رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ آذر ۱۴۰۱

کلید بلدیه در دست شهروندان شیراز

اشتراک گذاری

ساختمان بلدیه در مجاورت ارگ تاریخی کریمخان زند، پس از سالها که در اختیار مدیریت شهری شیراز قرار داشت، با مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز به موزه شهرداری و محلی برای بازدید مردم تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سالهاست که در مسیر تردد شهروندان و مسافرانی قد علم کرده که در پیرامونش قدم می‌زنند، عکس یادگاری می‌گیرند و با دیدن شاهکارهای معماری اطرافش به تاریخ سفر می‌کنند. بیش از ۷۷ سال است که در قلب تپنده شهر و در جوار خیابانی خاطره‌انگیز جای گرفته و مردم هنوز نامش را به هویت این شهر گره می‌زنند. در و دیوارش از اصالت شهری متمدن سخن می‌گوید و در خشت به خشت بنایش تاریخ دیرینه و پرشکوه شیراز هویداست.

بلدیه

تأسیس ساختمان بلدیه شیراز

ساختمان بلدیه یکی از قدیمی‌ترین المان‌های شهری شیراز محسوب می‌شود که از زمان احداثش تاکنون محل استقرار مدیریت شهری شیراز بوده است. تأسیس بلدیه یا همان شهرداری در شیراز چندان دیرتر از سایر نقاط کشور نبود و ساختمان آن در سال ۱۲۸۶ و در زمان استانداری مهدی‌قلی هدایت (ملقب به فخرالسلطنه) تأسیس شد. این ساختمان در آن زمان بلدیه نامیده شد.

آغاز بحث تبدیل این ساختمان به موزه

اگرچه ساختمان بلدیه حدود نیم قرن قبل که شهر شیراز گسترش قابل توجهی نداشت می‌توانست با همین فضا و تعداد نیروهای اندکی که در آن فعالیت می‌کردند به شهروندان خدمات رسانی کند اما با گسترش فضای شهری و همچنین توسعه نیروی انسانی مدیریت شهری، این ساختمان دیگر کاربری لازم را برای خدمات‌رسانی همه بخش‌های شهرداری به مردم را نداشت. پس از شکل گیری شهرداری‌های مناطق در شیراز، بحث انتقال شهرداری به مکان جدید و تبدیل ساختمان بلدیه به موزه مطرح شد و این بحث با آغاز عملیات احداث ساختمان جدید شهرداری شیراز که در خردادماه ۱۳۹۴ و در زمان تصدی علیرضا پاک فطرت بر مسند شهردار شیراز کلنگ زنی شد قوت گرفت.

احداث ساختمان جدید برای شهرداری

دوشنبه ۱۵ خرداد سال ۱۳۹۶، علیرضا پاک فطرت نماینده کنونی مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی که در آن زمان سکان شهرداری شیراز را به دست داشت در حاشیه بازدید از روند عملیاتی پروژه احداث ساختمان جدید شهرداری شیراز در جمع خبرنگاران، اعلام کرد که این پروژه ویژگی‌های احداث ساختمان اداری را در طراحی و ساخت دنبال کرده و این ساختمان در حاشیه محدوده پر ترافیک شیراز در حال احداث است و نگاه ویژه ما در راستای این پروژه، تغییر به سمت فضای سبز مناسب و فضای پارک خودروها است. او همچنین بیان کرد: ساختمان بلدیه نیز پس از اتمام ساختمان جدید به موزه تبدیل می‌شود تا در نقطه مرکزی شیراز و در کنار مجموعه زندیه و بخشی از طرح میدان مرکزی شهر، یعنی طرح احیای میدان توپخانه، نقشی تاثیرگذار را در توسعه گردشگری و معرفی بخشی از تاریخ شیراز ایفا کند.

استقرار بخشی از واحدهای شهرداری در ساختمان جدید

پس از پایان یافتن عملیات ساخت ساختمان مرکزی جدید الاحداث شهرداری شیراز که در محدوده مرکزی شهر و در تقاطع خیابان های ساحلی و خیابان راهنمایی و در سمت جنوبی رودخانه خشک قرار دارد، بخشی از واحدهای شهرداری در این مکان استقرار یافت اما شهردار شیراز با تیمش هنوز در ساختمان بلدیه مستقر بودند تا اینکه تبدیل ساختمان فعلی شهرداری شیراز به موزه شهرداری یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ به عنوان آخرین دستور کار پارلمان شهری شیراز مورد بررسی قرار گرفت و براساس این مصوبه شهرداری شیراز ملزم شد ظرف مدت یکسال از تاریخ این مصوبه در این باره اقدام کند.
در چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰ طرح تبدیل ساختمان فعلی شهرداری شیراز به موزه شهرداری در سی و یکمین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز طرح کمیسیون گردشگری و زیارت شورا با حضور اعضای شورا به تصویب رسید و براساس ماده واحده این طرح شهرداری شیراز مکلف شد نسبت به تغییر کاربری ساختمان مرکزی به موزه و افتتاح نخستین موزه شهرداری در ساختمان فعلی حداکثر تا یکسال پس از تصویب اقدام قطعی کند اما در این مدت باز هم اقدامی از سوی شهردار شیراز برای استقرار در این مکان صورت نگرفت.

مستقر شدن شهردار در ساختمان جدید

چند هفته‌ای است که طرح انتقال شهرداری مرکزی و بخش‌های از مدیریت شهری شیراز به ساختمان جدید که به ساختمان “کشتی “معروف است مجددا مطرح شده و تبدیل ساختمان قدیم شهرداری به موزه بلدیه به صورت جدی در دستورکار قرار گرفته است.
محمدحسن اسدی شهردار کلانشهر شیراز ۲۲آذرماه ۱۴۰۱ در کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت(ع) در خصوص راه‌اندازی موزه بلدیه شیراز در ساختمان قدیم شهرداری این کلانشهر، گفت: در شیراز جای یک موزه خالی است و موزه بلدیه می‌تواند کارکردهای تاریخی انقلاب اسلامی و شهرداری را داشته باشد.
وی با بیان اینکه ساختمان شهرداری شیراز بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر، متناسب و برازنده موزه بلدیه است، افزود: این پروژه باید به‌عنوان یکی اثر ملی و بین‌المللی کار و ماندگار شود؛ در قدم اول شاهد تغییر ساختمان مدیریت شهری از این نقطه به ساختمان شهید سلیمانی بنا بر مصوبه شورای اسلامی شهر بودیم که شهردار کلانشهر شیراز موفق عمل کرد و موزه بلدیه باید مطابق استانداردهای میراث فرهنگی ایجاد و ثبت ملی و یونسکو شود.

نیاز شهر شیراز به جاذبه جدید برای گردشگری

محمد فرخ زاده معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در رابطه با تبدیل این ساختمان به موزه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: زمانی که در شورای شهر فعالیت می‌کردم این پیشنهاد را در کمیسیون گردشگری ارائه کردم؛ این پیشنهاد در کمیسیون و سپس در صحن علنی شورا به تصویب رسید و مقرر شد شهردار در ساختمان جدیدی که برای شهرداری ساخته شده است، مستقر و ساختمان کنونی به دلیل همجواری با میدان توپخانه قدیم و مجموعه زندیه به موزه شهرداری تبدیل شود.
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس ادامه داد: شهرداری در این سال‌ها موزه خاصی نداشت؛ البته در گذشته موزه‌ای برای شهرداری در باغ جهان نما راه‌اندازی شده بود که در این مکان با محدودیت‌هایی روبه رو بودیم.
فرخ زاده اضافه کرد: بیش از صد سال از عمر ساختمان بلدیه می‌گذرد؛ لذا سوابقی که در سال‌های گذشته در این ساختمان وجود داشته و خدماتی که با ساخت این بنا در شهر ایجاد شده باید برای آیندگان باقی بماند.

کارکردهای موزه بلدیه

رئیس سابق کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: نشان‌ پیمان‌های بین‌المللی، لوح‌های افتخار، سوابق مربوط به مکاتبات مهم و عملکرد شهرداری در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، فضای سبز، مبلمان شهری موضوعات مربوط به محیط‌زیست و نمونه‌ای از همه مواردی که به عنوان وظایف شهرداری قلمداد می‌شود در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.
معاون استاندار فارس با اعتقاد به اینکه کارکردهای فرهنگ شهروندی در این موزه برای آیندگان به تصویر کشیده می‌شود، گفت: بخشی از واحدهای شهرداری از قبل به ساختمان کشتی منتقل شد و دفتر شهردار با تیمش هم اخیرا در ساختمان جدید مستقر شده‌اند. این در حالی بود که شهردار اسبق مکلف شده بود که تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به تخلیه ساختمان بلدیه اقدام کند اما این امر محقق نشد.

موزه بلدیه یک جاذبه برای نسل‌های آتی

فرخ زاده با بیان اینکه ما در شیراز با بن‌بست جاذبه‌ها مواجه هستیم، گفت: ایجاد یک جاذبه جدید در شهر شیراز با بهره‌گیری از اماکنی که از گذشته داشتیم برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ در سال‌های اخیر هیچ جاذبه جدیدی به شهر شیراز در حوزه‌های گردشگری اضافه نشده است. البته شهر شیراز از اماکن تفرجی برخوردار شده اما در حوزه‌های گردشگری در این کلانشهر نیاز شدیدی به جاذبه جدید احساس می‌شد.
وی با اشاره به اینکه موزه بلدیه می‌تواند به عنوان یک جاذبه مکمل برای نسل‌های آتی باشد، گفت: در شیراز از چند طرح موزه برخوردار هستیم که بایستی به سرانجام برسند. موزه مرکزی شهر شیراز از مهمترین موزه‌هایی است که باید برای بهره‌برداری مورد توجه ویژه قرار بگیرد. سال‌های سال است که در رابطه با بهره‌برداری از این موزه صحبت می‌شود اما تکمیل این موزه هنوز به نتیجه نرسیده است.

ضرورت تکمیل موزه‌های نیمه تمام در فارس

فرخ‌زاده گفت: تکمیل باغ موزه مشاهیر هم که در پشت حافظیه واقع شده روند کندی دارد و هنوز به اتمام نرسیده است. موزه‌های دیگری هم به صورت پراکنده در شهر وجود دارد که از مخاطبان قابل توجهی برخوردار نیستند و باید تدابیر لازم برای جذب مخاطب اندیشیده شود.
معاون استاندار فارس ادامه داد: در کنار ایجاد این جاذبه‌ها دستگاه‌های متولی گردشگری مانند شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی باید تلاش کنند که موزه‌ها و بازدید از آنها در سبد فرهنگی خانوار قرار بگیرد و بتوانند مردم را با تشویق‌هایی مانند رایگان کردن بازدید در برخی ایام در طول سال و بهره‌گیری از تورهای آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ادارات به این مکان‌ها بکشانند و به موزه‌ها رونق ببخشند و از این طریق تاریخ شهر را نیز به نمایش بگذارند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *