رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ تیر ۱۳۹۳

گره ویزای الکترونیکی ایران باز می‌شود؟

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ – کارگروه فنی برای راه‌اندازی ویزای الکترونیکی ایران تشکیل شد.

کلیات قوانین مربوط به صدور ویزای الکترونیکی به جهانگردان و علاقه‌مندان سفر به ایران با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات در مرداد ۱۳۸۱ به تصویب رسید؛ اما بعد از آن عملا هیچ اتفاقی نیفتاد و هربار هر رییسی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قدم گذاشت، از عزم برای راه‌اندازی ویزای الکترونیکی سخن گفت. به‌تازگی هم «مسعود سلطانی‌فر» در این‌باره وعده‌هایی داده است.

وزارت امور خارجه قبلا سامانه‌ای را برای ویزای الکترونیکی طراحی کرده بود؛ اما این سیستم معلول و ناکارآمد بود، برای همین از دسترس گردشگران و تورگردانان خارج شده بود.

حالا رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بار دیگر از احتمال راه‌اندازی سامانه‌ی ویزای الکترونیکی با همکاری وزارت امور خارجه تا پایان سال خبر داده و گفته است: راه‌اندازی این سامانه به مقداری سرمایه و امکانات نیاز دارد تا بتوان حداقل در برخی کشورها آن را به راه انداخت.

مرتضی رحمانی‌موحد – معاون گردشگری کشور – هم به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره گفت: ویزای الکترونیکی را در قالب کارگروهی که قبلا برای تسهیل و لغو روادید تشکیل شده بود، پیگیری می‌کنیم و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این زمینه بسیار مُصر است که کار انجام شود.

وی اظهار کرد: کارگروه فنی ویزای الکترونیکی تعیین شده و اعضای کارگروه در حال معرفی نمایندگان خود هستند. باید مباحث فنی این ویزا مشخص شود تا پس از تعیین دستورالعمل واحد، قابلیت اجرایی پیدا کند.

او درباره‌ی استفاده‌ی دوباره از ویزای الکترونیکی که قبلا وزارت خارجه برای راه‌اندازی آن تلاش‌هایی کرده بود، اما با نقایصی همراه بود نیز توضیح داد: این امکان هم در کارگروه فنی که با حضور نمایندگان عضو تشکیل می‌شود، بررسی خواهد شد؛ ولی در آن شکل از ویزای الکترونیکی که وزارت خارجه راه‌اندازی کرده بود، به متقاضی یک رفرنس داده می‌شود تا از سفارتخانه‌ی ایران در کشور متبوع خود ویزا را دریافت کند؛ ولی ما دیگر نمی‌خواهیم به آن شکل، ویزا را صادر کنیم. ما می‌خواهیم متقاضی، رفرنس را در فرودگاه ایران ارائه دهد و مهر ویزا را همان‌جا دریافت کند. این ویزا را برای گردشگران و تجار راه‌اندازی می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط برای اتباع کشورهایی که مشمول محدودیت دریافت ویزای ایران می‌شوند، با راه‌اندازی ویزای الکترونیکی تغییر خواهد کرد؟ گفت: شرایط عمومی و حاکمیتی ایران برای اتباع خارجی متقاضی ویزا مانند گذشته است و تغییری در آن با وجود راه‌اندازی ویزای الکترونیکی ایجاد نمی‌شود. فقط نحوه‌ی عمل و ساز و کار تغییر می‌کند و دستورالعملی برای آن صادر می‌شود.

به گفته‌ی او، راه‌اندازی ویزای الکترونیکی به ۹۵ درصد از حجم تقاضا برای ویزای ایران پاسخ می‌دهد.

UTF-8_B_NDU1LTE3LmpwZw_ گره ویزای الکترونیکی ایران باز می‌شود؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *