رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ خرداد ۱۳۹۹

کلوبیج نان گیلان

اشتراک گذاری

کلوبیج نان گیلان که با نامهای کَکِه یا کماج هم معروف است یکی از خوشمزه ترین و راحت ترین نانهایی ست که نیاز به فر ندارد و خیلی زود آماده می شود ، بافت خیلی نرم و لطیفی دارد و فوق العاده خوش عطر و طعم و مقوی می باشد . در زبان گیلانی و مازندرانی به ماهیتابه کلوبیج می گویند . کلوبیج نان هم یعنی نونی که در ماهیتابه می پزند .

کلابیخ نان  کلوبیج نان گیلان

مواد لازم کلوبیج نان

۱ پیمانه سر پر آرد گندم
نصف_پیمانه_سرخالی (کمتر از نصف) آرد برنج
۱ پیمانه سرخالی شکر
۱ پیمانه پوره کدو حلوایی پخته
۱ عدد تخم مرغ
۲ قاشق غذاخوری روغن مایع
۱ قاشق چایخوری بیکینگ پودر
۱ پنسه نمک
ادویه ها (در کل ۱ تا ۱ و نیم ق چایخوری از یکی یا انتخابی یا هر سه)
دارچین
هل
زنجبیل
مواد میانی (قابل حذف)
۳ عدد گردو خرد شده
۱ قاشق غذاخوری کشمش

طرز تهیه لوبیج نان

با این مواد، می توان بیست و دو عدد کولوبیج نان را درست کرد .برای این دستور یک تا یک و نیم قاشق چایخوری ادویه کافی هست ، از هر مدل ادویه که انتخاب کردید ، این مقدار یک تا یک و نیم ق چ رو در نظر داشته باشید. اگه طبعتون خیلی گرم هست می توانید میزان ادویه را کمتر از یک قاشق چایخوری بریزید یا حذف کنید.
می توان به مواد گل سرخ هم اضافه کرد . در ضمن اگر کدو حلوایی آب نداشته و خشک باشد برای رقیق کردن خمیر به آن می توان ماست یا گلاب اضافه کرد من پودر یه

همه مواد را می توان به بک باره اضافه کرد و مخلوط کرد و سرخ کرد و هم می توانید به این شیوه درست کنید : شکر و تخم مرغ و ادویه هارو با همزن بزنید تا سفید و کشدار و پفکی بشود بعد پوره ی کدو و روغن مایع را اضافه کنید و با دور کند همزن مخلوط کنید.

آرد برنج را الک کنید و بریزید و بعد از اینکه خوب مخلوط شد آرد گندم و بیکینگ پودر و نمک را هم بریزید. مایه ی ککه ، کشدار هست و غلظتش متوسطه، نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ. برای رقیقتر شدنش میتونین دوباره پوره کدو اضافه کنید یا اینکه یکی دو قاشق ماست یا گلاب اضافه کنید. اما مقدارهایی که در این رسپی هست ، غلظت قابل قبولی دارند و نیاز به اضافه کردن چیزی نمی باشد .

کلابیخ نان  کلوبیج نان گیلان
می توان برای مقوی تر شدن آن گردو و کشمش هم اضافه کرد مواد را خوب مخلوط کرده و برای سرخ کردن در ماهیتابه آماده می کنیم .تابه رو داغ کنید و بعد شعله رو کم کنید و کمی روغن بریزید ، وقتی روغن ، داغ شد قاشق قاشق بردارید و بذارید در تابه. بهتر است با شعله ی ملایم و زمان مناسب، آرام بپزد. بعد پشت و رو کنید تا طرف دومش هم بپزئ. میتونید مثل پنکیک، قالبی درست کنید، یعنی تا جایی که کف ماهیتابه جا داره ، و به قطر کم، مواد رو بریزید و (اگه خواستین درب تابه رو بذارید و) شعله رو کم کنید و بعد از چند دقیقه که زیرش پخت، برش گردونین تا آن طرفش هم سرخ بشود و بعد مثل پیتزا برش بزنید و سرو کنید.

بافت آن به این صورت است که به دلیل آرد برنج سطح بیرونی تردو برشته و داخلش اسفنجی و پفکی و سبک است .

نکات

هرقدر کدویی که انتخاب می کنید پررنگتر باشد کلوبیج نانهای شما هم خوش رنگتر میشود. یکی از نشانه های کدوی خوب، پررنگ و ناهموار بودن پوستش هست. سعی کنید کدوهای کوچیک و متوسطی که خیلی پررنگ هستند بگیرید، هرقدر بیرونش پررنگ تر باشه توش هم همون اندازه رنگ داره. و شیرینه. و برای پخت نون و کاکا و آش عالی تر هم هست.

نکته ی دوم: شکر این دستور ، ممکنه برای بعضی ذائقه ها زیاد باشه یا اگه کدو،شیرین باشه ممکنه این مقدار شکر،زیاد احساس شود و دل رابزند . پس در میزان شکر این نکته را در نظر بگیرید .

کلابیخ نان  کلوبیج نان گیلان

           
 

نظر کاربران :

  • امیرحسین مقدم

    درود
    کدوحلوایی که ..‌‌. حرف نداره و وقتی درغالب کیک و شیرینی باشه که دیگه بی نظیره
    من این شیرینی کتلت گونه رو با همین دستور درست کردم و عالی شد. البته کمی جنبه کیک شدنش رو بیشتر درنظر گرفتم.
    خوشمزه شد.
    سپاس

    ۱۳ بهمن, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • زینت فروغی

    سلام،متنوع هست خوبه موفق باشیدzfازقم التماس دعا

    ۲ مرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • زینت فروغی

    سلام عالیه

    ۲ مرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *