رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

اشتراک گذاری

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد یکی از مراسم دیدنی مربوط به ماه محرم در یزد می باشد . برگزاری مراسم ایام محرم یکی از رسوم قدیمی در تمام ایران زمین است و در هریک از شهرهای ایران با احترام و قداست بسیاری برگزار می شود. در یزد اما یک رسم جالب برای بزرگداشت سالار شهیدان وجود دارد، مراسمی به نام نخل گردانی! مراسمی اصیل در آداب و رسوم یزد که جلوه خاصی از عاشورای حسینی است.

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

در ایام محرم نخلی از چوب و شاخ و برگی به شکل سرو ساخته می شود که نمادی از تابوت سیدالشهداست. این تابوت نمادین وزن بسیاری دارد و توسط ده ها نفر از زمین برداشته می شود. در ایام محرم مردم یزد در سطح شهر نخل گردانی می کنند، که به گویش خودشان “نقل” هم گفته می شود و نمادی از استقامت و آزادگی شهداست.

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

در آیین “شاخ به شاخ” که به شکل باشکوهی در بسیاری از روستاهای یزد برگزار می‌شود، اهالی روستا پس از اقامه نماز مغرب و عشا در گروههای مختلف شروع به پرسه زنی در کوچه‌های آبادی می کنند.آنها با خوندن ابیاتی ، از مردم درخواست هیزم می کنند و هیزم‌های جمع‌آوری شده در میدان آبادی بر روی هم انباشته می شود و با برافروختن آتش در پرتو گرما و روشنایی آن عزاداری سنتی آغاز می شود.

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

مردم دست در دست هم حلقه‌ای بزرگ در گرد آتش ایجاد می کنند و گروهی که تعدادشون به پنج یا هفت نفر می رسد در وسط این حلقه، حلقه کوچکتری تشکیل داده و خوندن نواهای “یا حسن” و “یا حسین” آغاز می شود.جمعیت عزادار نیز با تکرار این عبارات، به سر و سینه خود می زنند و این مراسم تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند. آیین ” ذکر گرفتن ” نیز بیشتر برای اعلام مجلس عزاداری امام حسین (ع) و همچنین استقبال از ماه محرم در برخی از روستاهای این منطقه برپا می شود.
در این مراسم سنتی که مقارن غروب آفتاب و بر بالای پشت بام مسجد یا حسینیه آبادی برگزار می شود حاضران با خوندن اشعاری، فرا رسیدن ماه محرم و برپایی مجلس عزای حسین (ع) را به اطلاع اهل محل می رسانند.

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *