رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ آذر ۱۳۹۹

گناوه – میشان، جاده‌ای ۱۰۰ ساله اما شوسه

لینک این مطلب کپی شد!

جاده گناوه – میشان یکی از راه‌های ارتباطی در جنوب غرب کشور و قدیمی‌ترین راه شوسه‌ای است که از میان تپه‌های دامنه جنوبی رشته کوه زاگرس، شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر را به نورآباد در جنوب استان فارس متصل می‌کند.

به گزارش ایرنا، این جاده شوسه‌ای که از نزدیکی روستای تاج ملکی گناوه به سوی کوهپایه‌های زاگرس کشیده شده‌است بیش از ۱۰۰سال عمر دارد و روزگاری مسافران زیادی از این محور تردد می‌کردند که با احداث جاده‌های جدید این مسیر رونق خود را از دست داد و به فراموشی سپرده شد اما با توجه به اهمیت اقتصادی آن بار دیگر در دهه گذشته مورد توجه مسئولان قرار گرفت و پروژه‌ای جدید در مجاور این جاده قدیمی به تصویب رسید.

گناوه - میشان

عملیات اجرایی پروژه مشترک جاده گناوه به میشان بین استان‌های بوشهر و فارس در سال ۱۳۸۷ با حضور مسئولان وقت استانی و شهرستانی آغاز شد اما پس از گذشت نزدیک به ۱۲ سال به علت مشکلات مالی و برخی اختلاف نظرهای فنی نا تمام رهاشده است.

اتمام این پروژه برای اهالی شمالی استان بوشهر نوید بخش است زیرا فواید بسیاری از جمله توسعه گردشگری و جذب گردشگر، رونق اقتصادی، تسهیل صادرات و واردات، کاهش فاصله مسافت بین بنادر شمالی استان بوشهر به استان فارس و سایر نقاط کشور و صرفه ‌جویی در مصرف سوخت به همراه دارد.

جاده گناوه – میشان در روتق اقتصادی سه استان موثر است

به منظور بررسی روند وضعیت کنونی این پروژه، نماینده حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر و فرماندار گناوه بتازگی در محل کارگاه شرکت پیمانکار آن نشستی برگزار کردند.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: تکمیل جاده گناوه به میشان در رونق اقتصادی استان‌های بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد نقش بسزایی دارد.

عبدالکریم جمیری افزود: کاهش آلودگی زیست محیطی در مسیرهای پرترافیک استان، بار ترافیکی راه‌های جنوب کشور، کوتاه شدن مسیر بندر گناوه و دیلم به استان فارس و توسعه و پیشرفت مناطق شمالی استان بوشهر از مزیت‌های احداث این جاده است.

وی اظهارکرد: دولت باید اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کند.

وی با اشاره به گلایه‌های مردم از تعطیلی این پروژه گفت: توقف اجرای این پروژه در سه سال اخیر، مشکلات فراوانی برای مردم به وجود آورده‌است.

نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای برطرف شدن مشکلات دسترسی به برخی از روستاها بویژه تاجملکی، پنج کیلومتر ابتدایی این جاده در حوزه بندرگناوه باید به سرعت زیرسازی و آسفالت شود.

تامین اعتبار نیاز اصلی پروژه گناوه – میشان

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: طول این پروژه ۱۵۳ کیلومتر حدفاصل جاده ” گوره ” گناوه تا “خومه زار” شهرستان نورآباد استان فارس و کارفرمای آن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.

وی گفت: در سنوات قبل ۱۶ کیلومتر این پروژه توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوشهر احداث بهره‌برداری شد و خاکبرداری و قسمتی از ابنیه سازی انجام گرفت.

رستمی ادامه داد: در اجرای این پروژه همزمان با قراردادی که با شرکت جهش راه در مرحله اول به میزان ۳۵ کیلومتر و با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان منعقد شده بود، از سمت استان فارس در محدوده خومه زار به میشان در قالب تبدیل راه فرعی به اصلی در برنامه عملیات اجرایی قرار گرفت.

وی بیان کرد: هشت کیلومتر راه اصلی این پروژه در استان فارس حدفاصل سه راهی باباکلان تا میشان اجرایی و مطالعه ۱۲ کیلومتر آن انجام شده‌است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با بیان اینکه موضوع اصلی بحث مالی باعث عقب ماندن پروژه شده‌است، گفت: اهمیت این پروژه برای شمال استان بوشهر حیاتی است زیرا به کاهش بار ترافیکی در مسیرهای جنوب استان و توسعه روز افزون این مناطق کمک شایانی خواهد کرد.

وی یادآورشد: در ردیف بودجه‌ای پروژه گناوه – میشان – نورآباد، طرح تونل محرم کازرون هم اضافه شده‌است که امیدواریم اعتبار لازم به این پروژه اختصاص یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: منفعت و مزایای این پروژه برای استان بوشهر حتی بیشتر از استان فارس واجب تر است و باید همت کنیم هر چه زودتر تکمیل و بهره‌برداری شود.

کوتاه‌تر شدن مسیر گناوه به مرکز کشور

فرماندار گناوه با اشاره به اهمیت نقش راه‌های ارتباطی در توسعه این شهرستان گفت: با توجه به اهمیت و موقعیت بنادر گناوه و ریگ در کشور، توسعه راه‌های ارتباطی این شهرستان نقش چشمگیری در رونق و توسعه و تسهیل در امر صادرات کشور ایفا خواهد کرد.

غلامرضا مهرجو افزود: از جمله راه‌های ارتباطی در این زمینه جاده گناوه – میشان است که با تکمیل آن، دسترسی این شهرستان به مرکز و استان‌های دیگر کوتاه‌تر می‌شود.

وی اظهار کرد: کاهش آلودگی زیست محیطی، کاهش بار ترافیکی در جاده‌های اصلی، جلوگیری از تخریب زیرساخت‌ها و کاهش مصرف سوخت از عمده فواید این محور است

فرماندار گناوه گفت: در اسرع وقت نسبت به تکمیل جاده دسترسی به روستای تاجملکی بخش مرکزی این شهرستان اقدام شود.

پیشرفت ۲۰ درصدی جاده گناوه – میشان

پیمانکار این پروژه گفت: از ابتدای شروع فعالیت این شرکت در پروژه جاده گناوه – میشان ۱۲ میلیارد تومان اختصاص یافت که از این مجموع پنج میلیارد تومان از محل کمک وزارت نفت تامین و پرداخت شد و هفت میلیاردتومان مابقی توسط وزارت راه و شهرسازی تنها بصورت اسناد خزانه تامین شده‌است.

آریا موسی پور اظهارکرد: ۳۶ کیلومتر از پروژه جاده گناوه به میشان با انعقاد قراردادی به این شرکت واگذار شده‌است که ۱۲ کیلومتر آن در استان بوشهر در حوزه شهرستان گناوه قرار دارد و مابقی در حوزه استان فارس است.

پیمانکار پروژه گفت: باتوجه به پیش‌بینی میزان خاکبرداری توسط مشاوران، کارفرما میزان ۶ میلیون مترمکعب را مورد تائید قرار داده‌است.

وی ادامه داد: قرارداد این پروژه با این شرکت از سال ۱۳۹۱ منعقد شد و روند کاری ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

موسی پور یادآورشد: این پروژه به علت یکسری مشکلات و اختلاف بین مشاور و کارفرما متوقف ماند که با پیگیری‌های بعمل آمده برطرف شده‌است و این شرکت آمادگی و قابلیت بالا برای شروع مجدد این پروژه را دارد.

وی با بیان اینکه مقرر شده در سال جاری ۶ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یابد، اداکه داد: این میزان اعتبار درنظرگرفته شده برای تکمیل این پروژه در شرایط کنونی کافی نیست.

موسی پور اضافه کرد: باتوجه به اینکه مطالبه این شرکت رقم قابل توجهی است، در این برهه اجرای طرح‌های با هزینه بالا بدون نقدینگی سخت است که امیدواریم متولیان امر به این موضوع اهتمام جدی ورزند.

شهرستان گناوه از نقاط گردشگرپذیر و تجاری استان بوشهر و در مسیر محورهای مهم مواصلاتی کشور قرار دارد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *