رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ اسفند ۱۳۹۸

امام زادگان شاهزاده عبدالله و شاهزاده رقیه خاتون

لینک این مطلب کپی شد!

شاهزاده عبدالله و شاهزاده رقیه خاتون(علیها السلام) برادر و خواهر می باشند.بر اساس آنچه از سردرب ورودی امامزاده عبدالله خوانده شده نسب وی به امام زین العابدین(علیه السلام) می رسد.بعضی از اهالی براین باورند که از نوادگان امام محمدباقر(علیه السلام) هستند و بنابه گفته برخی دیگر از اهالی از نودگان امام سجاد(علیه السلام) هستند.
قدیمی ترین بنای تاریخی امامزادگان عبدالله ورقیه خاتون با ۱۰۰۰ سال قدمت دو گنبد یک ایوان متصل به دو بقعه وچندین حجره و طاقنما از داخل وبیرون شکل زیبایی به بنای دوران ایلخانی داده است.مجموعه تاریخی آرامگاه امامزادگان عبدالله و رقیه خاتون در حاشیه روستای تبرته در ‌۱۶ کیلومتری غرب شهر فرمهین واقع شده است، سبک بنا و قدمت سازه‌های بنای امامزادگان می‌توان چنین برداشت کرد که در اواخر دوره سلجوقیان ساخته شده‌اند، احتمالاً در دوره صفوی تعمیرات و الحاقاتی در آن صورت گرفته است.

امام زادگان شاهزاده عبدالله و شاهزاده رقیه خاتون امام زادگان شاهزاده عبدالله و شاهزاده رقیه خاتون

معماری بنا

این بنا شامل ایوانی است که در دو ضلع شرق و غرب آن گنبدخانه‌های شاهزاده عبدالله و رقیه خاتون قرار گرفته‌اند. پلان گنبدخانه سمت راست چهار ضلعی بوده که به هشت شانزده ترک تبدیل شده و دارای یک سردابه چلیپایی نیز است. پلان بنای سمت چپ نیز شش ضلعی است، پوسته گنبدها به صورت مخروطی شانزده ترک و دوپوشه است.

زیر سقف زیرین گنبدخانه احتمالاً منقوش بوده اما در حال حاضر با پلاستر گچ پوشانده شده‌اند.
این بنا امروز از درون و بیرون فاقد هر گونه تزئینات است، بقایای کاشیکاری بسیار اندکی در بعضی از نقاط سطوح بیرونی گنبدها باقی مانده است. مصالح عمده این بنا شامل: آجر، سنگ، چوپ و خشت است، این بنا در سال ۷۶ به شماره ‌۱۹۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *