رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ فروردین ۱۳۹۳

گردشگر، اراذل و اوباش نیست

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱/۲۰ – مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری تأکید کرد: گردشگر‌، اراذل و اوباش نیست که با او برخورد فیزیکی شود.

عبدالناصر میرچی علاوه‌ بر این‌که تأکید دارد، باید با مفهوم واقعی و علمی تور آشنا شویم و با آن آشتی کنیم، معتقد است که گروه‌های گردشگر‌، گروه‌های عزاداری نیستند که سر قبر بروند‌، چون اساسا تور برای انبساط خاطر و فرح‌بخشی شکل می‌گیرد تا غبار خستگی زندگی و کار را بتکاند.

او همچنین تأکید کرد: با این موضوع که به گردشگری،‌ جریانی شاد اطلاق می‌شود، نمی‌توان جنگید‌؛ ولی ما تا زمانی این شادی را تجویز می‌کنیم که به هنجارها و عرف‌ جامعه لطمه نزند.

این اظهارات مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درحالی مطرح شد که اواخر سال گذشته، رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از تشدید نظارت‌ها بر تورهای گردشگری خبر داد.

در یکی دو سال اخیر، تشدید برخوردهای نیروی انتظامی با گردشگران در برخی مسیرهای داخلی سبب شده بسیاری از آژانس‌ها‌، مقاصد خود را تغییر دهند و سفر به این نقاط پرچالش را محدود یا حذف کنند. برخوردهایی که به اعتقاد مجریان تور نه‌تنها تغییر رویه‌ای را در سفرهای ناهنجار موجب نشده، بلکه اتفاقا گردشگران ناهنجار را به مناطق حاشیه‌تر کشانده و تر و خشک را با هم سوزانده است.

در حالی‌ که این انتظار وجود دارد تبدیر اساسی‌تری برای این چالش اتخاذ شود‌، سرهنگ محمدمسعود زاهدیان – رییس پلیس امنیت ناجا – اواخر سال گذشته در اظهاراتی اعلام کرد: با موارد خلاف قوانین و مقررات عرفی جامعه در تورهای گردشگری به‌شدت برخورد می‌شود و رده‌های مختلف نیز در این‌باره توجیه شده‌اند.

او با اعتقاد به این‌که سازمان‌های سیاستگذار که مسوول نظارت بر فعالیت این تورها هستند، وظایف خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند،‌ مشخصا این مسوولیت را متوجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که تورها مجوز خود را از آن می‌گیرند‌، دانست و گفت: در این بخش، نارسایی وجود دارد و مسوولان این سازمان باید سطح مداخله‌ی خود را افزایش دهند.

اما مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری در پاسخ به این اظهارات، با دفاع از مواضع گردشگران واقعی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه‌ی نظارت،‌ به خبرنگار ایسنا گفت: اتفاقا ما هم دنبال این هستیم که آب را به مسیر درست برگردانیم و اتفاقا از نیروی انتظامی خواهش می‌کنیم با ناهنجاری‌ها،‌ بالاترین سطح برخورد را داشته باشند؛ ولی یک خواهش دیگرمان این است که توجه کنند، گردشگر مقوله‌ای حساس و فرهنگی است که حتی برخورد با آن باید حامل ارزش‌های فرهنگی باشد تا اصل موضوع گردشگری دچار رنجش و تحریف نشود.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم نیروی انتظامی واقف است که درباره‌ی این موضوع فرهنگی باید کاراکتری دیگر از خود نشان دهد.

او تأکید کرد: اگر در توری اتفاقات ناهنجار رخ داد‌، باید دانست که گردشگران آن تور‌، اراذل و اوباش نیستند که با آن‌ها برخورد فیزیکی شود، چه بسا در آن تور، اشخاصی با دانش و سطح اجتماعی و فرهنگی بالا حضور داشته باشند که اتفاقا رفتار ناهنجار هم نداشته‌اند، بنابراین باید نگاه‌مان را در این مدل برخورد تغییر دهیم و گردشگر را به چشم اراذل و اوباش نبینیم.

میرچی در عین حال گفت: ما به قدرت نیروی انتظامی در برخورد با هر تخلفی که به حوزه کاری‌شان مربوط می‌شود‌، قائلیم؛ ولی هنر لازم در برخورد و اعمال قدرت هم باید به‌کار گرفته شود.

او همچنین در پاسخ به اظهارات رییس پلیس امنیت ناجا که معتقد است، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وظایف خود را نسبت به تورهای گردشگری به‌خوبی انجام نداده است‌، گفت: به قطع و یقین می‌گویم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دوره‌ی جدید و پس از یک فاصله‌ی بسیار عمیق در چهار – پنج سال گذشته در تولیت صنعت گردشگری، در ایفای وظایف و تکالیف خود قاطع‌تر خواهد بود.

وی سپس به سه‌هزار و ۷۰۸ دفتر خدمات مسافرتی موجود در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: برخی از این دفاتر،‌ فعال و بعضی از آن‌ها‌ غیرفعال‌اند یا سطح متوسطی از فعالیت را دارند. حتا اگر نصف این آژانس‌ها‌، ماهی یک تور اجرا کنند، آیا می‌توانیم دوهزار بازرس و ناظر را هر ماه با این تورها همراه کنیم؟ در این صورت باید «وزارت نظارت» راه انداخت.

او ادامه داد: براساس سیاست‌های تفویض‌شده‌، کار نظارت از طریق استان‌ها انجام می‌شود.

میرچی همچنین اظهار کرد: منطقا ما نمی‌توانیم همراه با هر توری که اجرا می‌شود یک ناظر بفرستیم‌، علاوه‌ بر این‌که بضاعت آن را نداریم،‌ حضور ناظر در تور برای مسافر احساس ناامنی به‌وجود می‌آورد و این ابهام را ایجاد می‌کند که سازمان و نظام، به مردم اعتماد ندارند و برای آن‌ها بپا گذاشته‌اند،‌ پس ما اصل را بر برائت می‌گذاریم.

مدیرکل نظارت و ارزیابی‌ معاونت گردشگری با طرح این پرسش که سازمان چه برخورد اولیه‌ای می‌تواند با تورها و گردشگران داشته باشد؟ گفت: ما زمانی می‌توانیم با گردشگران برخورد کنیم که موارد تخلفی توسط توریا سایرین گزارش شده باشد، در شرایطی که این تخلف‌ها گزارش شود و ما هم برخوردی نکنیم، آن‌وقت می‌توانند از سازمان گله کنند.

وی بیان کرد: چه اشکالی دارد نیروی انتظامی اگر موارد تخلف را در میان گردشگران و تورها دید، به سازمان گزارش دهد. براساس قوانین و آیین‌نامه‌های موجود‌، سطوح مختلفی برای برخورد از جمله اخطار‌، تذکر کتبی، تعلیق‌ و حتی لغو مجوز در سازمان تعریف شده است و ما متناسب با آن می‌توانیم با متخلفان برخورد کنیم.

او سپس به موارد برخوردشده در طول سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ تعدادی از آژانس‌های مسافرتی به‌خاطر تخلف، از رده خارج شدند‌، ۶۶ دفتر خدمات مسافرتی تعطیل شدند که مجوز آن‌ها برای همیشه لغو شده است و ۱۵۰ دفتر هم تعلیق شده‌اند و ۱۸۵۰ مورد تذکر و نزدیک به ۵۵۰ مورد هم اخطار گرفته‌اند. با وجود این اقدامات، چگونه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با کم‌لطفی متهم می‌شود که اعمال نظارت نمی‌کند؟

میرچی با بیان این‌که برخلاف دوستان نیروی انتظامی، نه‌تنها گله‌گذاری نمی‌کنم، بلکه دست دوستی آن‌ها را می‌فشارم‌، گفت: جالب است که ما تا کنون حتی یک مورد گزارش از پلیس امنیت ناجا درباره‌ی تخلف آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری نداشتیم که ما را در مقام سیاستگذار و ناظر‌، وارد عمل کند. وقتی یک مورد رسما گزارش نشده‌، چگونه با طرح چنین اظهاراتی در رسانه‌ها،‌ زحمات کارکنان خدوم و پرتلاش میراث فرهنگی و گردشگری نادیده گرفته می‌شود و این سازمان به نظارت نکردن متهم می‌شود.

وی ادامه داد: اگر نیروی انتظامی در هر توری با متخلفان و هنجارشکنان مواجه شد و به ما گزارش داد و ما هم برخورد نکردیم،‌ آن‌وقت گله‌هایش را در رسانه‌ها مطرح کند.

میرچی سپس گفت: در هر جریانی تخلف صورت می‌گیرد؛‌ اما آیا با یک‌بار مشاهده‌ی آن می‌توان این جریان محدود را به کل جامعه‌ی گردشگری تعمیم داد؟ مثلا با گران‌فروشی‌هایی که می‌شود آیا کل وزارت صنعت، معدن و تجارت زیرسوال برده می‌شود؟ طبعا تخلف در هر بخشی وجود دارد، راه‌های مقابله با آن هم تعریف شده است که باید متناسب با آن تخلف، برخورد لازم را اعمال کرد.

Namdar+Babaei-24 گردشگر، اراذل و اوباش نیست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *