رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ بهمن ۱۳۹۲

گردشگری فراموش شده روستای چرمه

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ – رئیس شورا: فقط ۳ تا ۵ درصد طرح هادی روستای چرمه اجرایی شده است
عرب نجات- چرمه در لغت به معنی اسب سفید است. روستای چرمه بخش آیسک سرایان از شمال به کوه های معروف به کمر و لشکرگاه در شهر کاخک و از شرق به نیمبلوک قاینات و از جنوب به سرایان و فردوس متصل است و یکی از کهن ترین روستاهای ایران به شمار می رود.

آب روستای چرمه از شکاف کوه مشرف بر آن جاری و بسیار گوارا و زلال است و آثار باقی مانده از آرامستان معروف به «گبرها» حکایت از قدمت روستا دارد.

غار شگفت انگیز بتون
رئیس شورای اسلامی چرمه می گوید: این روستا حدود هزار نفر جمعیت دارد و با تقدیم ۱۶شهید و داشتن ۲۰جانباز، ۲ آزاده و ۸۰ رزمنده، دارای کارنامه درخشانی در منطقه است.

«صمیمی» با اشاره به قابلیت های گردشگری روستا و بی توجهی به این ظرفیت می افزاید: وجود یخکده ای در روستا که در تمام فصول سال یخ آن باقی می ماند، وجود مزار مردی بزرگ معروف به اباذر، آسیاب های آبی و غار بتون معروف به غار اژدها از جاذبه های گردشگری این روستاست.به گفته وی، برای ورود به غار بتون که ناشناخته مانده است باید از تجهیزات کوهنوردی استفاده کرد.براساس بررسی ها در داخل غار، آبی روان و قابل آشامیدن و بسیار سرد وجود دارد. قندیل های زیبا، آهکی و بی انتها بودن از شگفتی های غار بتون است و هنوز انتهای آن کشف نشده است.علاوه بر این وجود یک درخت چنار با عمری بیش از یک قرن هم از جاذبه های دیدنی روستا محسوب می شود که لازم است با این همه ظرفیت مورد توجه مسئولان قرار گیرد زیرا چرمه با مشکلات زیادی روبه روست.

خشکسالی ها سبب مهاجرت شد
وی می افزاید: چرمه در سال های دور جمعیت زیادی داشت اما با خشکسالی های اخیر، مردم ناگزیر به مهاجرت به شهرهای اطراف و همچنین مشهد شدند. جمعیت فعلی روستا هم از افراد مسن تشکیل می شود که از راه کشاورزی و زراعت و کشت زعفران امرار معاش می کنند، البته خشکسالی و کمبود آب، آن ها را با محدودیت های جدی مواجه کرده است.

وی با انتقاد از کندی اجرای طرح هادی در روستا می گوید: این طرح ۳ تا ۵ درصد در روستا اجرایی شده است.«صمیمی» به مشکلات ورزشی چرمه نیز اشاره می کند و ادامه می دهد: جوانان روستا از کمترین امکانات ورزشی برخوردار هستند، به علاوه خشکسالی های مداوم سبب شده است بیشتر جوانان روستا بیکار و مجبور به مهاجرت شوند یا قصد مهاجرت داشته باشند.

وی با اشاره به این که مردم روستا قادر نیستند با تلفن ثابت شماره های ضروری مثل۱۱۵را شماره گیری کنند، خواستار رفع این مشکل شد قبل از این که برای اهالی مشکل خاصی رخ دهد.

نامناسب بودن مسیرهای مواصلاتی چرمه
دهیار چرمه هم درباره مشکلات روستا می گوید: مسیرهای مواصلاتی روستا وضعیت مناسبی ندارد و آسفالت مسیر چرمه به سرایان به شدت تخریب شده است و به بازسازی نیاز دارد، همچنین مسیر ارتباطی این روستا به خضری دشت بیاض و قاینات قبل از انقلاب میخ کوبی شده ولی هیچ عملیاتی انجام نشده است.

«علیدوست» در مورد مشکلات بهداشتی و درمانی روستا نیز توضیح می دهد: مردم چرمه برای یک تزریق باید به مرکز شهرستان مراجعه کنند که هر بار مراجعه ۸ هزار تومان برای آن ها هزینه دارد.

وی درباره طرح فاضلاب این روستا اضافه می کند: این طرح ۸ سال است که اجرایی شده ولی هنوز ناقص است و به توجه ویژه نیاز دارد.

وی با توجه به خشکسالی اخیر و کمبود آب در روستا می گوید: طرح انتقال آب به روستا در مرحله اجرایی است اما به دلیل کمبود اعتبار با کندی پیش می رود.

وی همچنین خواستار اختصاص وام بهسازی مسکن به روستاییان برای اصلاح بافت فرسوده روستا شد.

وی در مورد حمام روستا نیز می گوید: حمام آن قدر فرسوده است که قادر به تامین هزینه های نگهداری آن نیستیم.

1172378 گردشگری فراموش شده روستای چرمه

منبع: روزنامه خراسان جنوبی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *