کوهنوردی ام بی سی مدل M130Q2
۵. عصای کوهنوردی آنتی شوک تامکس مدل
۶. عصای کوهنوردی انرجیا مدل ۳s
۷. عصای کوهنوردی بوبودا مدل۰۷
۸. عصای کوهنوردی بوبودا مدل۰۹
۹. عصای کوهنوردی کمپسور مدل IBE 2011
۱۰. عصای کوهنوردی کمپسور مدل دسته دار
۱۱. عصای کوهنوردی مدل ۶۰۶۱
۱۲. عصای کوهنوردی مدل A123
۱۳. عصای کوهنوردی مدل ATISH بسته ۲ عددی
۱۴. عصای کوهنوردی مدل FX-8336
۱۵. عصای کوهنوردی کمپسور مدل IBE بسته ۲ عددی

باتوم باتوم مناسب برای کوهنوردی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *