جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

احیای ۱۶ رشته صنایع دستی منسوخ شده در خراسان شمالی

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۲۲-معاون صنایع دستی اداره کل صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: از چند سال گذشته تاکنون ۱۶ رشته صنایع دستی منسوخ شده احیاء شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، علی عابدی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۳۰۰ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد، افزود: ۵۰ رشته از این تعداد در استان فعال است. رشته‌های احیا شده در استان شامل ابریشم بافی، کارت بافی و نمد مالی است. علاوه بر آن رشته‌های جدید صنایع دستی همچون کاشی سازی وارد استان شده است.

وی اظهار کرد: ۲۲ رشته صنایع دستی در استان مهر اصالت ملی و سه رشته مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده است و ۱۱ اثر نیز به مرحله داوری برای دریافت مهر اصالت یونسکو ارسال شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: صنایع دستی استان نتوانسته است خود را با بازارهای روز هماهنگ کند به همین دلیل این اداره کل خانه‌های ترویج را برای آموزش تولیدکنندگان راه‌اندازی کرده است.

وی از صادرات ۲۶۲ هزار دلار صنایع دستی تولیدی از استان خبر داد.

علی اکبر وحدتی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی نیز در جمع خبرنگاران گفت: این استان پتانسیل فراوانی برای رونق گردشگری مذهبی دارد. این استان دارای ۳۰ بقعه متبرکه و پنج مسجد تاریخی است که در بیشتر آنها اقدامات مرمتی انجام شده است.

وی ادامه داد: مسجد تاریخی جاجرم جزء کهن ترین مساجد شرق کشور است و هم اکنون فرائض دینی در آن انجام می شود. از سوی دیگر تعدادی میراث ناملموس در این استان وجود دارد که می‌تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد. آیین شکرگزاری “نامانلو” و “تعزیه خوانی” در جاجرم یکی از این مراسم است. آیین نخل گردانی در جاجرم از مراسمی است که در هیچ جای دنیا برگزار نمی‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به کاروان سراهای سبزه میدان و سرداران در بجنورد بیان کرد: کاروان سراهای سبزه میدان به ثبت ملی رسیده است این درحالیست که کاروان سرای سرداران به علت مشکلات مالکیتی هنوز به ثبت نرسیده است. قرار بر این است تا کاروان سرای سرداران بعد از مرمت تغییر کاربری یابد و همانند حسینیه جاجرمی فعالیت کند. فاز سوم مرمت کاروان سرای سبزه میدان نیز در حال انجام است.

1243 احیای 16 رشته صنایع دستی منسوخ شده در خراسان شمالی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد