جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه بزرگ خراسان می تواند مرکز پژوهشها و مطالعات فرهنگی باشد

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ بهمن ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۱۸-محمدحسن طالبیان روز شنبه در آیین افتتاح موزه بزرگ خراسان گفت: با توجه به ۱۰ میلیارد ریال هزینه انجام شده برای خرید تجهیزات و امکانات آزمایشگاه موجود در موزه بزرگ خراسان، این موزه قابلیت تبدیل به مرکز پژوهشهای آثار تاریخی در شرق کشور و کشورهای همسایه با توجه به نیاز و استقبال آنها را دارد.

وی اظهارکرد: خطه خراسان از سبقه تاریخی بالایی برخوردار می باشد و دارای جایگاه والایی در عرصه فرهنگ و تمدن ایران بویژه تمدن اسلامی است.

طالبیان با اشاره به تنوع جغرافیایی و تاریخی در این منطقه افزود: این مهم موجب تعدد و تنوع در آثار تاریخی شده و از جمله آثاری که هم اکنون در قالب پرونده قنات های ایران در کنار ۱۱ قنات تاریخی در کشور پیگیر ثبت جهانی هستیم، قنات قصبه گناباد است.

به گفته وی در خراسان حداقل سه تا چهار اثر تاریخی امکان ثبت جهانی را دارند که باید در این زمینه تلاش شود.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: کشف دست سازه های سنگی در کشف رود که متعلق به بیش از ۸۰۰ هزار سال پیش است، نشان از عمق تاریخ زندگی بشر در خطه خراسان دارد.

او با اشاره به اینکه خراسان دروازه شمال شرق فلات ایران می باشد و این نقش را بخوبی ایفا کرده است، افزود: عمق تاریخ و تمدن در این سرزمین به راستی نیازمند مکانی برای به نمایش گذاشته شدن آثار و بقایای برجای مانده از نیاکان را داشت که موزه بزرگ خراسان می تواند این خلاء را پر کند.

طالبیان بیان کرد: موزه خراسان ظرف یکی، دو سال دیگر با تکمیل و انتقال کامل آثار و اشیای تاریخی بعد از موزه ملی می تواند به رتبه دوم موزه در کشور برسد.

وی افزود: انتقال اشیاء تاریخی به دلیل ارزش و اهمیت آنان به موزه بسیار سخت است بنابراین بهره برداری از موزه در سه فاز پیش بینی شد که امروز فاز اول به بهره برداری رسید.

او بیان کرد: فاز دوم در ۲۸ اردیبهشت سال آینده به مناسبت روز جهانی موزه و فاز نهایی همزمان با هفته دولت در شهریور همان سال افتتاح می گردد.

طالبیان در ادامه با تاکید بر ضرورت تعامل و هم افزایی میان موزه ها در کشور و خراسان رضوی گفت: در این راستا تعامل میان موزه بزرگ خراسان با موزه آستان قدس رضوی می تواند به انتقال و به نمایش گذاشته شدن برخی اشیای تاریخی موزه آستان قدس کمک کند.

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: افتتاح موزه بزرگ خراسان نمونه ای از مدیریت جهادی در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است.

علیرضا رشیدیان روز شنبه درآیین افتتاح پروژه موزه بزرگ خراسان گفت: بهره برداری از این پروژه برای سال ۹۶ پیش بینی شده بود اما با عزم ملی و مدیریت جهادی دو سال زودتر از موعد به بهره برداری رسید.

وی اظهارکرد: میراث فرهنگی هویت ملی محسوب می شود و انقلاب اسلامی نیز یک انقلاب فرهنگی بودکه در اوج تلاشهای خاندان پهلوی برای به ابتذال کشاندن فرهنگ و تاریخ ملت ایران به وقوع پیوست.

وی بیان کرد: حرکتهایی به اسم مدرنیته از جمله حرکت هایی بود که در جهت تخریب فرهنگ ملت ایران رخ داد.

وی افزود: برای حفظ و تداوم این انقلاب فرهنگی، نسل امروز که به مرور وارد عرصه اجرایی می شوند باید تلاش زیادی داشته باشند.

رشیدیان بیان کرد: خوشبختانه در تداوم انقلاب فرهنگی،رهبر معظم انقلاب نیز بر حوزه فرهنگ تاکید فراوانی دارند و دولت یازدهم نیز در همین راستا توجه فراوانی به بخش فرهنگ دارد.

وی تاکید کرد: حفاظت از هویت ملی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی از اهداف بلند انقلاب اسلامی بود که باید در ادامه راه ما نیز از هویت ملی پاسداشت کنیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این استان در طول تاریخ فراز و نشیب های فراوانی داشته است،اظهارکرد: خراسان با توجه به میزبانی مضجع نورانی امام هشتم همچنان نقش و جایگاه والایی در عرصه فرهنگ دارد و موزه بزرگ این استان می تواند این نقش فرهنگی را بخوبی ایفا کند.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه مخالف توسعه مراکز تفریحی در مشهد نیستیم، افزود: در عین حال معتقدیم در شهر فرهنگی، ایجاد و راه اندازی مراکز فرهنگی از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار است.

رشیدیان گفت: سالانه حدود دو میلیون گردشگر خارجی به مشهدالرضا(ع) سفر می کنند که موزه بزرگ یکی از راههای موثر در معرفی تمدن ایرانی به جهانیان است.

موزه بزرگ خراسان در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع در ۱۳ طبقه با زیربنای ۱۸ هزار مترمربع با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به بهره برداری رسید.

598 موزه بزرگ خراسان می تواند مرکز پژوهشها و مطالعات فرهنگی باشد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *