جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آلپ ایران بدون حتی یک پیست اسکی

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از تهران امروز، رودهای کوچک بسیاری از قله‌های اشترانکوه سرچشمه می‌گیرند که ماربره، گهررود، دره دایی و دره دزدان از آن جمله‌اند که گهررود عامل ایجاد دریاچه زیبای گهر در یکی از دامنه‌های جنوب باختری اشترانکوه در دره گهررود در ازناست. در سال‌های اخیر روستاهای اطراف این رشته کوه از جمله کمندان، سیوله، طیان و بخصوص دره تخت پاتوق گردشگران بخصوص در فصل زمستان هستند و روستای دره تخت به دهکده گردشگری تبدیل شده است. بلندترین قله اشترانکوه به نام «سن بران» که چهار هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع دارد در فصل بهار و اوایل تابستان نیز پوشیده از برف است. همین جاذبه بی‌نظیر در کنار دریاچه زیبای گهر باعث شده همه ساله بخصوص در فصل زمستان شمار زیادی از گردشگران علاقه‌مند به این منطقه مراجعه کنند تا در دامنه اشترانکوه تفریح زمستانی داشته باشند، اما اشترانکوه مانند همه جای لرستان محروم است!

نبود پیست اسکی در اشترانکوه

ساختار خاص اشترانکوه با شیب مناسب و متعادل باعث شده این منطقه به قطبی برای اسکی تبدیل شود، اما با وجود کهن بودن این جاذبه نه از پیست اسکی خبری است و نه از سایر نیازهایی که در چنین مکان‌هایی باید وجود داشته باشد. البته بازی کردن و سر خوردن روی برف در بسیاری از دامنه‌های این‌چنینی در شهرهای مختلف همین وضعیت را دارد،‌اما خیل علاقه‌مندانی که زمستان‌ها به این منطقه می‌روند، ضرورت ایجاد یک پیست اسکی، ایجاد تاسیستات و امکانات مناسب و بستن راه بر خطرات احتمالی را بیشتر می‌کند.

فضا و امکانات طبیعی مناسب در دامنه‌های زیبای اشترانکوه این فرصت را برای مسئولان فراهم کرده که با سرمایه‌گذاری حداقلی ضمن ایجاد شرایط برای ورزش و تفریحات سالم، زمینه اشتغال ده‌ها نفر را فراهم کرده و نعمت الهی برف را به نفع لرستان به کار گیرند.

آسیب دیدگی سه کوهنورد هنگام تیوپ‌سواری

یکی از کوهنوردانی که به تازگی به اشترانکوه رفته است در این خصوص گفت: قبلا برای کوهنوردی به ارتفاعات اشترانکوه رفته بودیم و مسیر را می‌شناختیم اما امسال در زمستان برای اسکی و برف به این منطقه رفتیم. علی رامیار افزود: متاسفانه در سفر سال گذشته به اشترانکوه سه نفر از هم‌گروهی‌های ما هنگام سرسره سواری با تیوپ به شدت آسیب دیدند و یکی از آنها دچار آسیب نخاعی شد. دو نفر دیگر نیز با شکستگی دست و پا و دنده به شهر بازگشتند. وی ادامه داد: این در حالیست که آسیب‌دیدگان کوهنوردان حرفه‌ای و با خطرات تیوپ‌سواری آشنا بودند، اما با این حال آسیب جدی دیدند و این نشان می‌دهد که ادامه بی‌توجهی مسئولان به این وضعیت چقدر می‌تواند خطرناک باشد. رامیا یادآور شد: شمار انبوه مردمی که هیچ وسیله و مکان دیگری در فصل زمستان در لرستان ندارند و از طرفی تغییر ذائقه جوانان به سمت چنین ورزش‌ها و تفریحاتی و نیز انرژی و نیرویی که آنان دارند تاکیدی جدی برای ساخت پیست اسکی در منطقه است.

لزوم ایجاد پیست اسکی و تله‌کابین

به گفته وی، بارش برف نعمتی الهی است که باعث شادی و آبادانی است،‌ اما گاهی سبب بروز مشکل می‌شود و یکی از موارد مشکل ساز همین زمان‌هایی است که برف دستمایه یک تفریح جذاب و خطرناک است. وی با اشاره به وجود چنین مکان‌هایی در گوشه و کنار کشور گفت: در شهرستان کرج نیز پیست اسکی خور وضعیتی شبیه دامنه اشترانکوه دارد که از حدود سه سال قبل مسئولان با ایجاد پیست اسکی، مشکل آن را حل کرده‌اند و تفریحات با حضور ناظران و به صورت کنترل شده انجام می‌شود تا سلامت و جان کسی به خطر نیفتند. رامیار یادآور شد: در پیست خور نیز در سال‌های قبل به دلیل نبود امکانات چنین اتفاقاتی افتاده بود که خوشبختانه اکنون وضعیت بهتر شده است. رامیا تصریح کرد: ایجاد تاسیسات لازم نظیر پیست مناسب، امکانات درمانی، تله‌کابین سرویس‌های بهداشتی، رستوران و چایخانه و اقامتگاه و سیار امکانات تفریحی مرتبط از ضروریات این منطقه است که مسئولان می‌توانند با مشارکت بخش خصوصی اقدام به پیگیری آن کنند.

خطرات بسیار زیاد تیوپ‌سواری

این روزها در حاشیه شهر ازنا خودروهای زیادی متوقف شده‌اند که برخی از آنها شاید بیش از ۵۰کیلومتر را برای رسیدن به دامنه اشترانکوه طی کرده‌اند، اما ا ز سویی خطرات اسکی با تیوپ و پلاستیک‌های مسطح دیگر و خطرات برف و از سویی خطرات جاده پرتردد و ترانزیت و پارک انبوه خودروهای علاقه‌مندان برف و تیوپ. محمدرضا بیرانوند یک پرستار امدادگر در این خصوص به تهران امروز گفت: گاهی اوقات خودم به منطقه می‌ آیم تا اگر احیانا کمکی برای افراد آسیب دیده از دستم برآمد انجام دهم، اما بدون امکانات و پزشک واقعا نمی‌توان کاری کرد. وی که خود ساکن شهرستان ازناست، افزود: طبیعی است که مردم از کنار این ظرفیت زیبا عبور نکنند و از آن بهره ببرند،‌ اما مسئولان می‌توانند ضمن جلب رضایت شهروندان و تامین سلامت آنان به نفع شهر و مردم منطقه حرکت کنند و با ایجاد پیست اسکی هم خطرات را کاهش دهند، هم مردم علاقه‌مند را راضی کنند،‌هم ایجاد اشتغال کنند و هم کسب درآمد.

در کل لرستان پیست اسکی نداریم

بیرانوند تصریح کرد: البته نه تنها در ازنا که در هیچ نقطه دیگری از لرستان پیست اسکی نیست در حالی‌که لرستان استانی کوهستانی است که در دامنه زاگرس است و باید از این ظرفیت طبیعی برای جذب گردشگران استفاده کرد. لرستان استانی محروم است که در همه زمینه‌ها از جمله تفریحات سالم و مکان‌های ورزشی کمبود دارد،‌اما به نظر می‌رسد ایجاد پیست اسکی که بن‌مایه اولیه آن یعنی برف فراوان و طولانی مدت در دسترس است یکی از گزینه‌های کم هزینه‌تر برای مسئولان است تا در حوزه گردشگری استان با جذب سرمایه‌گذاران از این ظرفیت طبیعی و خدادادی بهره‌برداری شود.
0000es آلپ ایران بدون حتی یک پیست اسکی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *