جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده حسن کرج

تاریخ بروزرسانی :
۱ خرداد ۱۳۹۹

امامزاده حسن کرج یکی از مراکز گردشگری مذهبی ایران است .امامزاده حسن نام امامزاده‌ای در کرج است. مکان این امامزاده نزدیک به کاروانسرای شاه‌عباسی در بلواری به همین نام در شهر کرج واقع است. مدیر این مجموعه امامزاده حسن را از نوادگان موسی کاظم می‌داند. هرچند اطلاعاتی در ارتباط با تاریخ وفات و ساخت بنا در دست نیست اما تخمین قدمت این امامزاده به بیش از هفتصد سال می رسد و بنای قدیم بقعه با گنبدی از کاشی‌های فیروزه‌ای همراه با خطوط کوفی، متعلق به دوره صفویه است.

امامزاده حسن کرج1 امامزاده حسن کرج

امامزاده حسن (ع) و کاروانسرای شاه عباسی به عنوان تنها کاروانسرای درون شهری ایران که در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده، دو بنای تاریخی واقع در هسته مرکزی کلانشهر کرج هستند که قابلیت تبدیل شدن به یک محور تاریخی – گردشگری را دارند . شاید خاص‌ترین و زیباترین معماری شهر کرج که روح سنتی و ایرانی دارد در این گنبد‌ها تبلور یافته است.
بارگاه این امامزاده، در نزدیکی کاخ سلیمانیه و کاروانسرای شاه عباسی در بلوا شاه عباسی کرج واقع شده است.گنبد و آستانه‌ی این امامزاده در فضای نسبتا کوچکی ساخته شده است به طوریکه هیچ تدفینی در این امامزاده انجام نمی‌شود. پنجره‌های رنگی و آینه‌کاری روی دیوار و سقف، نشان‌دهنده‌ی بکارگیری هنر ایرانی در این امامزاده است. بنای امامزاده حسن و تاسیسات مربوطه به وسیله‌ی سازمان اوقاف نوسازی شده است و این روند همچنان ادامه دارد. مردم کرج و شهرهای اطراف با امامزاده انس و الفتی دیرینه دارند و این مکان مقدس به ویژه در اعیاد و مناسبت های مذهبی مملو از جمعیت و عاشقانی است که از همجواری با نواده گرامی امام موسی کاظم (ع) احساس آرامش می کنند و دل های شکسته با توسل به آن شخصیت گرامی حاجت روا می شوند و به آرزوهایشان می رسند.

امامزاده حسن کرج2 امامزاده حسن کرج

پس از ورود به صحن امامزاده، آرامگاه و ضریح سمت چپ ورودی قرار دارد و کنار آن زیارتنامه امامزاده نصب شده است. هسته‌ اصلی بنای کنونی امامزاده مانند همه آرامگاه‌ها اتاقی مربع با پوشش گنبدی است. مرقد امامزاده زیر گنبد قرار گرفته و ضریحی روی آن نصب شده است. اطراف ضریح نیز با هنر نقره‌کاری، طلاکاری و آینه‌کاری تزیین شده است.
برای بازدید از امامزاده حسن کرج باید خود را به میدان قدس (شاه عباسی) و سپس بلوار امامزاده حسن برسانید. امامزاده حسن از اماکن مشهور شهر است و اغلب شهروندان می‌توانند شما را برای رسیدن به این مکان راهنمایی کنند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *