رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ خرداد ۱۳۹۹

فریدون نوین فرح بخش پدر تمبر ایران

لینک این مطلب کپی شد!

فریدون نوین فرح بخش پدر تمبر ایران ، در سال ۱۲۸۱ شمسی در تهران به دنیا آمد، اجدادش هنرمند بودند و در رشته طراحی نقشه فرش و قالی فعالیت داشتند. وی در کودکی پدرش را از دست داد و لذا سرپرستیش همراه با برادر بزرگ تر به عمویش سپرده شد. او از همان سنین کودکی به جمع‌آوری اشیای مختلف علاقه نشان می‌داد به شکلی که تمبرهای ریز مهر خورده زمان مظفر‌الدین‌شاه و محمدعلی شاه را در قوطی‌های کبریت کوچک جمع‌آوری می‌کرد. حسین نوین فرح بخش در سنین جوانی با تشویق مادر و با ذوق و علاقه‌ای که به هنر داشت به یادگیری نقاشی مینیاتور و تذهیب قباله (زینت‌بخشی قباله عقد) روی آورد که برای او جنبه امرار معاش نیز داشت و این حرفه را زیر نظر استاد مذاهب‌باشی فراگرفت.

فریدون نوین فرح بخش پدر تمبر ایران

از همان سال های جوانی شروع به جمع آوری تمبرکرد ومحلی را برای این کار در نظر گرفت. از همان سال ۱۳۰۵ بود که حسین نوین فرح بخش جوان، خرید و فروش تمبر را به طور رسمی و به عنوان یک شغل شروع کرد و تمبرهای باطله را که برروی پاکت نامه بود خریده و به صورت شسته شده می فروخت.بنا به رسم آن زمان پاکت نامه های بریده شده را در تشت آبی می گذاشتند. پس از طی ساعاتی که تمبرها کاملا از پاکت جدا می شد، آن ها را از آب خارج کرده و روی روزنامه خشک می کردند. تمبر ها به صورت یکصد عدد خرید و فروش می شد.

فریدون نوین فرح بخش پدر تمبر ایران از سال ۱۳۰۸ به خیابان شاهپور، پایین تر از میدان حسن آباد محل فعلی پارک شهرنقل مکان کرده و فروشگاهی دایر می کند و فعالیت خود را در زمینه کار تمبر توسعه می دهد. در این محل بود که با بهره جویی از امکانات محدود آن زمان توانست با افراد و موسسه هایی که به کار معاملات تمبر در خارج از کشور اشتغال داشتنداز طریق مکاتبات ارتباط برقرار نموده و در داخل با کلکسیونرهای تمبر، چون مرحوم حکیم الملک ، حاج حسین آقا ملک، مرحوم مودب میرفخرایی، مرحوم هدایت الله اسکندری و… همچنین با فروشندگان تمبر آن زمان چون زین العابدین، سرتیپ سرود، سیدعبدالرحیم کاشانی و مرحوم نوبهار مراوده و دادوستد تمبرهای اصیل ایران را که ریشه در فرهنگ ما دارد آغاز نمود.

فریدون نوین فرح بخش پدر تمبر ایران فریدون نوین فرح بخش پدر تمبر ایران

زنده یاد حسین نوین فرح بخش در سال ۱۳۴۱ به فروشگاه دیگری در خیابان لاله‌زار روبروی مسجد بزرگ نقل مکان کرده و تا پایان عمر در آنجا به رسالت اشاعه فرهنگ تمبر بازی، و تشویق عموم به جمع آوری تمبر ادامه می دهد.
به تدریج و با بالا رفتن سن ایشان فعالیت خود را کمتر کرده و ادامه راه را به پسرشان فریدون نوین فرح بخش واگذار می کند.

فریدون نوین فرح بخش(۱۳۰۹-۱۳۹۱)حرفه تمبر را ابتدا در مؤسسه نوین فرح بخش همراه با پدرش، حاج حسین نوین فرح بخش شروع کرد. در سال ۱۳۳۲ در حین تحصیل در دانشگاه تهران در مغازه کوچکی در خیابان استانبول تهران مشغول به فعالیت در زمینه تمبر شد و این فعالیت را از سال ۱۳۴۷ در محل کنونی فروشگاه ادامه داد.

در سال۱۳۳۹ زمانی که وی به اتفاق دکتر محمد دادخواه از نمایشگاه بین‌المللی تمبر در انگلستان (لندن) دیدن می‌کرد، آرمان اینکه بتواند نام ایران را در زمینه تمبر در نمایشگاه‌های جهانی پر آوازه تر نماید را در فکر پروراند.
۲ سال بعد، از سال ۱۳۴۱ اقدام به انتشار راهنمای سالیانه تمبر ایران و چاپ و توزیع آلبوم تمبرهای ایران و کوشش فراوان جهت شناساندن تمبر ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی نمود.
زنده یاد فریدون نوین فرح بخش را باید قبل از هر چیز، یک محقق و پژوهشگر نامید. ایشان در مورد تمبر تحقیقات فراوانی کرد که به صورت کتاب های متعدد منتشر شده است. جمع کردن اطلاعات صحیح درباره همه تمبرهای ریز و درشتی که از ابتدا در ایران منتشر شده کار ساده ای نیست اما این مرد بزرگ با همت و عشق خود چنین خدمتی را برای اشاعه فرهنگ مجموعه داری تمبر کرده و تقدیم مردم کشور نمود.
آقای نوین فرحبخش تنها ایرانی شرکت کننده در نمایشگاههای تمبر بین المللی و قاره ای آسیا در ایران می باشند که تاکنون مدالهای متعددی را در این نمایشگاهها برای کشور ایران کسب نموده اند.
آقای فرحبخش در حوالی ضلع جنوبی پارک دانشجو چهارراه ولیعصر در تهران مشغول فعالیت در زمینه تمبر می باشند.
فروشگاه تمبر نوین فرح‌بخشی از معدود مغازه های جذاب و سرگرم کننده خیابان ولی عصر است که توجه عابران پیاده را جلب می کند.با توجه به قدمت این مغازه و فعالیت های گرانقدر آقایان روح بخش سر زدن به این مغازه خالی از لطف نیست.
این مغازه شامل تمامی لوازم مورد نیاز برای کلکسیونر شدن تمبر دارد .همچنین میتوانید سوالات خود را در این رابطه مطرح کنید. این مغازه محصولات متنوعی دارد مثل تمبرهای مختلف قدیمی، آلبوم نگه‌داری تمبر و اسکناس، کتاب‌های مربوط به تمبر و سکه و اسکناس و ….

نحوه دسترسی به فروشگاه تمبر نوین فرح بخش

آدرس : تهران- خیابان ولیعصر- بالاتر از چهارراه امیر اکرم – جنب بانک اقتصاد نوین – پلاک ۱۳۹۹

فریدون نوین فرح بخش پدر تمبر ایران فریدون نوین فرح بخش پدر تمبر ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *