رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ اسفند ۱۳۹۲

صندوق حمایت از خدمات گردشگری تشکیل شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ – محمدحسین یزدانی* سال ۱۳۹۲ یک شروع خوب برای گردشگری بود که یک دلیل اصلی آن، گسترش تورهای ورودی است. پس از گشایش‌های صورت گرفته در فضای عمومی و ایجاد آرامش در کشور، ما شاهد علاقه‌مندی گردشگران خارجی برای ورود به ایران بودیم که این امر فرصت‌ها و در عین حال بحران‌هایی را برای ما به دنبال داشت. بحران ناشی از این امر به کمبود امکانات رفاهی ما برمی‌گردد که برای این تعداد گردشگر، هتل و مراکز اقامتی نداریم، اما با این حال می‌توان این علاقه‌مندی را به فال نیک گرفت و برای رفع مشکلات پیش روی آن چاره‌ای اندیشید.

در حوزه گردشگری داخلی در سالی که آخرین ‌روزهای آن را پشت سر می‌گذاریم، تغییر خاصی برای گردشگری داخلی اتفاق نیفتاده است.‌ در این سال ما شاهد بودیم که قدرت خرید مردم به دلایل مختلف، کاهش و در کنار آن بهای بلیت هواپیما و قطار افزایش یافت؛‌ با این حال ما شاهد اتفاق عمده‌ای در این حوزه نبودیم و شرایط همانند سابق ادامه پیدا کرد.

تنها موردی که می‌توان از آن به عنوان یک رویداد عمده در سال ۱۳۹۲ نام برد، گرایش جدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. این اقامتگاه‌ها می‌توانند در غیاب هتل‌های استاندارد که ساخت آنها نیازمند هزینه و زمان زیادی است، به عنوان یک گزینه جایگزین باشند و گردشگر با اسکان در آنها علاوه‌بر استفاده از امکانات اقامتی، فرهنگ بومی مناطق مختلف کشورمان را نیز تجربه کند. از این رو دولت باید در سال جدید به واسطه حساسیت این مساله، روی این مقوله به صورت جدی برنامه‌ریزی کند و آن را مدنظر قرار دهد.

پیشنهاد برای سال ۹۳

همچنین در سال جدید بر اساس جلسه‌ای که با آقای سلطانی‌فر ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشتیم قرار بر این شد همایش‌ها و سمینارها در زمان‌های اوج گردشگری برگزار نشود تا مردمی که به سفر می‌روند، دچار

مشکل نشوند. انجام کارهای زیربنایی در حوزه راهنمایان تور از دیگر اقداماتی است که باید در سال جدید مورد توجه قرار بگیرد. صندوق حمایت از خدمات گردشگری که بتواند برای خدمات‌دهندگان این صنعت تسهیلاتی را فراهم کند، یکی از این اقدام‌ها است.

همچنین ما باید بحث بازنشستگی راهنمایان را در سال ۱۳۹۳ مدنظر قرار دهیم و در کنار آن آموزش‌ زبان‌های خاص را با توجه به بالا رفتن حجم و تنوع گردشگر ورودی در دستور کار خود بگذاریم. در این راستا ضروری است از توانمندی افرادی بهره گرفته شود که به زبان کشورهایی که تاکنون کمتر مورد توجه بوده، مسلط هستند. ما امیدواریم که سال آینده دولت فضا را برای بخش خصوصی مهیا کند تا بتواند وارد عرصه گردشگری شود. همان‌طور که می‌دانیم دولت با کمبود بودجه در این حوزه مواجه است و از این رو حضور این بخش می‌تواند قسمت بزرگی از مشکلاتی را که دولت با آن دست به گریبان است، حل کند و دولت نیز از آن سو تنها به نقش سیاست‌گذاری و نظارتی در این حوزه اکتفا کند.

*عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان تور کشور

6e6ff7d9a69e2cc9a7c34ba3afec1ee5 صندوق حمایت از خدمات گردشگری تشکیل شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *