جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گشتی در کاخ فلاحتی ایلام

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۳۹۳

تاریخ خبر:۱۳۹۳/۱۱/۰۵- کاخ قاجاری فلاحتی با شماره ۱۷۵۰ در شهریور ۱۳۵۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و هم‌اکنون موزه کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، این کاخ بنا به دستور والی غلامرضا خان در سال ۱۳۲۶ ه. ق احداث گردیده است. درگذشته فضایی که کاخ در آن قرارگرفته کاملاً باز و باغ‌های میوه اطراف آن زیبایی خاص به آن بخشیده بود، اما اکنون با توسعه شهری فضای باز آن تبدیل به ساختمان و خیابان شده است و کاخ فلاحتی نمای سابق خود را ازدست‌ داده است، این کاخ چون در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان قرارگرفته، به کاخ کشاورزی هم مشهور است.

کاخ فلاحتی در زمینی به مساحت ۲۱۸۰ مترمربع با زیربنای حدود ۳۳۷ مترمربع احداث‌شده است و نقشه درونی کاخ به‌صورت دو اتاق تودرتو در اطراف و یک هالی بزرگ در وسط است و در جلوی هال یک ایوان قرارگرفته که در اتاق‌ها و هال به آن باز می‌شوند. دو طرف اتاق‌ها به‌صورت چندضلعی منظم بیرون آمده و بین آن‌ها دو تراس قرار دارد و در هر دو طرف پنجره‌ای به ابعاد ۱ * ۲ متر تعبیه شده که با طاقی نیم‌دایره‌ای و گچ‌بری‌های زیبایی با نقوش انسانی و گل و گیاه مزین شده است. سقف تراس بر دو ستون تکیه زده که سرستون‌ها به شیوه کوفی ساخته‌شده ولی داخل اتاق‌ها بسیار ساده و بدون تزیین است سقف کاخ به‌صورت طاق ضربی با تیرهای چوبی و ملاط اندود شده و از سطحی شیب‌دار با ورق گالوانیزه پوشانده شده است.

«عبدالمالک شنبه‌زاده»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام‌ به ایسنا، گفت: در ساخت این بنا از مصالحی نظیر آجرهای مربع شکل، سنگ‌های تراشیده شده، چوب، گچ و ورق گالوانیزه برای پشت‌بام استفاده‌ شده و کف کاخ نیز با آجر فرش شده است.

وی بابیان اینکه تعیین عرصه و حریم این بنا در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۸۰ مصوب شده و بر اساس ضوابط عرصه آن هرگونه اقدامی که منجر به تخریب عرصه و اعیان تاریخی شود و هرگونه دخل و خرداد تصرف اعم از مرمت، احیاء، توسعه تعمیر، تجدید و تغییر بنا و یا تغییر در نحوه استفاده از اثر در تمام یا بخشی از آن بدون صدور مجوز از میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری ممنوع است.

453 گشتی در کاخ فلاحتی ایلام

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد