جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری زیارتی نیازمند ساماندهی است

تاریخ بروزرسانی :
۵ آذر ۱۳۹۲

خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – محمد علی نجفی در نشست با فعالان حوزه گردشگری و سرمایه گذاری خراسان رضوی در مشهد ،سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه گردشگری کشور در شرایط کنونی را رضایت بخش ندانست و گفت: علیرغم فضای مثبتی که برای توسعه گردشگری در کشور وجود دارد متاسفانه حداقلهای شرایط مطلوب برای فعالیت در این حوزه و توسعه آن ایجاد نشده است.

وی افزود: امروز مسوولان نظام در سطوح مختلف نسبت به گسترش فعالیتها در بخش گردشگری خوشبین هستند؛ مقام معظم رهبری بارها بر لزوم توسعه این صنعت تاکید نموده اند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال تشویق سرمایه گذاران وتوسعه فعالیتهای گردشگری در مناطق خود هستند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تا چند سال پیش نسبت به بحث گردشگران خارجی و توسعه این صنعت دیدگاهها خیلی مثبت نبود اما امروز شرایط متفاوت است و رییس جمهور به توجه و پرداختن به این بحث تاکید ویژه ای دارند و گردشگری را حلال مشکل اشتغال در کشور می دانند.

وی افزود: دکتر روحانی بارها اعلام کرده اند که باید در بخش گردشگری به عنوان یکی از حوزه های اقتصادی و ظرفیتهای ارزشمند ایران تحولی جدی صورت گیرد و با بکارگیری این ظرفیت کشور از بحران اشتغال و بیکاری خارج شود.

نجفی گفت:متاسفانه سالهای بی برنامگی جدی را در این حوزه طی کردیم ، بطوریکه در یک دوره دو سه ساله برای یکهزار و ۱۶۸ منطقه نمونه گردشگری تصمیم گیری شد بدون آنکه مطالعات منطقی و بررسی کارشناسی لازم انجام شود.

وی با اشاره به وعده ها و قولهای بدون پشتوانه به سرمایه گذاران بخش گردشگری برای حمایت از آنها یادآور شد:متاسفانه این موضوع موجب شد تا برخی سرمایه گذاران این حوزه سرمایه خود را در طرحها هزینه کنند اما برخلاف وعده ها برای ادامه کار، تسهیلات و منابع لازم در اختیارشان قرار نگرفت.

نجفی در ادامه در زمینه فضای کسب و کار و گرفتن مجوز گفت: مشکلی که طی این سالها همه بخشهای صنعتی با شدت و ضعف مختلف با آن درگیر بوده اند فضای عمومی کسب و کار در کشور است.

او با انتقاد از تسلط تفکر بخشی و بخشی نگری و ندیدن مسائل به صورت ملی در کشور خاطرنشان کرد:گردشگری به دلیل اینکه میان بخشی وحتی فرابخشی است زمانی که درگیر تفکرات بخشی نگرانه می شود به شدت آسیب می بیند.

وی با بیان اینکه این مشکل کار ما را در ارتباط با تصمیم گیریهای سرمایه گذاری پیپچیده کرده است افزود: دراین خصوص جلسات متعددی برای تشکیل کمیته های مشترک با دستگاههای مختلف داشتیم تا بتوانیم مسایل را به تدریج حل کنیم.

نجفی گفت: در این خصوص پیشنهاد دادیم که بسته های سرمایه گذاری را خودمان تعریف کنیم وحداقلی از مجوزها و امکانات زیرساختی را فراهم کنیم و در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار دهیم.

وی در عین حال مساله فوری و مهمتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را حل و تکمیل پروژه های نیمه تمام اعلام کرد.

او ادامه داد: در بحث واگذاری اختیارات به بخش خصوصی صد در صدهمراه هستیم وطبق سیاست سازمان میراث فرهنگی تلاش می شود تا جایی که ممکن است چه در زمینه ارتباط با تصمیم گیریها، چه تصمیم سازی و چه نظارت کار در حدی که قابل دفاع و منطقی است به فعالان بخش خصوصی سپرده شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با اشاره به اهمیت بحث گردشگری خارجی گفت: در این حوزه تصمیمات خوبی گرفته شده که امیدواریم هرچه سریعتر به اجرا در آید ضمن آنکه شرایط بین المللی هم به نفع ایران در حال تغییر است.

نجفی افزود: در بحث گردشگران خارجی که حدود یک تا دو درصد گردشگران کشور را به خود اختصاص می دهند هیچ سامانه نظارتی و کنترلی وجود ندارد لذا باید برای آن چاره اندیشی شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش شاخص مشهد در حوزه گردشگری مذهبی با وجود بارگاه منور رضوی گفت: باید از این ظرفیت منحصر به فرد این شهر حداکثر استفاده صورت گیرد.

معاون رییس جمهور اظهارداشت: گردشگری زیارتی بخش مهمی از گردشگری در ایران است که باید آن را سر و سامان دهیم زیرا در این حوزه هم مثل سایر بخشهای گردشگری عدم انسجام و درهم ریختگی وجود دارد و فاقد مدیریت یکپارچه است.

وی در مورد گردشگری سلامت نیز گفت: بحثهایی را در این حوزه شروع کرده ایم و در نظر است تا اقدامات قابل توجهی انجام شود.

pattern گردشگری زیارتی نیازمند ساماندهی است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد