رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آذر ۱۳۹۳

مشاوره رئیس سازمان محیط زیست: جزیره آشوراده به گردشگری واگذار شد و ما باختیم

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۱۶-مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از واگذاری جزیره آشوراده کرد، گفت: در نهایت محیط زیست به گردشگری باخت و زور مسئولان محیط زیست به دولت نرسید.

دکتر اسماعیل کهرم گفت: به هیچ عنوان صنعت گردشگری با حفاظت محیط زیست جور در نمی آید.

او با بیان اینکه آشوراده دروازه پناهگاه حیات وحش میانکاله است، گفت: میانکاله اولین سایتی است که با حضور دانشمندان تراز اول جهان حدود ۵۰ سال پیش عضو کنوانسیون رامسر شد و از نظر حفاظتی پناهگاه حیات وحش، درجه حفاظتی بالاتری نسبت به منطقه حفاظت شده دارد.

کهرم با اشاره به اینکه میانکاله منطقه ای ۶۸ هزار هکتاری و از مناطق بسیار زیبا و منحصر به فرد کشور است، گفت: بسیاری از پرندگان مهاجر در این منطقه زمستان گذرانی می کنند.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست گفت: در حال حاضر تنها تعداد محدودی تاسیسات شیلاتی و خانه های روستایی در این دهکده خواب آلود وجود دارد که می توان با استفاده از همین امکانات گردشگری روستایی و محدودی در آنجا داشت.

به اعتقاد او، واگذاری مدیریت این منطقه برای توریسم به معنای ساخت هتل های ۲۰ طبقه، هجوم جمعیت و درخواست هایی مانند ساخت تله کابین، جت اسکی، افزایش آلودگی ها، افزایش سر و صدا، تجمع زباله ها و ورود پساب ها به تالاب و هجوم انواع ماشین ها و درخواست برای پارکینگ و… است.

کهرم با بیان اینکه با واگذاری میانکاله برای گردشگری از همین حالا باید این منطقه را شهری با جمعیتی معادل ۳ میلیون نفر تصور کرد، گفت: اطمینان دارم که در آینده نه چندان دور از محیط زیست این منطقه همانند آنچه که برای بسیاری از جزایر و مناطق بکر دنیا همچون جزایر قناری پیش آمده، باقی نمی ماند.

او با اشاره به اظهارات زیست محیطی رئیس جمهور در سخنرانی های مختلف، گفت: اما متاسفانه با اینکه با توجه به اختصاص اولین مصوبه هیات دولت به نجات دریاچه ارومیه تصور می شد که رویکرد دولت یازدهم کاملا زیست محیطی است، در عمل مشاهده می شود که محیط زیست در این دولت نیز همچنان اولویت ندارد.

کهرم یادآور شد: هیچ اشکالی ندارد که حتی موضوعی که در دولت تصویب شده را با استفاده از نظر کارشناسان و صاحبنظران تصحیح و یا حتی لغو کرد.
او ی در پاسخ به اینکه متاسفانه مسئولان محیط زیست دقیقا همان توجیهاتی را که مسئولان این سازمان در دولت قبل برای واگذاری جزیره آشوراده به گردشگری ارائه می دادند، بیان می کنند، گفت: این مسئله که واگذاری جزیره آشوراده به گردشگری به معنای نابودی محیط زیست این منطقه است کاملا شفاف و روشن است و به هیچ وجه نمی توان آن را توجیه کرد.

کهرم گفت: زمانی که دولت بر یک پروژه اصرار دارد مسئولان محیط زیست چاره ای به جز توجیه کردن ندارند.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست گفت: باید بگویم محیط زیست، میانکاله را به گردشگری باخت و زورش به دولت نرسید.

او ابراز نگرانی کرد که دست یازی به پناهگاه حیات وحش میانکاله به خاطر دیگر اولویت های غیر زیست محیطی کشور آخرین مورد از بی توجهی دولت نسبت به مسائل این حوزه باشد و فتح بابی برای تخریب دیگر مناطق ارزشمند محیط زیست و نادیده گرفتن منابع طبیعی و ملی کشور باشد.

او با اشاره به اینکه ایجاد شغل یکی از اولویت های دولت یازدهم است، گفت: واگذاری این جزیره حتی با ایجاد ۱۰ هزار شغل اشتباه بزرگی است که به معنای از دست رفتن یکی از جواهرات زیست محیطی کشور محسوب می شود.

1240 مشاوره رئیس سازمان محیط زیست: جزیره آشوراده به گردشگری واگذار شد و ما باختیم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *