جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کتلت عربی غذای محبوب جنوب

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ بهمن ۱۴۰۱

کتلت عربی غذای محبوب جنوب که با نامهای عروک و کباب عربی هم شناخته می شود . این کتلت یکی از ساده ترین غذاها برای یک وعده غذایی می باشد به بسیار خوشمزه و پرخاصیت است و شباهت زیادی به فلافل لبنانی دارد.کتلت عربی که با نام «عروک» شناخته می‌شود، یکی از غذاهای سریع و آسان برای شام یا ناهار است که شباهت زیادی به فلافل لبنانی دارد. در این مطلب با دو طرز تهیه با گوشت و بدون گوشت آن آشنا می شویم. امیدوارم درست کنید و لذت ببرید.

طرز تهیه کتلت عربی با گوشت

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
نخود: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
گوجه فرنگی: ۲ عدد متوسط یا درشت
سیب زمینی: ۱عدد
سیر: ۴ حبه
پودر زنجبیل: ۱ قاشق چای‌خوری سرصاف
جعفری تازه خرد و ساطوری شده: ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به میزان لازم
فلفل قرمز، پودر کاری: به میزان لازم

طرز تهیه:

در این کتلت، نخود جزو اصلی به حساب می‌آید و مزه آن به فلافل نزدیک است. به خاطر استفاده از نخود، باید برای درست کردن این کتلت، از شب قبل یا یک روز قبل، دست به کار شوید. در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت عربی با نخود، نخود را در یک کاسه بریزید و روی آن را به قدری آب اضافه کنید تا نخودها را بپوشاند. حداقل یک شب تا صبح یا به مدت ۲۴ ساعت نخودها را بخیسانید. در این مدت هر چند ساعت یک بار، آب نخودها را با آب تازه عوض کنید.
بعد از این که نخودها نفخشان گرفته شد و کمی نرم شدند، آنها را آبکش کنید. سپس در چرخ‌گوشت بریزید و دو بار آنها را چرخ کنید تا حسابی نرم شوند. اگر چرخ‌گوشت ندارید، می‌توانید از غذاساز استفاده کنید. نخودهای چرخ شده را در یک ظرف جداگانه، کنار بگذارید.

فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی‌ها را بشویید و در غذاساز بریزید یا رنده کنید. پیاز و سیب زمینی را پوست بگیرید و آنها را نیز رنده ریز کنید. با دست، آب همه این سبزیجات را بگیرید. سیرها را رنده ریز کنید و به مواد بیفزایید.مواد رنده و آبگیری شده را به نخودهای چرخ شده اضافه کنید. سپس جعفری خرد شده، پودر زنجبیل و دیگر ادویه‌ها را اضافه کنید. همه مواد را با دست به خوبی ورز بدهید تا کاملا یکدست شوند و شکل خمیری به خود بگیرند. روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا مواد استراحت کنند و منسجم شوند.

مرحله آخر

در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت عربی، بعد از نیم ساعت، یک تابه را روی حرارت بگذارید و به اندازه کافی روغن در آن بریزید. از مایه کتلت به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و کف دستتان گلوله کنید. سپس آن را از هر دو طرف فشار دهید تا صاف شود. کتلت را به آرامی در روغن بیندازید. یک طرف کتلت عربی که سرخ شد، آن را برگردانید تا سمت دیگر آن هم طلایی شود. همه کتلت‌ها را به همین شکل سرخ کنید.

برای سرو کردن کتلت‌ عربی، بعد از سرخ کردن، کف یک ظرف را دستمال کاغذی یا دستمال حوله‌ای قرار دهید و کتلت‌ها را روی آن بگذارید. اجازه دهید روغن اضافی کتلت از آن خارج شود. سپس کتلت‌ها را در ظرف مناسب بگذارید و اطراف آن را با گوجه فرنگی، سبزی خوردن، خیار شور و سیب زمینی سرخ شده، تزیین و همراه با نان سرو کنید.

کتلت عربی با گوشت کتلت عربی غذای محبوب جنوب

طرز تهیه کتلت عربی بدون گوشت

مواد لازم:

نخود: ۵۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
تخم مرغ: ۳ عدد
سیب زمینی: ۱ عدد کوچک
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه:

در این روش از طرز تهیه کتلت عربی، از گوشت استفاده نمی‌شود و مناسب کسانی است که ممنوعیت مصرف گوشت دارند. همچنین نگرانی بابت گرفتن بوی گوشت ندارید و از تخم مرغ برای انسجام کتلت هم می‌توانید استفاده کنید. گوجه فرنگی نیز در این دستور حذف شده است. برای درست کردن این غذای خوشمزه، مراحل زیر را انجام دهید.برای طرز تهیه کتلت عربی ساده برای گیاهخواران، نخودها را از یک روز قبل در مقداری آب بخیسانید و در زمان آماده کردن مواد، آنها را آبکش کنید. نخودها که آبشان خارج شد، آنها را دو مرتبه چرخ کنید.
سیب زمینی را بشویید و خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و خرد کنید. فلفل دلمه‌ای‌ها را بشویید و تخم آنها را خارج کنید. همه این مواد را در چرخ گوشت بریزید و با هم چرخ کنید. سپس با دست آب آنها را بگیرید و بعد به نخودهای چرخ شده اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را به همراه ادویه‌ها به مواد بیفزایید و همه را با دست ترکیب کنید و ورز دهید تا یکدست شوند.
در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت عربی، به مدت ۳۰ دقیقه مواد را در یخچال استراحت دهید. سپس در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بردارید و آن را به شکل کتلت کف دستتان، فرم دهید. کتلت‌ها را در روغن سرخ کنید. هر دو طرف که طلایی شد، آنها را از تابه خارج کنید. بعد از اینکه کتلت‌ها روغن اضافی خود را از دست دادند، آنها را با نان سرو کنید.

کتلت عربی بدون گوشت کتلت عربی غذای محبوب جنوب

نکات طرز تهیه کتلت عربی

حتما نخودها را قبل از استفاده در طرز تهیه این کتلت، بخیسانید تا نرم شوند و نفخشان گرفته شود. در این مدت، چند مرتبه آب آنها را دور بریزید و دوباره آب تازه اضافه کنید. به طوری که روی نخودها را بگیرد.
یک راه دیگر برای گرفتن نفخ نخودها، این است که روی نخودها را یک خیار با پوست قرار دهید تا نفخ نخود گرفته شود.
در مواد مورد استفاده در طرز تهیه کتلت عربی، دستتان باز است که گوشت چرخ کرده را حذف کنید.
از آن جایی که غذاهای عربی ادویه‌های زیادی دارند، می‌توانید ادویه‌های تند و دلخواه خود را هم به آن بیفزایید.
از تخم مرغ در طرز تهیه کتلت عربی استفاده نمی‌شود ولی اگر می‌خواهید انسجام کتلت بیشتر شود، می‌توانید یک یا دو تخم مرغ را به مواد بیفزایید.
برای ایجاد چسبندگی مواد کتلت عربی، آرد گندم یا آرد نخودچی کمک زیادی می‌کند.
کتلت عربی با برنج درست نمی‌شود و ماده اصلی به کار رفته در آن نخود است. برای استفاده از برنج در کتلت، باید کوفته برنجی یا کتلت برنج درست کنید.
کتلت عربی یک غذای نونی است که با انواع نان‌ها و به صورت ساندویچی با گوجه فرنگی، کاهو و خیارشور سرو می‌شود.
این کتلت می تواند گزینه خوبی در پاسخ به سوال شام چی بخوریم ؟ باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد