رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ فروردین ۱۳۹۳

سبقت رشد گردشگری خارجی از داخلی در کنار چادرخوابی ۳۰درصدی گردشگران

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱/۲۰ – خبرگزاری آریا- در حالی رشد گردشگری خارجی از داخلی سبقت گرفت که ۳۰درصد گردشگران نوروزی در چادر اقامت کردند.
علی رغم اینکه گفته شده بود امسال هم مثل سال گذشته در دولت دهم، «نفر – سفر» حذف شود و تنها آمار اقامت ها از سوی مسئولان اعلام شود اما آخرین آمارهای ارائه شده از سوی ستاد هماهنگی خدمات سفرهای کشور به شیوه «نفر – سفر» اعلام شد.
در این میان ذکر چند نکته قابل تامل است ؛

– در سفرهای نوروزی امسال، حدود ۵۷ میلیون نفر شب اقامت در هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، مدارس، کمپ های موقت، چادرهای موقت و مهمانسراهای ساماندهی شده ثبت شده است و این در حالی است که کاهش ۲۶ درصدی اقامت‌های نوروزی در سال ۹۳ را شاهد بودیم و مردم کمتر سفر رفتند و با توجه به آمار ۷۶ میلیون نفر – شب در سال ۹۲ و ۵۶ میلیون نفر – شب برای امسال ۲۶،۳۱ درصد کاهش اقامت های شبانه گردشگران با نظر به در دسترسی بودن بلیت های هواپیما و سایر وسایل حمل و نقل عمومی یا رزرو آسان هتل ها نسبت به سال قبل مشهود بود.

چادر خوابی یک سوم گردشگران نوروزی
به گفته مسعود سلطانی فر ، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ایام نوروز بیشترین اقامت (حدود ۳۰ درصد) در چادرهای مسافرتی و کمپ های سازمان هلال احمر و شهرداری اقامت کردند.
به گفته وی از مجموع ۵۷ میلیون اقامت، حدود ۸ درصد در هتل ها و هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها، ۱۷ درصد در منازل استیجاری و ۱۸ درصد در مراکز اقامتی ادارات اقامت کردند.

تراز منفی گردشگری در کشور با رشد ۳۵درصدی گردشگری خارجی
فرمانده نیروی انتظامی نیز با اشاره به آمار سفرهای نوروزی اظهار کرده که در ایام نوروز ۶۷۰ هزار ایرانی به خارج از کشور سفر کردند و این آمار نسبت به سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته است.
به گفته سردار احمدی مقدم ۱۸۰ هزار نفر به عتبات عالیات، ۱۰۰ هزار نفر به عمره و ۴۹۰ هزار نفر نیز به سفرهای غیر زیارتی خارجی همچون امارات و ترکیه و سایر کشورها رفتند.
اما رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره آمارهای خروجی از کشور با بیان اینکه آمار تورهای نوروزی خارج از کشور ۲۰ فروردین اعلام می‌شود گفت: مسئله سفر به کشورهای همسایه یکی از چالش‌های مهم ما بوده و تراز گردشگری را منفی کرده است .
سلطانی فر معتقد است از این جهت که خروجی ما حدود ۲ برابر ورودی است ،درآمدمان نیز به همین شکل است.
وی پیگیری جدی موضوع سفرهای خارجی را یکی از مهمترین وظایف این سازمان عنوان کرده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عین حال اعلام می کند که هزینه سفرهای هوایی در کشور ما در مقایسه با سفرهای خارجی بالاست و خیلی‌ها شاید ترجیح بدهند که به جای صرف آن هزینه در کشور به کشور همسایه سفر کنند.

علت کاهش سفرهای نوروزی چیست؟
سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس، کاهش سفرهای نوروزی مردم در سال ۹۳ را به علت بدی آب و هوا ، موضوع تغییر الگوی مصرف به دلیل میزان درآمدها و هزینه ها ، ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سفر به خارج از کشور عنوان می کند.
ایرج ندیمی معتقد است سفرهای مردم را خود مردم تعیین می کنند و در دولت ها نمی شود دنبال دلیل گشت ولی در عین حال عملکرد دولت در این زمینه را پس از گذشت ۴ سال باید ارزیابی کرد.

استفاده از سرویس بهداشتی در کشور؛ ۱۰۰ در ۱۰۰۰
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درخصوص ساخت سرویس‌های بهداشتی نیز گفت: اینکه گفته بودند هزار سرویس بهداشتی ساخته شود حرف درستی است اما از این طرح ۳۵۵ مورد در یک مرحله و ۱۹۹ مورد در مرحله دیگر عملیات اجرایی آن آغاز شد اما به دلیل عدم مکان‌یابی مناسب تعداد زیادی از این سرویس‌های بهداشتی نیمه‌کاره رها شد و تنها عددی کمتر از ۱۰۰ مورد از این سرویس‌های بهداشتی قابل استفاده برای مردم است.
حال باید به همین نکته تامل کرد که در حالی رشد گردشگری خارجی از داخلی سبقت گرفت که ۳۰درصد گردشگران نوروزی در چادر اقامت کردند و باید گفت به هر حال با وجود مشکلات اقامتی در اکثر شهرهای کشور ، تراز منفی گردشگری و استفاده ۱۰۰ در ۱۰۰۰ سرویس بهداشتی در کشور و اینکه به قول سلطانی فر حفظ میراث فرهنگی با آهنگ کنونی قرن‌ها طول می‌کشد و … و همه آنچه که مسئولین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توانند برای علت کاهش سفرها و نقایص موجود اظهار کنند؛ نکته اینجاست که نباید فقط با نگاه اینکه گذشتگان کاری کرده اند که نمی شود جمع کرد باز هم زمان را سپری کرد و به فکر فرصتی بود که شرایط فراهم شود و کارهایی بتوان انجام داد یا نه؟ در این میان استفاده از پتانسیل سازنده رسانه ها را نادیده نگیرند که هنوز آنگونه که انتظار می رود این تعامل میان سازمان میراث فرهنگی و رسانه ها به نحو مطلوب ایجاد نشده است. نه تنها باید ارتباط تنگاتنگ و تعامل مطلوب تر با رسانه ها از سر گرفته شود، بلکه مسئولین امر باید اقدامات مثبت گذشته را هر چند اندک هم که باشد ادامه دهند و تقویت کنند و در ادامه بایستی فرصت سازی کنند و از آن در جهت رونق امور مربوطه استفاده نمایند. همچنین مشکلات را روی کاغذ آورده و با استفاده از کارشناسان مربوطه راهکاری مناسب پیدا کنند و خدای ناکرده خود نیز علتی بر علل عقب ماندگی های این حوزه نیافزایند .

20140407162102869 سبقت رشد گردشگری خارجی از داخلی در کنار چادرخوابی 30درصدی گردشگران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *