رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ خرداد ۱۳۹۹

کلانه نان سنتی کردستان یا پیتزای کردی

لینک این مطلب کپی شد!

کلانه نان سنتی کردستان یا پیتزای کردی می باشد .منطقه کردستان با جاده های پیچ در پیچ جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد. غذاهای عجیب و مخصوصا صبحانه های جالب و پر انرژی کردستان حسابی وسوسه برانگیز هستند.کلانه اگرچه به‌عنوان نان شناخته شده؛ اما خود یک غذای بسیار خوشمزه، از غذاهای سنتی کردستان است که معمولا با آغاز فصل بهار سر سفره‌ها و در بیشتر مهمانی‌ها دیده می‌شود.

این نان در کشورهای مختلف با اسمهای مختلفی شناخته شده، به طور مثال در ایران به اسم کلانه، در افغانستان به اسم بولانی، در ترکیه به اسم گزلمه و در آذربایجان به اسم سبزله گوتاب معروف است.

کلانه نان سنتی کردستان  یا پیتزای کردی
کلانه یا پیتزای کردی از قدیمی‌ترین فست‌فودهای جهان است و برخلاف فست‌فودها، کلانه یک فست‌فود بسیار سالم و مغذی است. این غذا برای گیاه‌خواران یک وعده‌ بسیار مناسب است. این غذا به تا حد زیادی به پیتزای فرنگی شباهت دارد با این تفاوت که به روش سنتی روی ساج تهیه می شود. کلانه علاوه بر خوشمزگی از سلامت غذایی و غنی بودن از انواع ویتامینها و فواید بهداشتی در زمره سالم‌ترین غذاها قرار دارد که در بسیاری از مناطق کرمانشاه پخته می‌شود. در خمیر آن از آرد گندم و با نوعی گیاه کوهی به پیچک و کینوال ، که عمر کوتاهی در حدود یک و نیم ماه دارند واین سبزی ها بسیار خوش طعم بوده و در خیلی موارد برای تهیه غذاهای مختلف استفاده می شونددر فصل بهار و در سایر فصول با پیازچه پر می‌کنند و سپس بر روی ساج پخته و با کره یا روغن حیوانی چرب می‌کنند و همراه با دوغ و ماست محلی میخورند.
مردم کردستان در فصل بارش دعا می کنند که باران و برف بیشتری ببارد تا این گیاهان بیشتر رشد کرده و به ثمر برسند زیرا این گیاهان خودرو هستند و در دل طبیعت رشد می کنند.

مواد لازم

آرد : ۲ لیوان
اب : مقداری
نمک : نمک: ۱/۲ قاشق چای خوری
پیچک کوهی خرد شده یا پیازچه و تره : یک دسته درشت
کره : ۵۰ گرم

طرز تهیه نان کلانه

آماده کردن خمیر :
تره و یا پیازچه و یا پیچک را بشویید و ریز خرد کنید و آنرا خشک کنید.آرد را با نمک مخلوط کنید و به آن آب ولرم اضافه کنید و هم بزنید اب را کم کم اضافه کرده تا خمیری یکدست و نرم بدست بیاید.خمیر نباید چسبناک و خشک باشد این نان بدون خمیر مایه تهیه میشود، اما چون خمیر خیلی نازک باز میشود در نتیجه نان نرمی بدست می آید.خمیر را ورز بدهید و بعد روی آنرا بپوشانید. بگذارید به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه سرد شود.

پیچیدن خمیر :
خمیر را به ۸-۹ قسمت تقسیم کنید روی میز کار را کمی ارد پاشیده و با کمک وردنه خمیر را نازک باز کنید.بعد خمیر را با دست کمی بکشید تا نازکتر شود این کار کمی مهارت و تجربه نیاز دارد.حالا خمیر را روی میز پهن کنید و یک طرف خمیر، پیازچه خرد شده بریزید و طرف دیگر خمیر را روی آن برگردانید و کناره های خمیر را با انگشت به هم بچسبانید.

پخت نان :
تابه ای را آماده کنید و بگذارید روی حرارت تا داغ بشود. حرارت باید روی متوسط باشد زیرا نان زود میسوزد و اگر هم کمتر باشد، نان خشک و سفت خواهدشد.
خمیر را برداشته و داخل تابه بگذارید تا کلانه بپزد. وقتی یک طرف خمیر پخت و خالهای قهوه ای به خودش گرفت، طرف دیگر خمیر را برگردانید تا کامل بپزد.
بعد از پخت کلانه نان سنتی کردستان یا پیتزای کردی ، آنرا داخل ظرف بگذارید و بر روی آن کره بمالید و با دوغ نوش جان کنید.کلانه معمولا روی ساج پخته میشود اگر دسترسی به ساج داشتید که چه بهتر ، در غیر اینصورت می توانید از پشت سینی برای پخت نان کلانه استفاده کنید.
در صورت تمایل کمی سیر رنده شده و زعفران هم به خمیر اضافه کنید.

کلانه نان سنتی کردستان یا پیتزای کردی کلانه نان سنتی کردستان  یا پیتزای کردی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *