رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ آبان ۱۴۰۲

کوه گلک تنها کوه خوراکی دنیا

اشتراک گذاری

کوه گلک تنها کوه خوراکی دنیا در ایران است که بسیار شگفت انگیز است . باورتان می شود یک کوه که می توان آنرا خورد! قطعا همه بر این باورند که خوردن خاک یک کار غیرمنطقی و غیرعقلانی است. اما نوعی ادویه در دنیا وجود دارد که آن را با نام ادویه گلک می‌شناسند. این ادویه از خاک کوهی به نام کوه گلک به دست می‌آید. در جزیره هزار رنگ هرمز که کوه‌های رنگین‌کمانی زیبایش چشم هر بیننده‌ای را خیره و مجذوب خواهد کرد، ادویه‌ای در پخت غذا استفاده می‌شود که از خاک کوه‌های رنگی کمانی این جزیره به دست می‌آید.

این ادویه که به ادویه گلک معروف است در طبخ غذاهایی مانند قلیه‌ماهی و پخت نان محلی و حتی تهیه انواع ترشی‌ها و مرباها استفاده می‌شود. این ادویه نقش مهمی در فرهنگ غذای جزیره هرمز دارد.

کوه گلک

کوه ادویه جزیره هرمز

جزیره رنگین کمان ایران، جزیره‌ای است که بدون شک هرکسی آرزوی دیدن آن را دارد. مکانی جادویی و ماورایی که احساس می‌کنید با قدم‌گذاشتن در آن بر روی رنگین کمان در حرکت هستید. این جزیره آن‌قدر سحرآمیز و جادویی به نظر می‌رسد که به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است. نام این جزیره در واقع جزیره هرمز است که به جزیره رنگین کمان ایران شهرت یافته است.

کوه‌های رنگی این جزیره که به کوه گلک یا دلک معروف هستند را در کمتر جایی از دنیا می‌توان دید. اما عجیب‌ترین موضوع درباره این کوه سرخ و زیبا، خوراکی بودن خاک آن است. کوه گلک یا دلک تنها کوه خوراکی دنیاست. این کوه را با نام کوه ادویه ایران می‌شناسند.

کوه گلک

خاک هرمز را پاس بداریم و در شیشه نکنیم

این شعار چند سالی است که در میان عاشقان و طرف‌داران طبیعت دهان‌به‌دهان می‌چرخد! کاملا هم درست است. گردشگری بی‌رویه باعث شده که خاک زیبا و استثنایی کوه گلک این جزیره به یغما برود درست مانند اینکه خون هرمز را در شیشه کنند. هر چند هرمز مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردی است. اما شواهد نشان می‌دهد گردشگران این جزیره از الفبای طبیعت‌گردی نیز بی‌اطلاع هستند و جز آسیب چیزی برای این جزیره به‌جای نمی‌گذارند.

از این خاک جادویی سال‌هاست که به کشورهای دیگر قانونی و غیرقانونی صادر می‌کنیم. اما پدیده خارج‌کردن خاک جزیره هرمز برای سوغاتی و مصارف زینتی پدیده‌ای است که تنها چند سال است مد شده است. اگر قصد رفتن به این جزیره را دارید باید بدانید که نمی‌توانید خاک هرمز را در کیسه کنید و روبه دوربین لبخند بزنید و به‌عنوان سوغاتی برای خود بردارید.

شاید از این خاک به‌عنوان ادویه گلک به‌صورت کلوخه خوراکی نیز استفاده شود، اما بهتر است برای طبخ غذاهای خود از ادویه‌های دیگری استفاده کنید تا محیط زیستمان به یغما نرود!

کوه گلک

نحوه دسترسی به جزیره هرمز و کوه گلک

می‌توانید با هواپیما به قشم یا بندرعباس بروید، سپس از آنجا از طریق لنج به این جزیره سفر کنید. فاصله این جزیره از بندرعباس تنها ۸ کیلومتری دریایی و از جزیره قشم ۵۴ کیلومتر است؛ اما لنج‌ها همگی ابتدا به بندرعباس می‌روند پس بهترین مبدا سفر همان بندرعباس است. حرکت شما از قشم به جزیره هرمز حدود دو ساعت و نیم طول خواهد کشید درحالی‌که از بندرعباس نهایتا یک ساعت طول می‌کشد تا به جزیره رنگین کمان برسید.

کوه گلک

کلام آخر

ادویه گلک که از کوه گلک کوه ادویه ایران به دست می‌آید شاید بسیار خوش‌طعم باشد؛ اما در طبخ غذا می‌توان از ادویه‌های دیگری نیز استفاده کرد تا آسیبی به کوه‌ های رنگین کمانی کشورمان نیز وارد نشود. بهترین زمان سفر به این جزیره زیبا و جادویی فصل پاییز است که از میزان گرمی هوا اندکی کاسته شده و هوا مطلوب‌تر و معتدل‌تر شده است.

کوه گلک

کوه گلک

کوه گلک

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *