رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

امامزاده عبدالله روستای کندر کرج

اشتراک گذاری

بنای امامزاده عبدالله روستای کندر کرج که از روستاهای دهستان آدران در محور کرج – چالوس می باشد ، در فهرست آثار تاریخی ملی ایران قرار گرفت. این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۳۷۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است با ثبت این اثر تاریخی که به دوره صفویه مربوط می شود، شمار بناهای تاریخی ثبت شده کرج در فهرست آثار ملی به ۵۴ اثر افزایش یافت.
نسب این امامزاده به امام موسی بن جعفر کاظم (ع) می رسد و نقشه معماری این امامزاده گرد و مدور است که مصالح به کار رفته در آن نیز سنگ است اما در نمای بیرونی گنبد به خاطر موقعیت جغرافیایی منطقه، از شیروانی استفاده شده است. امامزاده عبدالله طاهر روستای کندر کرج در محیط قبرستان به وسعت یک هزار و ۱۷۴ متر مربع در مرکز روستا قرار گرفته که مساحت خود ساختمان بقعه، ۹۰ متر مربع است.

امامزاده عبدالله روستای کندر کرج

در این امام‌زاده سنگ قبرهای تاریخی و دارای نقش‌های حک شده در ارتباط با شغل متوفی، جنسیت و… دیده می‌شود. معماری تاریخی این امامزاده شامل معماری هشت وجهی و منتظم و از سه جبهه شمالی، شرقی و جنوبی مدخل ورودی دارد. نقشه معماری این امامزاده گرد و مدور است که مصالح به کار رفته در آن نیز سنگ است اما در نمای بیرونی گنبد به خاطر موقعیت جغرافیایی منطقه، از شیروانی استفاده شده است.

در این بقعه متبرکه به دوتن از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) آرمیده‌اند. قدمت اولیه این بنا هم‌زمان با دوره صفوی بوده ولی ساختمان فعلی شامل اتاق کوچکی است که ایوانی، بخش جنوبی و غربی آن را فراگرفته است .بقعه بنا در محوطه محصور قبرستان روستای کندر قرار دارد.محوطه باستانی رزکان نو مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح نیز که در آن آرامگاه باستانی یافت شده بود، بزودی در فهرست آثار ملی قرار خواهد گرفت. شهرستان کرج در مجموع دارای ۱۱۵ اثر، محوطه و بنای تاریخی است که حدود نیمی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

امامزاده عبدالله روستای کندر کرج امامزاده عبدالله روستای کندر کرج

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *