جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قول ترکان برای پرداخت وام ارزان به ۵۰۰ روستای گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۳۹۳

تاریخ خبر:۱۳۹۳/۱۱/۰۵- دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از تخصیص وام ارزان‌قیمت به روستاهای گردشگری مناطق آزاد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، اکبر ترکان مبلغی را برای تسهیلات ارزان قیمت هنوز مشخص نکرده، اما گفته سود این وام‌ها اندک و در حد ۴ درصد خواهد بود. در مناطق آزاد ۵۰۰ روستا وجود دارد که قرار است همه آن‌ها تحت برنامه توسعه گردشگری روستایی قرار گیرند. این طرح با موضوع بهسازی کالبد (بافت و مسکن) روستاهای تاریخی و گردشگری و توسعه گردشگری روستایی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستعد، با مشارکت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می‌شود که روز گذشته (شنبه) تفاهم‌نامه آن به امضای اکبر ترکان و علیرضا تابش رسید.

براساس این تفاهم‌نامه قرار است طرفین شاخص‌های انتخاب روستاها با بافت با ارزش و گردشگری برای شناسایی و معرفی روستاهای مشمول را اعلام کنند. الگوی مطلوب مدیریت توسعه روستایی و اجرای آن در روستاهای واقع در مناطق آزاد را ارایه دهند، اعتبارات مشترک به منظور تهیه و اجرای طرح‌های موضوع این تفاهم‌نامه را تأمین کنند، کارگاه‌های آموزشی در روستاهای بهسازی بافت و گردشگری برای روستاییان حین کار یا پس از اتمام به منظور حفظ و نگهداری از دستاوردهای طرح را برگزار کنند، تخلفات ساختمانی در روستاهای واقع در مناطق آزاد را شناسایی و تا مرحله رفع پی‌گیری کنند و به مبادله اسناد، مدارک، گزارش‌ها، نقشه‌ها، نتایج طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی مرتبط با روستا بپردازند.

علاوه‌بر این، در تفاهم‌نامه‌ امضا شده برای هر یک از طرفین امضاکننده، یعنی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وظایف مشخصی تعیین شده است.

گردشگری جایگزین قاچاق

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام زم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورا در مراسم امضای این تفاهم‌نامه ضمن اشاره به ضرورت اهمیت دادن به توسعه گردشگری روستایی و معرفی طرح کاشانه مهمان گفت: در سال‌های گذشته آسیب‌های زیادی به روستاهای تحت نظر مناطق آزاد وارد شده و ساماندهی صنعتی و اقتصادی نیز انجام نشده و متأسفانه همان‌طور که امروز شاهدیم بیشتر این روستاها در مناطق ویژه اقتصادی و آزاد با پدیده‌های نامناسب اجتماعی و فرهنگی روبرو هستند که فعلا آتش زیرخاکستر و پنهان است.

وی ادامه داد: در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۵۰۰ روستا موجود است که اگر نگاه توسعه‌ای به آن‌ها داشته باشیم و سرمایه‌ اجتماعی تلقی شوند و محیط این روستاها را به زندگی مردم نزدیک‌تر کنیم، ممکن است بخشی از آسیب‌های وارد شده جبران شود.

او با بیان این‌که گردشگری در شرایط موجود یکی از مزیت‌هایی به شمار می‌آید که می‌تواند اقتصاد بی‌رمق روستاها را نجات دهد، افزود: در طرح مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با عنوان «کاشانه مهمان» ضمن حفظ آداب، سنت‌ها و فرهنگ روستایی، اشتغالزایی نیز ایجاد می‌شود، مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد و آن پدیده‌های نامناسب اجتماعی و فرهنگی رنگ می‌بازد، همان‌طور که اکنون در برخی روستاهای قشم اتفاق افتاده و مردم آن‌ها از قاچاق دست برداشته‌اند و به سمت گردشگری روی آورده‌اند.

زم ادامه داد: هم‌اکنون آموزش در برخی مناطق روستایی برای ایجاد مسافر کاشانه‌ها آغاز شده و بزرگان ۶۵ روستا در جزیره قشم توجیه شده‌اند و آن‌ها نیز اعلام کرده‌اند اگر ما مختصری به روستاهای آن‌ها رسیدگی کنیم، خانه و خانواده خود را برای پذیرایی از گردشگران آماده می‌کنند.

مطالعات و طراحی ۸۰ روستای گردشگری انجام شد

در ادامه محمدرضا شاملو، معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن با بیان این‌که طرح توسعه گردشگری از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از چهار پنج سال پیش آغاز شده است، افزود: تاکنون مطالعات و طراحی برای ۸۰ روستا انجام شده و ۱۲۰ روستای گردشگری دیگر نیز در دستور است.

او تأکید کرد: اجرای طرح مسافرکاشانه و توسعه گردشگری روستایی به ابلاغ تفاهم‌نامه و تعریف سازوکار اجرایی دارد تا اهداف عملیاتی شود.

بازسازی روستاهای جنگ‌زده با گردشگری

علیرضا تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در توضیحات دیگری به طرح پایلوتی که برای منطقه آزاد اروند با ۱۱۰ روستا تعریف شده اشاره کرد و افزود: این طرحی دوباره برای روستاهایی است که بازسازی آن‌ها پس از جنگ در میانه راه رها شد. اتفاقی که در مناطقی مثل خرمشهر و آبادان رخ داد و معیشت روستاها را مختل کرد.

او همچنین به تفاهم‌نامه دیگری که درباره توسعه گردشگری در روستاهای مستعد است و بزودی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امضا می‌شود، اشاره کرد.

حتا یک مورد فساد از بنیاد مسکن گزارش نشده

اکبر ترکان، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز در این نشست با اشاره به عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای کشور و چشمگیر خواندن آن اظهار کرد: بنیاد مسکن توانسته وظایف‌اش را در بخش مسکن روستایی انجام دهد و تاکنون حتا یک مورد از فساد و گرفتاری‌هایی که در نظام مهندسی خودمان گزارش می‌شود از بنیاد مسکن گزارش نشده است.

وی یادآور شد: وقتی کار جهاد سازندگی شروع شد نگاه این بود که روستاها محل تولید کشاورزی و دام باشد، این نگاه ظرفیت اقتصادی روستاها را محدود کرد، در حالی‌که در شهرها این نگاه محدود حاکم نبود. ما تا به حال فکر نکرده‌ایم که روستاها می‌تواند محل تولید خدمات در حد ملی باشد.

ترکان با بیان این‌که جمعیت روستایی از ابتدای انقلاب تاکنون ثابت مانده است، افزود: این جمعیت ۲۳ میلیون است و هر چه از ابتدای انقلاب به آن اضافه شده به شهرها سر ریز شده است، چون اقتصاد روستاها جمعیتی پیش از این را جواب نمی‌دهد. در زاهدان از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲۷۰ هزار نفر حاشیه‌نشین هستند، چرا که روستاها نتوانسته‌اند جمعیت مازاد را نگه دارند. حال مسأله این است با این جمعیت مازاد چه باید کرد؟ مثلا در مشهد که یک و نیم میلیون نفر حاشیه‌نشین دارد نمی‌دانم چقدر باید خرج کنیم تا اوضاع درست شود. کاش می‌توانستیم قبل از مهاجرت این جمعیت، ظرفیت بسازیم و آن‌ها را در روستاها نگه داریم.

او بیان کرد: من معتقدم این ۲۳ میلیون نفر جمعیت روستایی تا سال ۱۴۰۴ ثابت می‌ماند، اگر در روستاها ظرفیت نسازیم.

قول ترکان برای تامین وارم ارزان‌قیمت

ترکان سپس به طرح توسعه گردشگری و ایجاد مسافرکاشانه اشاره کرد و گفت: قول می‌دهم وام ارزان‌قیمت از بخش گردشگری وارد این کار شود. باید حجم این تسهیلات را بالا ببریم و ظرفیت معیشت در روستاها را زیاد کنیم. ما حاضریم کمک کنیم و سرمایه‌گذاری هم کنیم.

افتخاری در خوزستان نداریم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه به وضعیت مناطق روستایی در حوزه اروند پرداخت و اظهار کرد: ما وسط کار، بازسازی خوزستان را رها کردیم، واقعیت آن است که پروسه افتخارآمیز نبود و آبرومندانه نیست که بگویم به بازسازی روستاها در خوزستان افتخار می‌کنیم.

او با استقبال از طرح توسعه گردشگری روستایی و ایجاد مسافرکاشانه‌ها خطاب به مسوولان بنیاد مسکن گفت: این کارها می‌تواند عمیق‌تر شود و سرمایه‌گذاری بیشتر شود و ما هم از نظر منابع و تسهیلات در اختیارتان هستیم.

برای آبادن و خوزستان وام می گیریم

در ادامه زمانی، مدیرعامل منطقه آزاد اروند که کار توسعه گردشگری روستایی از همین منطقه آغاز شده است در خواست افزایش سهم تسهیلات وام برای بازسازی بافت مسکونی روستاها را مطرح کرد که ترکان در پاسخ به آن گفت: حتما می‌توان این موضوع را به نتیجه رساند البته حالا نمی‌توان رقمی را مشخص کرد؛ اما اگر برای هیچ کجا نتوانیم وام بگیریم برای آبادان و خرمشهر که درگیر جنگ بوده‌اند، می‌توان گرفت.

454 قول ترکان برای پرداخت وام ارزان به 500 روستای گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *