رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ آذر ۱۳۹۹

روستای سنگان تهران

لینک این مطلب کپی شد!

روستای سنگان تهران ، روستایی از توابع بخش کن در دهستان سولقان است که نام محلی آن سنگون می باشد.سنگان منطقه ای کوهستانی و سنگی در شمال غرب تهران، در سمت چپ آزاد راه تهران شمال، ۷ کیلومتر بالاتر از سولقان و ۲۰ کیلومتر قبل از تالون است.
سنگان از محله های پایین، وسط، بالا و باغ دره تشکیل شده است که گاه سه محله ی اول سنگان پایین، سنگان وسط و سنگان بالا نامیده می شوند. روستای سنگان در جنوب شرقی قله پهنه حصار(پهنه سار) قرار دارد.مسیر کوهنوردی سنگان برای صعود به قله ی پهنه حصار، برای کوهنوردان بسیار محبوب است و طرفداران خاص خود را دارد.روستای سنگان می تواند یکی از بهترین مقصدها برای گردشگری یک روزه باشد.

روستای سنگان تهران

باغات روستای سنگان

سنگان یه روستای ییلاقی و پر از باغ می باشد. میوه های اصلی باغات سنگان گیلاس و آلبالو می باشد، که اگه در اوایل تیر به این روستا بروید میتوانید از باغدارها به قیمت مناسب گیلاس و آلبالو با کیفیت خریداری کنید و از طعم خوب آن ها لذت ببرید.در واقع شغل بیشتر مردم روستای سنگان باغداری است. از جمله محصولاتی که در این باغ ها کاشته می شوند می توان به گردو، آلبالو، گیلاس، هلو و زرد آلو اشاره کرد. سفر به سنگان در تمام فصول زیبایی خاص خود را دارد.پس از عبور از باغ‌های این منطقه شیب مسیر زیاد می‌شود و به دیواره‌ای می‌رسید که سبب پیدایش آبشار ۳۰ متری سنگان شده است و از فاصله‌ی دور نیز قابل مشاهده است.

روستای سنگان

آبشار معروف سنگان

اوج شکوه و زیبایی آبشار سنگان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت می‌باشد. این آبشار در زمستان نیز با یخ زدن شکلی بسیار بدیع و زیبا به خود می‌گیرد.این آبشار ۲۵۷۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شمال آن قله پهنه حصار واقع شده است.در فصل تابستان معمولا به دلیل بارش کم باران این آبشار نیز آب کمتری دارد. این آبشار پس از بارش شدید باران در فصل های بهار و پاییز زیبایی چشمگیری پیدا می کند. پیش تر از طریق روستای سنگان بالا طی ۳ ساعت پیاده روی به این آبشار می رسیدید اما با ساخت مسیر جدید ، این پیاده روی به یکساعت کاهش پیدا کرده است.اگر دوست دارید قندیل های یخی و آبشار یخ زده را ببینید قطعا باید در اواسط زمستان به این منطقه دیدنی بروید. در غیر این صورت در تمام فصول دیگر می توانید از دامنه های قله پهنه سرا به این منطقه بروید.

روستای سنگان تهران

دره ی روستای سنگان

دره سنگان یکی از دره‌های پر آب منطقه می‌باشد. آبشار سنگان همانگونه که از اسمش معلوم است،در یک منطقه سنگی قرار گرفته است.تماشای ستارگان شب در دل دره‌ای عمیق، شاید هر چیزی باشد که ماجراجویان شیفته‌ی آن باشند.

رودخانه ی روستا

یکی از دیدنی های روستای سنگان، رودخانه ای به همین نام است که از مجاورت آن می گذرد. وجود این رودخانه، فضایی با صفا و سرسبز را در اطراف روستا ایجاد کرده است.

درخت قدیمی امام زاده قاسم

«چنار» آستان امامزاده قاسم(ع) و آبشار، دو اثر طبیعی روستای سنگان، ثبت ملی شدند. یکی از نوادگان امام سجاد(ع) در روستای سنگان بالا آرمیده است که بارگاهش مامن امنی برای اهالی روستا محسوب می‌شود. اهالی باور دادند این امامزاده، برادر امامزاده «داود»(ع) است. آستان این امامزاده در کنار رودخانه روستا قرار گرفته و این رودخانه از آبشار سرچشمه می‌گیرد و سپس به رودخانه کن می‌ریزد. در کنار امامزاده، درختان چنار قدیمی، ریشه در خاک دارند. این درخت کهن سال، هزار سال قدمت داشته و اکنون به‌عنوان آثار طبیعی تهران به ثبت ملی رسیده است.

روستای سنگان تهران

پوشش گیاهی سنگان

پوشش گیاهی این نواحی بیشتر از خانواده گیاهی «اسپتی» وگونه غالب آن از خانواده «گرامینه» است. این پوشش گیاهی به‌صورت چراگاه‌های فصلی مورد استفاده دامداران روستا قرار می‌گیرد.‌
در فصل بهار، اطراف آبشار سنگان مملو از ریواس می‌شود. گلپر، سماق، زرشک نیز از پوشش‌های گیاهی سنگان به شمار می‌آیند. آلبالو، گیلاس، زردآلو، توت، سیب، انجیر و گردو از درختانی هستند که در حاشیه دره‌های سنگان و باغات به چشم می‌آیند.

وسایل مورد نیاز برای بازدید از آبشار شامل کوله سبک یک روزه، کفش مناسب مثل نیم بوت یا کفش ساق بلند، کلاه آفتابی، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، لیوان غیر یکبار مصرف، ظروف غذای غیر یکبار مصرف (برای رعایت مقدماتی‌ترین اصول حفاظت محیط زیست)، لوازم بهداشتی شخصی، زیر انداز انفرادی، قمقمه آب و فلاسک چای انفرادی، دوربین عکاسی، سوت، غذای مناسب و هد لمپ با باطری مناسب می‌شود.

روستای سنگان تهران

روستای سنگان تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *