رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ مهر ۱۳۹۳

گردشگری ایران؛ میزبان نمایندگان سازمان‌های جهانی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۶ – گروه گردشگری، پرستو فخاریان: معاون گردشگری کشور از حضور نماینده بانک جهانی، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد (رئیس UNDESA)، کارشناسان و نمایندگان ارشد بخش امور اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد (UNDESA) از ۲۲ کشور، کارشناسان و نمایندگان ارشد ECO، OIC و D8 در ایران خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مرتضی رحمانی موحد صبح دیروز در نشست خبری «سمپوزیوم بین‌المللی سازمان ملل متحد برای زمینه‌سازی گردشگری پایدار» با ذکر برخی جزئیات آن، گفت: این سمپوزیوم برای اولین بار به‌صورت مشترک با سازمان ملل متحد و در راستای گنجاندن سیاست‌های بخش‌های مختلف در برنامه‌ریزی توسعه محلی و ملی از ۲۲تا ۲۳ مهرماه جاری برگزار می‌شود.
وی هدف از برگزاری این سمپوزیوم را ارتقا و همسو کردن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در قالب سیاست‌های ملی، محلی و فرآیند تصمیم‌سازی مشترک برشمرد و خاطرنشان کرد: طرح پیشنهادی میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری سمپوزیوم گردشگری و توسعه پایدار،‌ در راستای اجرای تعهد کشورها برای عملیاتی کردن مفاد بیانیه پایانی کنفرانس سازمان ملل متحد در ژوئن ۲۰۱۲ در ریو ارائه شد که مبتنی بر سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه گردشگری پایدار و اجرای قطعنامه پایانی شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. رحمانی موحد ادامه داد: پیشنهاد میزبانی کشورمان توسط رایزن نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در حاشیه نشست «اکوتوریسم، فقرزدایی و حفاظت از محیط زیست» در آبان‌ماه ۹۲ در نیویورک مطرح شد و طی همین نشست این میزبانی به تصویب رسید.

رئیس‌جمهور، میهمان احتمالی سمپوزیوم
معاون گردشگری با اشاره به اینکه برنامه‌های این سمپوزیوم بین‌المللی در تعامل مستقیم با سازمان ملل و UNDESA تهیه و تنظیم شده است، ادامه داد: مسائل مربوط به میهمانان، مدیران پنل‌ها، ورود و خروج میهمانان و پنل‌های تخصصی با همکاری و مشارکت سازمان ملل متحد انجام شده است و میهمانانی از کشورهایی چون آلمان، ژاپن، کره جنوبی، کامبوج، ماداگاسکار، هند، آمریکا، فیلیپین، کنیا، ارمنستان و سریلانکا در این کنگره شرکت خواهند داشت. وی درخصوص بودجه این گردهمایی تصریح کرد: سهم سازمان میراث فرهنگی در برگزاری این سمپوزیوم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و سایر هزینه‌ها از محل ورود بخش خصوصی به این رویداد مهم تامین شده است تا هزینه‌های دولت در این زمینه کاهش پیدا کند.
رحمانی‌موحد با اعلام خبر حضور احتمالی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه این مراسم، گفت: سایت اطلاع‌رسانی سمپوزیوم بین‌المللی توسعه گردشگری پایدار به آدرس
www.unstsd.comبرای اطلاع‌رسانی در رابطه با پنل‌های تخصصی و برنامه نهایی این مراسم طراحی شده و در دسترس علاقه‌مندان است. معاون گردشگری این پروژه را زمینه‌ساز افزایش همکاری‌ها میان بخش دولتی و خصوصی عنوان و تاکید کرد: از سوی دیگر امکان مشارکت جامعه و سایر دست‌اندرکاران در شکل‌گیری و اجرای پروژه‌های توسعه نیز از این منظر فراهم می‌آید. وی همچنین این سمپوزیوم را فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری کشور و تعامل با سازمان‌های جهانی دانست و ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند حداکثر بهره را از خروجی‌های علمی این نشست ببرد و بخشی از سیاست‌های بازاریابی ایران در حوزه گردشگری را نیز پوشش بدهد.

ورود قطار گردشگران اروپایی بدون اطلاع معاون گردشگری!
مرتضی رحمانی موحد در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص مشکلاتی که برخی گردشگران اروپایی در سفر اخیر خود با قطار توریستی به ایران داشتند، گفت: من به‌عنوان معاون گردشگری کشور، از زمان ورود این قطار توریستی به کشور اطلاعی نداشتم. پیش از این با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بنا بود ورود قطار توریستی در پایان مهرماه صورت بگیرد اما ظاهرا آژانس مربوطه، شخصا وارد شده و برنامه به این صورت انجام شده است. معاون گردشگری کشور ضمن بیان این مطلب که ما از این اقدامات بخش خصوصی برای جذب گردشگر استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: با این وجود چنانچه ما در جریان بودیم، می‌توانستیم برنامه‌های بهتر و بیشتری داشته باشیم و ورود آنها را از لحاظ چک کردن پاسپورت‌ها و امثال آن تسهیل کنیم.
معاون گردشگری کشور همچنین با اخطار به هتل‌داران گفت: وظیفه دفاتر خدمات مسافرتی رزرو تور و وظیفه هتل‌داران پذیرش گردشگران است، منتها برخی از هتل‌ها اقدام به رزرو تور کرده‌اند که به آنها اخطار داده‌ایم. لازم است هتل‌ها با برنامه‌ریزی به موقع مسیر را به سمت روش‌هایی که باعث آزردگی، بی‌برنامگی و نرسیدن به تعهدات خارجی می‌شود سوق ندهند چون هتل‌ها وظایف‌شان مهمانداری است نه تورگردانی و رزرو تور.

سیستم آمارگیری باید اصلاح شود
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در بخش دیگر سخنان خود از آمار ۳۵هزار نفری گردشگران ورودی به کشور در ۵ماه نخست سال ۹۳ خبر داد و گفت: این رقم در مقایسه با ۹هزار نفر در مدت مشابه در سال قبل، رشد بیش از ۲۴۰درصدی را نشان می‌دهد. وی منبع این آمار را اداره پلیس مهاجرت کشور و صرفا تورهای گروهی عنوان کرد و گفت: قطعا در کنار این آمار، گردشگران کوله‌پشتی و خارجی‌هایی که به منظورهای دیگری به کشور آمدند نیز وجود دارد که باید آنها را هم درنظر بگیریم. رحمانی موحد، جلو افتادن سفر گروه‌های مختلف گردشگران خارجی را امری مثبت در جهت توزیع زمانی سفر برشمرد و اظهار کرد: موج دوم سفر گردشگران ورودی به کشور، معمولا از اواخر شهریور و اوایل مهر آغاز می‌شود اما امسال این اتفاق تقریبا از اواسط مرداد ماه رخ داد و این نشان می‌دهد ما در سیاست توزیع زمانی سفر که مدنظر ما قرار گرفته است، تا حدودی موفق بوده‌ایم.
وی افزود: این مشکلات با راه‌اندازی سیستم آماری حساب‌های اقماری برطرف خواهد شد. از این رو گروه‌های پژوهشی ما در حال بررسی روی داشته‌های ما و سنجش آنچه باید به دست‌ بیاوریم هستند. رحمانی موحد خاطرنشان کرد: البته این موضوع نیازمند همکاری و هماهنگی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط و حوزه‌های آماری آنها نیز هست که باید محقق شود.
وی از احیای فرم‌های ورودی گردشگران در مبادی کشور خبر داد و گفت: این فرم‌ها پیش از این نیز بوده است و کمک می‌کند که مقاصد و نیت‌های گردشگران را بدانیم. معاون گردشگری توضیح داد: این فرم‌ها البته الزامی برای دادن و ندادن ویزا ایجاد نمی‌کند و تنها برای سیستم آماری بهره‌برداری می‌شود.

امنیت گردشگران با کیست؟
مرتضی رحمانی موحد در پاسخ به این سوال که مسوولیت پرداختن به مشکلات گردشگران و تامین امنیت آنها در داخل کشور (با توجه به اتفاقات اخیر و حمله و زورگیری در بیستون) با کدام دستگاه است؟ اظهار کرد: مسوولیت پرداختن به مشکلات گردشگران و امنیت میهمان بر عهده میزبان است.
او یادآور شد: متولی گردشگری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. ما در مکانیزم‌ها و ارتباط با دستگاه‌ها دائما به این موضوع اشاره کرده‌ایم و جلسات زیادی داشته‌ایم. خوشبختانه رویکرد به همین سمت است. در هر حال اتفاقاتی که برای گردشگران خارجی رخ می‌دهد برای اتباع ایرانی هم پیش می‌آید. به تبع فضای گرم گردشگری باعث شده عده‌ای که دنبال ناهنجاری هستند از این فرصت استفاده کنند. قطعا گردشگرانی که گروهی به ایران سفر می‌کنند کمتر دچار آسیب می‌شوند. وی اضافه کرد: در هر حال باید از طرف آژانس‌ها که برنامه سفر گردشگران را تنظیم می‌کنند، جریان سفر مدیریت شود و نیروهای حافظ امنیت نیز رویکرد خود را بر تقویت حفاظت از میهمانان خارجی بگذارند تا مانع از تکرار چنین اتفاقاتی شویم. رحمانی‌موحد اضافه کرد: ستاد هماهنگی خدمات سفر که طبق مصوبه دولت تشکیل شد، پیام روشنی را به همه دستگاه‌ها داد که در تعامل و زیر چتر گردشگری می‌توانند چنین مسائلی را پیگیر شوند و اقدامات منفرد نتیجه‌بخش نخواهد بود. بعضی این پیام را به خوبی حس کرده‌اند و بعضی با تاخیر به این پیام می‌پیوندند که از آنها خواهش می‌کنم سطح تعامل خود را بیشتر کنند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» سمپوزیوم بین‌المللی گردشگری پایدار سازمان ملل متحد، به میزبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشارکت بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (UNDESA) و با همکاری وزارت امور خارجه در محل سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی وزارت امورخارجه برگزار خواهد شد.

babfe57022c73570e14cbcec77cf8194 گردشگری ایران؛ میزبان نمایندگان سازمان‌های جهانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *