رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ اسفند ۱۳۹۲

سیاست کلی دولت؛ مثبت کردن تراز گردشگری

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ – گروه گردشگری- عاطفه نبوی*: جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر در آستانه نوروز، روز گذشته در محل سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی تشکیل شد. در این جلسه که با حضور مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی ‌رحمانی موحد، معاون گردشگری این سازمان و سایر اعضای این ستاد برگزار شد، مسوولان به معرفی و تشریح اقدامات ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر پرداختند.

در ابتدای این جلسه معاون گردشگری و رئیس این ستاد ضمن توضیح درباره اقدامات انجام شده، گفت: این ستاد در چارچوب تکالیف مصوب در هیات وزیران تشکیل شد و براساس آن دستگاه‌های مرتبط با امر سفر با رویکرد تجمیع امکانات و خدمات به خوبی آغاز به‌کار کرد. رحمانی موحد ادامه داد: این ستاد از زمان آغاز به کار، ۴ جلسه برگزار کرده و ۱۰۴ عنوان اقدامات مرتبط با موضوع مصوبات را مورد پیگیری قرار داده است. وی با اشاره به نقش اثرگذار همکاری همه ارگان‌ها در ستاد، تصریح کرد: در استان‌ها این ستاد تحت عنوان «ستاد اجرایی خدمات سفر استان» و زیر نظر استانداران مشغول به فعالیت شدند. وی ضمن تشکر از همه دستگاه‌های مربوطه افزود: در این کمیته‌ها گزارش‌های کاملی از آخرین وضعیت خدمات احصا و شکایات بررسی شد و امیدوارم تا امروز رفع شده باشد. همچنین بحث نظارت و مدیریت و هماهنگی را با دستگاه‌های عضو به انجام می‌رسانیم.

تراز گردشگری منفی است
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از تدبیر دولت اظهار کرد: برنامه‌ریزی و هماهنگی در امور مختلف سفرهای مردم در داخل کشور صورت گرفته است و با محوریت سازمان اجرا می‌شود. مسعود سلطانی‌فر همچنین تاکید کرد: در بخش گردشگری، فارغ از خدمات‌رسانی و امور توریسم داخلی، سیاست کلی مبتنی بر مثبت کردن تراز گردشگری ایران در تعامل با دنیاست که در حال حاضر به شدت منفی است. مطابق آماری که در سال ۹۱ از بخش‌های مختلف دریافت کردیم، ورودی گردشگر ما ۴ میلیون و ۲۰۰ نفر بوده که از این تعداد تنها در حدود یک میلیون، گردشگرانی هستند که در داخل هزینه می‌کنند. وی افزود: درحالی‌که آمار گردشگران خروجی ۷ونیم میلیون است که البته بخش زیادی از آنها زائرین هستند. وی تاکید کرد: مطمئنا این تراز خوبی نیست و ما سعی می‌کنیم آن را به نفع ورود گردشگران مثبت کنیم.

وی درخصوص فعالیت ستاد هماهنگی سفر، تصریح کرد: در همین مدت کوتاه با برگزاری جلسات مختلف نهایت تلاش خود را برای هماهنگی خدمات و امکانات انجام داده‌اند و گزارش‌های خوبی در این خصوص از استانداری‌ها دریافت کرده‌ایم. معاون رئیس‌جمهور این ستاد را به مثابه یک مانور عظیم عمومی عنوان و ابراز امیدواری کرد که حادثه غیرمترقبه‌ای به‌وجود نیاید و این ستاد بتواند از تجربیات کسب‌شده، برای مناسبت‌ها و جشن‌های ملی دیگر نیز استفاده کند. وی در ادامه افزود: تاکیدی که در همه جلسات ستاد شده، به بحث نظارت است. نظارت به شدت گسترش یافته و امکانات ارتباطی و ابزارهای مختلف در اختیار مردم گذاشته شده تا با کمترین مشکل و با بالاترین کیفیت سفر خود را به پایان ببرند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در حاشیه این جلسه نمایشگاهی از امکانات و توانمندی‌های اعضای ستاد تشکیل شد و در غرفه‌های مختلف به تشریح فعالیت‌های خود پرداختند. همچنین از تابلوی دعای سفر به مناسبت ایام فاطمیه پرده‌برداری شد.

توزیع سفر، دستوری نیست!
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه بازدید از نمایشگاه و در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» درباره فعالیت‌های سازمان درحوزه توزیع مکان و زمان سفر گفت: توزیع سفر، کاری دستوری نیست. این، یک مساله‌ شخصی است و نمی‌توان به مردم تکلیف کرد؛ ولی خواهشم این است که در روزهای نخست تعطیلات، مردم برای رفتن به سفر تامل کنند تا بخشی از بار ترافیکی سبک‌تر شود. در انتهای سفر نیز بازگشت را به روزهای آخر موکول نکنند تا ترافیک سنگین نشود. سلطانی‌فر همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در تعطیلات نوروزی «سفرکارت‌»ها شارژ می‌شود؟ گفت: سفرکارت شارژ نخواهد شد.

وی ضمن بیان اینکه طبق هماهنگی‌های انجام‌شده، در تعطیلات نوروز در برخی شهرها، هتل‌ها ۱۵ تا ۴۰ درصد تخفیف خواهند داد، اظهار کرد: هتل‌ها با وجود همه‌ مشکلاتی که داشتند، قول دادند در نوروز همکاری کنند و افزایش قیمت نداشته باشند؛ البته ما روی قیمت‌های اقامتگاه‌ها نظارت و کنترل خواهیم داشت. معاون رئیس‌جمهور درباره‌ بنزین سفر و میزان و شکل استفاده از آن نیز گفت: مردم چند ماهی است که از بنزین با نرخ ارزان استفاده می‌کنند؛ دولت براساس مصوبه‌ مربوط به یارانه‌ حامل‌های انرژی، باید ۳۸ درصد قیمت بنزین را افزایش می‌داد، ولی این اتفاق نیفتاد. وی بیان کرد: براساس بودجه‌ سال ۹۳، باید قیمت بنزین از ابتدای سال افزایش می‌یافت که این اتفاق هم نمی‌افتد. بنابراین مردم در نوروز مانند سال‌های قبل از صدها لیتر بنزین با همان قیمت سابق می‌توانند استفاده کنند. دولت می‌توانست دوبار قیمت بنزین را افزایش دهد؛ اما به‌خاطر رفاه حال مردم، این کار را نکرد.

کمبود امکانات دربخش حمل‌ونقل و هتل‌ها
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش تقاضا برای سفر به ایران، برآورد سازمان از کمبودها در کدام بخش‌های خدماتی است؟ گفت: کمبود امکانات در بخش حمل‌ونقل و هتل برآورد شده که براساس توافق صورت‌گرفته با بخش خصوصی قرار است از سال آینده، سرمایه‌گذاران به سرعت به حوزه‌ هتل‌سازی وارد شوند. همچنین از امکانات و ظرفیت خارج از هتل‌ها نیز برای رفع این کمبود استفاده می‌کنیم. او در پاسخ به پرسش «ایسنا» مبنی بر اینکه با توجه به توجیه نبودن بانک‌ها و مشکلات موجود در بخش سرمایه‌گذاری، چگونه قرار است در بخش هتل‌سازی، سرمایه‌گذاری انجام شود؟ گفت: فضای خوبی وجود دارد، ضمن اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امکان استفاده از منابع صندوق توسعه‌ ملی را هم پیدا کرده است و اتفاقات خوبی می‌افتد.

سلطانی‌فر در حوزه نظارت‌ها در تعطیلات نوروزی هم به عنوان نمونه به گزارش سازمان تعزیرات حکومتی که در جریان بازدید از نمایشگاه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ارائه شده بود، اشاره و اظهار کرد: سازمان تعزیرات حکومتی گزارشی را داد که در پنج روز گذشته، نظارت خوبی روی قیمت مراکز خدماتی در کشور داشته و حدود ۲ میلیارد تومان بخش‌های خدماتی را جریمه کرده

است.

پیش از این ستاد هماهنگی خدمات سفر با محوریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با شعار «سفر دیداراست؛ نه عبور» فعالیت خود را آغاز کرد.

2a5d241401afc45692f3c73018a62a67 سیاست کلی دولت؛ مثبت کردن تراز گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *