رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ شهریور ۱۳۹۳

گردشگری دریایی ظرفیت فراموش شده توسعه استان های شمالی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ – نوشهر – ایرنا – شهرهای ساحلی شمال کشور به رغم برخورداری از نعمت دریا هنوز از ظرفیت های گردشگری دریایی بی بهره هستند و در صورت اهتمام مسوولان و سرمایه گذاری بخش خصوصی می توان فضای مناسبی برای رونق کسب و کار در این مناطق فراهم کرد.

به گزارش ایرنا، شهرهای شمالی کشور بویژه شهرهای نمونه گردشگری با وجود دارا بودن توانمندی های قابل توجه برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، هنوز در زمینه گردشگری دریایی بکر و دست نخورده باقی مانده اند.

دریای خزر و سواحل آن، جاذبه ای خدادادی است که در بخش های مختلف ظرفیت هایی را برای شهرهای شمالی ایجاد کرده است اما تاکنون نتوانسته ایم از این مزیت الهی به نحو مطلوب برای آبادانی سواحل و اشتغال و رونق کسب و کار در منطقه بهره ببریم.

این در حالی است که سواحل کشور قابلیت های گسترده ای برای جذب سرمایه گذاری بویژه در بخش گردشگری دریایی در اختیار دارند.

حمل و نقل دریایی، ایجاد گردشگاه های دریایی و ایستگاه های تفریحات آبی و بهره گیری از کشتی های تفریحی از جمله این توانمندی ها است که هنوز سرمایه گذاری لازم برای ایجاد فضای نشاط و آرامش و اشتغال در سواحل شمالی صورت نگرفته است.

ورزش های تفریحی آبی نظیر اسکی روی آب و جت اسکی، آکواریم دریایی و راه اندازی تورهای گردشگری ماهیگیری از جاذبه های دیگری است که می توان از آن برای جذب گردشگر بیشتر در سواحل شمالی بهره برد.

ایران با در اختیار داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی می تواند مقصد گردشگری بسیاری از علاقه مندان به گردشگری در جهان شود به شرط این که اراده مسوولان نیز بر بهره گیری از این تجارت سودمند و فراهم کردن زیرساخت ها استوار باشد.

از سوی دیگر همه ساله گردشگران بسیاری از سراسر کشور به سواحل شمالی کشور سفر می کنند که راه اندازی کشتی های تفریحی و مسافری برای جا به جایی گردشگران بین شهرهای شمالی نیز می تواند تاثیر بسزایی در گسترش جذب گردشگر در این مناطق داشته باشد.

حضور گردشگران پرشمار در تعطیلات نوروزی و فصل تابستان در سواحل شمالی کشور حاکی از آن است که می توان با تلفیق گرایش مردم به گردشگری آبی و دریایی و سرمایه گذاری در بخش های ساحلی و فراساحلی و اختصاص امکانات مورد نیاز گردشگران بیشترین استفاده را از این موهبت الهی داشت.

مسوولان اجرایی شهرهای ساحلی در استان های شمالی نیز تاکید دارند که آماده همکاری برای فراهم کردن زیرساخت های گردشگری دریایی در این شهرها هستند.

به عقیده آنان، چنین طرح هایی باید در سطح ملی مورد توجه قرار گیرد تا اعتبارات مورد نیاز برای احداث زیرساخت های مورد نیاز گردشگری دریایی تامین شود.

مدیر کل بنادر استان مازندران با تاکید بر توجه به گردشگری دریایی و سرمایه گذاری در این بخش گفت: در سال های گذشته شاهد نوعی سرمایه گریزی بودیم و شیوه های ناسالم اقتصادی شکل گرفته بود اما امروز می توان در جهت تثبیت وضعیت اقتصادی گام برداشت.

ˈمنوچهر تاتیناˈ افزود: امروز سرمایه گذاران به خوبی در بخش بنادر ورود می کنند و مذاکراتی در زمینه گردشگری دریایی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: به دلیل محدودیت های زمینی، در بخش های دیگری نظیر راه اندازی کشتی های تفریحی و مسافری و تاسیس اسکله های تفریحی، این آمادگی وجود دارد که تسهیلات پرداخت شود.

مدیرکل بنادر استان مازندران با بیان این که سالانه می توان ۴۰۰ هزار شغل در سوال شمالی ایجاد کرد، گفت: بسیاری از سرمایه گذاران برای دریافت مجوز تاسیس سکو در تنکابن، نور و نوشهر مراجعه کرده اند و ما به دنبال مکان یابی برای اسکله های تفریحی و توریستی و توسعه گردشگری دریایی هستیم.

وی تاکید کرد: سود تسهیلات اعطایی برای خرید شناورهای مسافری صفر درصد و بقیه تسهیلات ۱۲ درصد محاسبه می شود.

حسین سروری فرماندار شهر نمونه گردشگری رامسر نیز تاکید دارد که دریای خزر ظرفیت بکری است که می توان برای جذب سرمایه گذاری در استان های شمالی از آن به خوبی بهره برد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که در استفاده از ظرفیت گردشگری دریای خزر دچار غفلت تاریخی هستیم.

فرماندار رامسر پیشنهاد کرد، کارگروه ویژه ای در سطح استان مازندران و حتی دیگر استان های شمالی تشکیل شود تا با امکان سنجی، اقدام به شناسایی ظرفیت های گردشگری دریایی کند.

وی افزود: با تاسیس اسکله های چندمنظوره و راه اندازی مسیرهای حمل و نقل دریایی و در نظر گرفتن اتوبوس های دریایی بین شهرهای بندری و بهره برداری از تاسیسات تفریحی فراساحلی می توان از ظرفیت های گردشگری دریایی خزر استفاده کرد.

سروری گفت: ذائقه گردشگری نه تنها به سمت تفریحات ساحلی بلکه به سمت تفریحات و مقاصد گردشگری فراساحلی متمایل شده و این فرصت مناسبی است که از سرمایه دریای خزر به خوبی استفاده کنیم.

محمدعلی قمی اویلی فرماندار نوشهر نیز به اهمیت گردشگری دریایی در شهرهای شمالی به ویژه نوشهر و وجود ظرفیت های بالقوه در این شهرستان اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری دریایی در نوشهر می تواند در توسعه این شهرستان موثر باشد.

81285990-5906294 گردشگری دریایی ظرفیت فراموش شده توسعه استان های شمالی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *