رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ مهر ۱۳۹۳

یاری مجلس به گردشگری در بودجه ۹۴

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۰۶ – روستای قلعه بالا واقع شده در منطقه خارتوران و پارک ملی توران، یکی از روستاهای هدف گردشگری است که با توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی، بافت سنتی آن حفظ شده است. انجام چند پروژه دفتر کمک‌های کوچک سازمان ملل (جف) در راستای حفاظت از یوز آسیایی توسط سازمان‌های مردم‌نهاد نیز موجب شده است گردشگری به‌عنوان معیشت مکمل در این منطقه مورد توجه اهالی قرار گیرد. در حال حاضر خانه‌های محلی روستای قلعه‌بالا به عنوان اقامتگاه‌های بومی پذیرای گردشگران علاقه‌مند به حیات‌وحش و کویر هستند.
گروه گردشگری، پرستو فخاریان: مراسم روز جهانی جهانگردی صبح روز گذشته در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و جمعی از فعالان صنعت گردشگری برگزار شد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مقوله گردشگری گفت: وابستگی کشور به منابع نفتی و گازی موجب شده است سایر حوزه‌ها و به‌ویژه گردشگری مورد غفلت قرار گیرد؛ از این رو لازم است سهم گردشگری در اقتصاد کشور افزایش پیدا کند. وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم و بودجه سال ۹۴ به بخش گردشگری کمک خواهد کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به مسابقه‌ای که در جهان برای دستیابی به نقش بیشتر در صنعت گردشگری وجود دارد، اشاره و خاطرنشان کرد: برخی کشورها توانسته‌اند درآمدهای کلانی را از این صنعت کسب کنند، از این رو ما نیز با توجه بیشتر به گردشگری قادر خواهیم بود از اتکای خود به درآمدهای نفتی کاسته و از عواید این صنعت بهره‌مند شویم.
وی ضمن مثبت ارزیابی‌کردن هدف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای دستیابی به ۲۰ میلیون گردشگر تا ۱۰ الی ۱۱ سال آتی، تصریح کرد: با تحقق این هدف که در افق چشم‌انداز کشور نیز ترسیم شده است، سهم گردشگری در اقتصاد ایران نیز افزایش می‌یابد.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میراث کهن ایران و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کشور گفت: جای تعجب دارد بسیاری از کشورها که الان نقش قابل‌ ملاحظه‌ای در صنعت گردشگری دارند از قدمت چندانی برخوردار نیستند. رئیس مجلس شورای اسلامی درباره صنعت گردشگری پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: در این دوره به موضوع گردشگری چندان پرداخته نشد اما سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سعی کرده است توجه‌ها را به این حوزه جلب کند.
وی با حمایت از افزایش نقش مردم در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری در این زمینه ابراز امیدواری کرد: بسترهایی که مردم برای سرمایه‌گذاری در این امر مشتاق باشند باید ایجاد شود و مهم‌ترین قدم، فراهم‌کردن یک گردش مالی مناسب است.
لاریجانی گردشگری زیارتی را یکی از پتانسیل‌های عمده برای توسعه دانست و گفت: بسیاری از کشورهای همسایه علاقه‌مند به حضور در ایران و زیارت امام رضا (ع) هستند. ضمن اینکه در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی نیز آثار به جا مانده از امپراتوری‌های قدرتمند در ایران یک پتانسیل محسوب می‌شود و برای تقویت آن نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب در دو حوزه اقتصادی و فرهنگی هستیم.
وی با تاکید بر لزوم بکر نگه داشتن طبیعت و جاذبه‌های طبیعی اظهار کرد: باید هر شرایطی را برای آرامش روحی مردم در سفر فراهم کنیم ولی با دستکاری طبیعت این مهم حاصل نخواهد شد، زیرا سفر به طبیعت برای تجربه فضای بکر انجام می‌شود.
لاریجانی در همین رابطه با خط بطلان کشیدن بر تفکری که دستیابی به جنگل‌ها جهت گردشگری را نیازمند راه و جاده می‌داند، افزود: مطالبه حفاظت از طبیعت برای تجربه‌های بکر گردشگری و توریستی از مهم‌ترین مسوولیت‌های سازمان متولی گردشگری است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون در جهان گران‌ترین اقامتگاه‌ها، خانه‌های قدیمی و بومی هستند. بنابراین ما نباید در ساختار معماری روستاها تغییر ایجاد و تصور کنیم با ساختن آپارتمان‌ها و ایجاد ساختارهای جدید می‌‌توانیم گردشگران را جذب کنیم. علی لاریجانی همچنین سهم گردشگری در امر امنیت ملی و حفظ تمامیت کشورها را مهم ارزیابی و تاکید کرد: باید از ابتکارات بومی استفاده و از طریق رسانه‌های جمعی تعامل مردم با توریست‌ها به صورت مستمر آموزش داده شود.
وی در خاتمه سخنانش با بیان این مطلب که ساماندهی گردشگری در ایران نیازمند سرمایه‌گذاری است و در حال حاضر بودجه کشور به گونه‌ای نیست که بتواند سرمایه سنگینی به این بخش اختصاص دهد ابراز امیدواری کرد بسته‌هایی تعریف شود که بخش خصوصی بتواند متوجه گردش مالی در این حوزه باشد.

توریسم ۸ درصد مشاغل دنیا
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در سخنان خود در روز جهانی جهانگردی با اشاره به ادامه رشد پنج درصدی صنعت گردشگری و با استناد به آمار سازمان جهانی جهانگردی گفت: به‌زودی گردشگری به مهم‌ترین شاخص اقتصادی ۶۰ کشور جهان تبدیل می‌شود.
به گفته مسعود سطانی‌فر در سال ۲۰۱۲ گردشگری ۹۸ میلیون شغل به صورت مستقیم و میلیون‌ها شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد کرده و این امر موید آن است که طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی ۸ درصد از مشاغل دنیا را مشاغل گردشگری تشکیل می‌دهند که این رقم ۶ برابر اشتغال تولید شده در صنعت خودرو و چهار برابر اشتغال تولید شده در صنعت نفت و پتروشیمی است؛ ضمن اینکه این رقم در دهه آینده به ۱۰ درصد از اشتغال کل جهان می‌رسد.
وی ‌در همین رابطه مشاغل پایدار، توزیع عادلانه ثروت و ایجاد تصویر مثبت از مقصد را از مزایای صنعت گردشگری دانست و اظهار کرد: سفر و گردشگری را با هر عنوانی اعم از فرهنگ، اقتصاد یا سیاست بخوانیم، برای رها شدن از اقتصاد تک محصولی به آن نیازمندیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تغییر نگاه بخشی به نگاه فرابخشی را از مهم‌ترین راهبردهای سازمان تحت مدیریت خود دانست و گفت: هدف‌گذاری دولت یازدهم بهره‌گیری از فرصت‌های ملی در حوزه اقتصادی است که گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌ها محسوب می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور این صنعت را محرکی کلیدی برای توسعه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: گردشگری در کشور ما با صفت‌های اسلامی و ایرانی همراه است و ما در این راستا باید از گردشگری حلال بهره کافی را ببریم؛ ضمن اینکه دستیابی به یک ویزای مشترک با کشورهای اسلامی با توجه به رشد روزافزون گردشگران مسلمان از مواردی است که تاکنون به آن توجه نشده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و تاسیسات این صنعت گفت: ما برای تسهیل فعالیت این افراد به صندوق توسعه ملی رجوع کرده و درصدد رفع مشکلات سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این حوزه هستیم.
مسعود سلطانی‌فر خطاب به رئیس‌ مجلس گفت: بارها در جلسات مختلف امکان رشد گردشگری ایران را با توجه به ظرفیت‌های کشور و با فراهم کردن زمینه برای بخش خصوصی متذکر شده‌ایم. بنده به عنوان متولی این امر ادعا می‌کنم در شرایطی که ما یک رکود چند ساله را در اقتصاد پشت سر گذاشته‌ایم گردشگری می‌تواند موتور محرکه خروج از رکود باشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: با فراهم کردن امکانات، گرچه هنوز تراز گردشگری ما مساعد نیست، اما رسیدن به وضعیت مطلوب که در افق ۱۴۰۴ تعریف شده دور از دسترس نیست.
سلطانی‌فر ضمن ابراز امیدواری به ادامه حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مجلس گفت: دستیابی به این هدف بی‌شک نیازمند توجه مجلس و همه دستگاه‌ها است تا بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های را به ثمر برسانیم.

جذب گردشگر خارجی، راهبرد ایران
مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در نشست روز جهانی گردشگری اظهار کرد: توسعه پایدار گردشگری قادر است وحدت فرهنگی و اتحاد اجتماعی را در کنار محیط زیست تضمین و تجربه ارزشمندی را برای گردشگران فراهم کند.
وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و منابع انسانی افزود: این قابلیت‌ها تحقق اهداف و سیاست‌های ذکر شده در سند چشم‌انداز را برای ما مهیا می‌کند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در همین رابطه به عملکرد یکساله این سازمان اشاره و تصریح کرد: بهره‌گیری از ثبات ایجاد شده در عرصه بین‌المللی فرصت مناسبی را جهت توسعه صنعت گردشگری فراهم کرد و ما در این عرصه راهبرد سه‌گانه‌ای را دنبال می‌‌‌کنیم که سه بخش جذب گردشگر خارجی، ساماندهی گردشگری داخلی و توسعه فناوری اطلاعات را شامل می‌شود.
رحمانی‌موحد در همین رابطه از تشکیل شورای راهبردی سلامت در کنار استفاده از نظر استادان و صاحب‌نظران عرصه گردشگری در این معاونت خبر داد و افزود: برقراری تعامل سازنده در حوزه اطلاع‌رسانی در کنار فعالیت‌های تبلیغی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، توسعه همکاری در روابط خارجی و سازمان‌های بین‌المللی از دیگر اقداماتی است که در معاونت گردشگری دنبال می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به شعار روز جهانی جهانگردی که در آن بر گردشگری و توسعه جوامع بومی تاکید شده است، اشاره کرد و گفت: توانمندسازی و ایجاد میل برای تغییرات در جامعه بومی از جمله محورهایی است که در این شعار نهفته است.

تقدیر از همه فعالان صنعت به جز کارآفرینان بومی!
در این مراسم همچنین از تمبر یادبود روزجهانی جهانگردی توسط رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. علاوه‌بر این سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اهدای لوح و صنایع دستی به رسم یادبود از برخی فعالان صنعت گردشگری تقدیر به عمل آورد. با این همه درحالی‌که شعار روز جهانی جهانگردی امسال به توسعه جوامع محلی اختصاص یافته است، نه‌تنها هیچ تقدیری از کارآفرینان بومی و روستایی ایران به عمل نیامد بلکه از آنها در طول برنامه یاد نشد.
علاوه‌بر این به‌رغم آنکه مسوولان سازمان میراث فرهنگی از چندی پیش وعده راه‌اندازی سایت خانه-مسافر را در روز جهانی جهانگردی را می‌دادند اما این اتفاق به وقوع نپیوست!

fb37353c5cd74f54dba3c08f3c8a9c31 یاری مجلس به گردشگری در بودجه 94

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *