رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ دی ۱۳۹۳

«طویدره»؛ روستایی که آفتاب به آن سلام می‌دهد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر:۱۳۹۳/۱۰/۱۰- به گزارش خبرنگار مهر، روستای زیبای طویدره که به تازگی به عنوان روستای نمونه گردشگری برگزیده شد از توابع شهرستان کلاردشت به شمار می رود که به دلیل موقعیت جغرافیایی اش، اولین تابشهای نور خورشید بر آن می تابد.

این دهکده ییلاقی و سرسبز از مناطق زیبا وخوش آب و هوای مازندران است که به دلیل قرار گرفتن در دامنه جنگل و همجنین در مسیر راه ارتباطی ارتفاعات مازیچال مانند نگینی بر بلندای این دیار می درخشد.

روستای زیبای گردشگری طویدره با جمعیتی حدود هزار و ۳۰۰ نفر از قدمت تاریخی و فرهنگی طولانی بر خوردار است و دارای مردمانی خونگرم و مهمانوازی است که از راه دامداری و فروش مواد لبنی روزگار می گذرانند.

طویدره

بانوان زحمت کش طویدره نیز دوشادوش مردانشان، برای گذران زندگی، با گره زدن بر تار وپود قالی، نقش هنر می زنند و دستبافت های محلی زنان هنرمند، در سراسر گیتی و اروپا شهره خاص و عام است.

ساکنان طویدره بیش از صدسال عمر می کنند که همین طول عمر بالا، نظر پزشکان چشم بادامی ژاپنی و اتریشی را به خود جلب کرده است.چشمه ساران زلال علاوه بر طراوت، همانند ملودی آرام و روحبخش در پیکره روستا جریان دارد و امید و زندگی را نوید می دهد و آب آشامیدنی اهالی را نیز تامین می کند.

استفاده از مواد غذایی طبیعی، شیر،ماست، سبزیجات محلی در کنار عطر نان محلی، این روستا را از سایر نقاط متمایز کرده است و امید به زندگی را در بین ساکنان اهالی افزایش داده است، به گونه ای که معمولا ساکنان آن بیش از صدسال عمر می کنند که همین طول عمر بالا، نظر پزشکان چشم بادامی ژاپنی و اتریشی را به خود جلب کرده است.

گشت و گذار و زندگی در دهکده رویایی، استشمام هوای پاک و تناول غذای طبیعی، بیش از هر چیز خستگی سفر را از تن می زداید. در این روستای چهار فصل و با جاذبه بیش از هرجا، شکرگذار خالق زیبایی ها خواهی شد.

طویدره به تازگی به شمار روستاهای گردشگری مازندران افزوده شده و اهالی مهربان روستا نیز با برپایی آیین های سنتی، رسوم دیرینه و کهنشان را به نمایش گذاشته اند.

طویدره

در همین راستا فیروز صادق فرماندار کلاردشت در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص این روستا و زیبایی های منحصربه فردش گفت: طبیعت بکرو رویایی، داشتن مردمانی خونگرم، زندگی دور از تجملات شهری و همچنین قرار داشتن در مسیر جاده جنگلی و ارتفاعات مازیچال، این دهکده را در زمره یکی از مناطق دینی قرار داده است.

وی افزود: دهکده طویدره توانسته به عنوان روستای نمونه گردشگری برگزیده شود و امیدواریم با حمایت و نگاه ویژه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، زیبایی های آن محفوظ ماند.

می توان با فراهم آوردن شرایط مناسب بوم گردی و گردشگری روستایی، آن را به علاقه مندان صنایع دستی و فرهنگ قدیمی معرفی کرد.در عین حال دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در بازدید از دهکده سرسبز طویدره به خبرنگار مهر گفت: این روستا قابلیت و پتانسیل بالایی در بخش صنعت گردشگری دارد که می توان با فراهم آوردن شرایط مناسب بوم گردی و گردشگری روستایی آن را به علاقه مندان صنایع دستی و فرهنگ قدیمی معرفی کرد.

وی افزود: یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه به خرده فرهنگها است که در این روستا این خرده فرهنگ ها کاملا محفوظ مانده است.

بزرگ نیا افزود: تاکنون ۱۷روستا در استان مازندران به عنوان روستای هدف گردشگری ثبت شده اند و درصدد هستیم تا هر روستایی که شرایط و ویژگی های مورد نظر را داشته باشد را به عنوان روستا های هدف گردشگری به ثبت برسانیم.

طویدره

پنج روستای دیگر کلاردشت در اولویت منطقه گردشگری هستند

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه در شهرستان کلاردشت پنج روستای دیگر در اولویت قرار دارند، با اشاره به مزیت گردشگری کلاردشت گفت: اگر گاهی مناطقی در شمال کشور به عنوان مزیت نسبی گردشگری اعلام می شود، شهرستان کلاردشت و هر یک از روستاهایش مزیت مطلق گردشگری را دارد.

بزرگ نیا در ادامه با اشاره به اهداف گردشگران در دیدار از مناطق مطرح و جاذبه های گردشگری گفت: بیشتر گردشگران ایرانی و خارجی هدفشان از بازدید از مناطق روستایی، آشنا شدن با نحوه زندگی و فرهنگ مردم این دیار بیان می کنند، برای همین تأکید داریم که حفظ آثار و فرهنگ بومی و تاریخی برای گردشگران شرایط خوبی است تا هم گردشگران باموهبت الهی دراین مناطق آشنا شوند و هم مردم به سبب گردشگر پذیری به توانند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برسند.

بسیاری از روستاهای مازندران قابلیت گردشگری خود را با تغییر معماری ها به معماری های شهری و امروزی و دست بردن به بافت محلی از دست داده اند.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: بهترین فرصت برای اشتغالزایی، ارائه آثار صنایع دستی و فرهنگ بومی و محلی به گردشگران است. هر چند بسیاری از روستاهای ما قابلیت گردشگری را با تغییر معماری ها به معماری های شهری و امروزی و دست بردن به بافت محلی از دست داده اند.

به گزارش مهر، در حال حاضر ۱۷ روستای مازندران به عنوان روستای نمونه گردشگری ثبت شده اند که برخی از آنان به دلیل ساخت و سازهای بی رویه، جاذبه هایشان را از دست داده اند و امید می رود که مردمان خونگرم طویدره با پرهیز از ساخت و سازهای بی رویه، از گنجینه طبیعی و میراث ماندگار زادگاه آبا و اجدادیشان صیانت کنند، چرا که تیغ ساخت و ساز همچنان، طبعیت زیبای استان را به مسلخ می کشد.
182 «طویدره»؛ روستایی که آفتاب به آن سلام می‌دهد

 

184 «طویدره»؛ روستایی که آفتاب به آن سلام می‌دهد

185 «طویدره»؛ روستایی که آفتاب به آن سلام می‌دهد

183 «طویدره»؛ روستایی که آفتاب به آن سلام می‌دهد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *