رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ دی ۱۴۰۲

رودخانه طلا در هرمز

اشتراک گذاری

یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های گردشگری ایران جزیره هرمز است . خاک رنگین و خوراکی این جزیره را قبلا معرفی کرده ایم ولی این بار می خواهیم رودخانه طلا در هرمز را به شما معرفی کنیم . شاید خاطرتان باشد در فیلم های امریکایی قدیمی مردم صافی به دست آب رودخانه های را برای پیدا کردن طلا زیرو رو می کردند و جویندگان طلا گاهی هم موفق می شدند از آب رودخانه طلا بگیرند. رنگ درخشان رودخانه طلای هرمز شما را در ابتدا به یاد جویندگان طلا می اندازدچرا که رنگ آن با رودهای معمولی خیلی فرق دارد.
این رودخانه که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان محسوب می‌شود از دشت نمک جزیره هرمز عبور می‌کند.

رودخانه طلا در هرمز

دشت نمک هرمز

در جزیره هرمز دشتی به نام دشت نمک وجود دارد که رود کوچکی از میانه آن عبور می‌کند. با حل شدن نمک در آب و ایجاد ترکیب‌های شیمیایی آب این رود رنگ، طعم و خواص منحصربه‌فردی پیدا می‌کند. شاخص‌ترین رنگ این رود طلایی است و به همین دلیل به رودخانه طلا هرمز معروف شده است. دره زعفرانی نام دیگری که برای این بخش از جزیره هرمز در نظر گرفته‌اند.

خاک طلا در ایران وجود دارد؟

حتما تا قبل این توضیحات تصور شما این بود که از دل این رودخانه می‌توان طلا کشف کرد؛ اما متاسفانه این موضوع صحت ندارد. در واقع در دشت نمک نوعی نمک به رنگ زرد وجود دارد که این نمک از نظر ظاهری همانند نمک طعام، دارای بلورهایی منظم است. با بارش باران و جریان یافتن آب از بالای کوه‌های نمکی و پس از تبخیر آب رودخانه، نمک‌های باقی مانده منظره‌ای شگفت‌انگیز را شکل می‌دهند. رودخانه‌ای خشک شده با بستری طلایی رنگ که با تابش نور خورشید همچون الماس می‌درخشند.

رودخانه طلا در هرمز

جاذبه‌های رودخانه طلا هرمز

دیدن این جاذبه بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است و مکانی عالی برای عکاسی به شمار می‌آید. شما می‌توانید از این مکان، عکس‌های زیبا و خیره‌کننده‌ای تهیه کنید. در کنار بلورهای نمک نیز می‌توانید خرچنگ‌های کوچکی را مشاهده کنید که فقط مخصوص همین منطقه و دشت هستند. در هنگام طلوع آفتاب این دشت درخشش خاصی پیدا می‌کند، انگار که یک دشت وسیع را طلاکوب کرده‌اند. این پدیده طبیعی زیبا و منحصربه‌فرد فقط در جزیره هرمز قابل مشاهده است.

جاهای دیدنی اطراف رودخانه طلا هرمز

در نزدیکی رودخانه طلا، گنبدی نمکی و تماشایی وجود دارد که در طی سالیان متوالی با آب باران صیقل خورده است. هم اکنون این تپه نمکی همانند یک کوه سر به آسمان کشیده است و به الهه نمک معروف شده است. نزدیکی همین کوه، غاری نمکی نیز به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که در گذشته مردم بومی هرمز از این غار برای مراقبه استفاده می‌کردند و امروزه نیز به غار مراقبه معروف است که در نزدیکی رودخانه طلا هرمز قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود. شگفتی‌های خلقت بسیار زیاد است و شما فقط در جزیره هرمز می‌توانید شاهد چنین پدیده‌های طبیعی، اسرارآمیز و زیبا باشید.

اگر به بازدید از رودخانه طلا هرمز رفتید، به این نکته توجه داشته باشید که نمک موجود در این رودخانه خاصیت ضد عفونی کننده دارد و اگر به مدت یک شب در نزدیک این رودخانه اقامت داشته باشید بدن شما از هر گونه عفونت پاکسازی می‌شود.

بهترین زمان سفر به رودخانه طلا در هرمز

جزیره هرمز مانند بسیاری دیگر از شهرهای جنوب کشور دارای آب‌وهوای گرم و شرجی است. اگر دلتان هوای معتدل و مطلوب این جزیره را می‌خواهد، بهترین زمان سفر به آن پاییز و به‌خصوص زمستان است.

نحوه دسترسی

روزانه از قشم یک لنج پرسرعت به شمت جزیره هرمز از اسکله شهید ذاکری حرکت می‌کند. به آنجا بروید و سوار یک شناور پرسرعت شوید. به هرمز که وارد شدید از مردم محلی که سوال کنید، تاکسی‌هایی که به سمت دره زعفران حرکت می‌کنند را به شما نشان خواهند داد. تنها ۱۵ دقیقه زمان کافی است تا به این دره برسید. اما بازدید از آن شاید ۳ ساعت هم طول بکشد.

رودخانه طلا در هرمز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *