رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ اسفند ۱۳۹۲

کوشک ساسانی بوشهر در بی راهه نابودی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ – بوشهر- ایرنا- کوشک اردشیر یکی از بناهای کهن و ملی دوران ساسانی در دشتستان بوشهر است که براثر عوامل طبیعی، تملک اراضی اطراف آن و کشاورزی روبه نابودی می رود.

به گزارش ایرنا، این بنا یکی آثار برجسته و شاخص برجای مانده از دوره ساسانی در منطقه خوش آب و هوای دشت پشت پر یا بزپر ارم واقع است.

این اثر ملی به دلیل رسیدگی و مرمت نشدن و کشاورزی در فاصله پنج متری و شخم تا کنار دیواره های آن آسیب های جدی دیده است.

با وجود چند گزارش ایرنا از وضعیت نامناسب این اثر و درخواست مسوولان محلی برای رسیدگی و نجات آن از تخریب کلی در چند دسال اخیر، هیچ اقدامی تاکنون در این زمینه صورت نگرفته است.

بخشدار ارم دشتستان گفت: کوشک اردشیر بنای ملی و کهن ایران باستان دوره ساسانی است که در اثر عوامل طبیعی و انسانی رو به تخریب است و باید مسوولان میراث فرهنگی نسبت به مرمت و ساماندهی و تملک اراضی زمین های زراعتی اطراف کوشک اقدام جدی به عمل آورند.

حسین هاشم زاده روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: بنای تاریخی کوشک اردشیر با وجود این که مدت زیادی است در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده هاما نوز از حریم مشخصی برخوردار نیست و صاحبان زمین های زراعی اطراف آن تا لبه های بنا کشاورزی می کنند.

وی ادامه داد: زراعت در زمین های اطراف بنا باعث نفوذ بیشتر رطوبت به این اثرملی شده است.

هاشم زاده بیان کرد: اکنون در فاصله بسیار کمی از این کوشک باستانی کشاورزی صورت می گیرد و زمین مرتب شخم می خورد.

بخشدار ارم ادامه داد: چون زمین های اطراف کوشک سالیان سال است در اختیار کشاورزان قرار دارد نسبت به تملک آنها اقدام شود تا از تخریب و نابودی این بنای تاریخی و ملی جلوگیری شود.

دهیار روستای پشت پر دشتستان نیز در باره تاریخچه کوشک اردشیر گفت: این بنا واقع در منطقه دشت پشت پر بخش ارم شهرستان دشتستان یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران متعلق به دوره ساسانی و مشابه کاخ اردشیر شهر فیروآباد استان فارس است.

علی رحیمی افزود: بنای کوشک اردشیراز سنگ هایی که با ساروج به یکدیگر چسبیده اند ساخته شده و طراحی کوشک به صورت صلیب و دارای طاق های گهواره ای شکل است.

وی بیان کرد: درقسمت بالای کوشک ستون سنگی مشهود است که برای برای افروختن آتش، خبررسانی یا دیده بانی بوده است.

رحیمی اظهارکرد: این بنا که در روستای پشت پر بخش ارم دشتستان واقع شده به احتمال زیاد جای استراحت و محلی برای شکار در دشت بزپر بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دشتستان با تایید وضعیت نامناسب کوشک اردشیر گفت: برای تملک زمین های اطراف این اثر ملی میراث فرهنگی طرح در دستور کار دارد اما به دلیل نبود اعتبار این طرح راکد مانده و کشاورزان منطقه نیز در اطراف این بنا به کار خود ادامه می دهند.

حسین حسین پور افزود: در صحبت های که به تازگی با مالکان زمین های کشاورزی اطراف کوشک اردشیر داشته ایم از آنها خواسته ایم تا مان تامین اعبتار خرید زمین هایشان از سوی میراث فرهنگی از کشاورزی در نزدیکی این اثر خودداری کنند که آنان نیز این پیشنهاد را پذیرفته اند.

وی اضافه کرد: همچنین مرمت این اثر، احداث راه دسترسی و فنس کشی اطراف آن در دستور کار است اما به علت کمبود اعتبار تاکنون اجرایی نشده است که در این زمینه درخواست اعبتار کرده ایم و امیدواریم تامین و اجرایی شود.

81094142-5579826 کوشک ساسانی بوشهر در بی راهه نابودی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *