رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ مرداد ۱۴۰۰

شام چی بخوریم ؟

لینک این مطلب کپی شد!

یکی از سوالهایی که مدام ذهن مارا درگیر می کند این است که غذا چی درست کنم ؟ شام چی بخوریم ؟ ناهار چی بپزم ؟ وعده شام هم باید سبک باشد هم خوشمزه البته برای سلامتی هم مضر نباشد . به همین دلیل لیست کاملی همراه با طرز تهیه از غذاهایی که برایوعده شام مناسب هستند را در این مطلب جمع آوری کرده ایم تا در شبهای طولانی زمستان و کوتاه تابستان که غذای دورهمی هم حسابی لذت بخش است به راحتی انتخاب کنید و درست کنید و از خوردنش در کنار عزیزانتان لذت ببرید .

کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

یکی از انواع غذای نونی مناسب و شیک برای شام مهمانی. کباب تابه‌ای با طعمی شبیه کباب کوبیده یک غذای ایده‌آل و حسابی در گروه انواع غذای نونی به خصوص برای وعده شام است. یک غذای نونی لذیذ و خوش طعم که دردسرهای زغال و منقل کباب کوبیده را هم ندارد و در کمترین زمان ممکن تهیه می‌شود. جالب است بدانید کباب تابه ای در اغلب کشورها هم به سبک‌های مختلف تهیه می‌شود. مثلا بلغارها غذایی شبیه کباب تابه ای دارند که به آن «کبابچه» می‌گویند. در کشور خودمان هم این غذا معمولا در ماهی‌تابه درست می‌شود و به همین دلیل هم به آن کباب تابه‌ای می‌گویند و البته اراکی‌ها آن را در دیگ درست می‌کنند و در آن‌جا به کباب دیگی مشهور است. کباب تابه‌ای را هم با گوشت چرخکرده گوساله یا مخلوط و هم با گوشت مرغ و بوقلمون یا هر گوشت دیگری که می‌پسندید می‌توانید درست کنید.

مواد لازم
گوشت چرخ‌کرده مخلوط یا گوشت چرخکرده سینه مرغ: ۵۰۰ گرم
پیاز: یک عدد متوسط رنده شده و آب گرفته شده
گوجه‌فرنگی: به تعداد دلخواه
فلفل سبز: به تعداد دلخواه
جعفری: خرد و ساطوری شده: ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زعفران دم کرده: به میزان دلخواه
سماق: به میزان دلخواه
کره: به میزان دلخواه
زعفران دم کرده: یک قاشق مرباخوری
طرز تهیه
ابتدا با رنده متوسط پیاز رنده کنید که خیلی آب نشود، آب پیاز را بگیرید و در یک ظرف جداگانه نگه دارید. پیاز را با گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله یا چرخکرده سینه مرغ مخلوط کنید. جعفری، نمک، فلفل و زعفران دم کرده را به این مخلوط اضافه کنید و خوب ورز بدهید تا یک حالت چسبنده پیدا کند. در یک ماهیتابه نچسب کره یا روغن مایع یا هر روغنی که ترجیح می‌دهید، بریزید، کباب‌تابه‌ای را به سیخ‌های چوبی بکشید و در ماهیتابه بچینید و روی آن‌ها سماق بپاشید. بهتر است برای هر کباب از دو یا سه سیخ چوبی استفاده کنید تا کباب از روی سیخ نریزید.
حرارت شعله باید متوسط باشد. در اواسط پخت گوجه‌ و فلفل‌ها را کم به سیخ بکشید و کنار کباب‌ها بگذارید. سیخ‌ها را هر چند دقیقه به آرامی بچرخانید. اگر هم سیخ چوبی در دسترس ندارید کف ماهیتابه نچسب را با کره چرب کنید، مایه کباب را کف ماهیتابه بچینید و درب ماهیتابه را بگذارید. کمی که گوشت خودش را گرفت با نوک یک چاقوی تیز، کباب‌ها را به اندازه دلخواه برش بزنید و آب پیاز را که نگه داشته بودید روی گوشت بریزید. چند بار کباب‌ها را زیر و رو کنید و کمی که سرخ شد و هنوز آبدار بود شعله را خاموش کنید. در کنار کباب تابه‌ ای کمی سیب‌زمینی سرخ کرده بگذارید و با گوجه، فلفل و نان یا برنج سرو کنید.

کباب تابه ای

خوراک خاویار بادمجان

یکی از انواع غذاهای نونی و سبک برای شام. بادمجان را به هر شکلی که طبخ کنید خوشمزه و لذیذ است. خوراک خاویار بادمجان یا به قول روس‌ها «ایگرا» یک غذای اصالتا روسی است و از آن دسته غذاهایی است که علیرغم سادگی بسیار خوشمزه و لذیذ است و معمولا به صورت کنسرو خریداری می‌شود. اما شما در منزل به راحتی می‌توانید خوراک خاویار بادمجان مجلسی با همان کیفیت و ظاهر کنسروی و کارخانه‌ای اما سالم‌تر و طبیعی‌تر درست کنید.
مواد لازم برای شش نفر
بادمجان بزرگ: ۴ عدد
پیاز ساطوری و ریز خرد شده: ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه
گوجه فرنگی: ۳ عدد متوسط
طرز تهیه
برای درست کردن خوراک خاویار بادمجان مجلسی ابتدا باید بادمجان‌ها را روی منقل یا دستگاه گریل و یا داخل فر کبابی کنید. یادتان باشد بادمجان شیرین و تازه رنگ براقی دارد و کم تخم است و بهترین گزینه برای درست کردن خوراک خاویار بادمجان مجلسی است. از سوی دیگر برای این‌که پوست بادمجان کبابی به راحتی جدا شود وقتی پوست بادمجان روی شعله گاز کاملا سوخت و گوشت آن نرم شد زیر شیر آب سرد بگیرید.بعد از گرفتن پوست بادمجان آن‌ها را ساطوری خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم ریز خرد و ساطور کنید. حالا پیازهای ساطوری خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. حین سرخ شدن پیاز به آن‌ها زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. بعد از این‌که پیازها طلایی شدند گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید آب گوجه فرنگی خوب کشیده شود و سرخ شود.
رب گوجه فرنگی را در یک ماهیتابه جداگانه با کمی روغن تفت دهید. وقتی که خامی رب گرفته شد به مخلوط پیاز و گوجه اضافه کنید. بادمجان‌های ساطوری خرد شده را زمانی اضافه کنید که آب گوجه فرنگی گرفته شده باشد. نمک و فلفل خوراک را اندازه کنید و مواد را خوب با هم مخلوط و هم بزنید و حدود ۵ الی ده دقیقه زمان بدهید تا خوراک روی شعله ملایم گاز جا بیفتد و حسابی طعم بگیرد. خوراک خاویار باید تند و تیز و چرب باشد اما میزان تندی و چربی آن کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. در پایان کار کمی هم آبلیمو یا آب لیموترش تازه به خوراک اضافه کنید تا طعم لذیذ آن دوچندان شود. اگر خوراک خاویار بادمجان را به همین روش طبخ کنید حاصل کار دقیقا طعم و بوی شبیه خوراک خاویار بادمجان کنسروی خواهد داشت.

خاویار بادمجان
کوکو سبزی خوشمزه در فر یا ماهیتابه

کوکو سبزی هم از آن دسته غذاهای آسان و در عین حال پر از رمز و راز برای خوشمزه شدنش است که آن را به غذایی مناسب برای وعده شام تبدیل کرده است. روش پخت سنتی کوکو سبزی به صورت سرخ کردن کوکو در ماهیتابه است اما اگر کوکو سبزی را در فر درست کنید حالت رژیمی‌ پیدا می‌کند و به همین دلیل برای سرو در وعده شام مناسب‌تر است.
مواد لازم برای ۶ نفر
سبزی پاک کرده و خرد شده کوکو شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر تازه: ۷۰۰ گرم
تخم مرغ: ۷ عدد
سیر ریز رنده شده: ۲ حبه درشت
پیاز کوچک: ۱ عدد ریز رنده شده
پیاز داغ خشک: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
گردو ریز خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
زرشک: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
آرد: ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع: به مقدار لازم
طرز تهیه :
برای درست کردن کوکو سبزی ساده و خوشمزه پف‌دار در فر ابتدا باید فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پیاز خشک، نمک و فلفل سیاه خوب هم بزنید. بعد از این ‌که تخم‌مرغ را کاملا هم زدید سبزی را هم به تخم مرغ اضافه کنید و باز هم بزنید تا سبزی و تخم مرغ خوب با هم ترکیب شوند. سبزی‌ها باید به تخم مرغ آغشته باشند و مقدار تخم مرغ کم نباشد.
حالا گردو و زرشک را اضافه کنید. کف قالب فر را چرب کنید و مواد را در قالب فر بریزید و با ته قاشق پهن کنید. مایه کوکو سبزی را ابتدا به مدت ۵ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه فر بپزید و سپس دمای فر را به ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد برسانید تا کوکو حسابی در دمای کمتر مغز پخت شود. به محض این‌که بوی کوکو سبزی را حس کردید قالب را از فر بیرون بیاورید، روی کوکو سبزی دو قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و سپس گریل فر را روشن کنید. قالب را به فر برگردانید تا کوکوها به مدت ۵ دقیقه دیگر گریل شوند. بعد از ۵ دقیقه یا کمتر (اگر احساس کردید روی کوکو پخته شده) قالب را از فر بیرون بیاورید و بلافاصله کوکو را در ظرف مورد نظر سرو کنید.

کوکو سبزی

شامی رشتی یا شامی پوک

«شامی پوک» از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان است که همان‌قدر که به سرعت تهیه می‌شود همان‌قدر هم مجلسی و لذیذ و خوشمزه است. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است میل می‌کنند و سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جز آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌دانند. شامی گیلانی که یکی از بهترین غذاهای نونی برای مهمانی است را با انواع گوشت قرمز و سفید می‌توانید درست کنید.
مواد لازم
گوشت گوسفند بدون چربی: ۵۰۰ گرم
لپه: ۵۰۰ گرم
فلفل، نمک، زردچوبه: به میزان لازم
پیاز: ۱ عدد متوسط
آب: به مقدار کافی
تخم مرغ: ۴ عدد درشت
زعفران دم کشیده: یک قاشق غذاخوری
روغن مایع: به مقدار لازم
طرز تهیه :
برای تهیه شامی پوک گیلانی یا شامی رشتی ابتدا باید لپه‌ها را خیس کنید. لپه‌ها باید در شامی حسابی له و ناپیدا شوند پس بهتر است لپه‌ها را چند ساعت در آب بخیسانید و چند بار هم آب آن‌ها را عوض کنید. بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه‌ها، آن‌ها را بپزید. لپه‌ها باید خوب پخته شوند و بعد از پخت آبکش کنید. گوشت را هم بعد از شستن، بپزید. برای پختن گوشت یک عدد پیاز متوسط را به دو نیم تقسیم کنید. گوشت، پیاز و آب را در یک قابلمه بریزید و فلفل و زردچوبه هم به آن اضافه کنید. میزان آب باید به قدری باشد که در پایان پخت گوشت چیزی از آن باقی نمانده باشد. گوشت را روی شعله ملایم گاز بپزید و وقتی گوشت کاملا پخت و آب داخل قابلمه کشیده شد اجازه دهید کمی سرد شود.
اگر بخواهید به روش سنتی و گیلانی‌های قدیمی عمل کنید باید گوشت را ریش ریش کنید و لپه‌ها را با گوشتکوب له کنید و سپس گوشت و لپه را با هم مخلوط کنید و حسابی ورز دهید تا یک مایه یکدست حاصل شود و لپه و گوشت از هم قابل تشخیص نباشند. اگر هم فرصت ندارید گوشت و لپه را در غذاساز بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس تخم‌مرغ، زعفران، فلفل، نمک و زردچوبه را به مایه گوشت و لپه اضافه کنید و حسابی ورز دهید تا تمام مواد خوب با هم مخلوط و یکدست شوند. بهتر است مایه شامی پوک گیلانی را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند. روی ظرف سلفون بکشید. برای هر عدد شامی پوک گیلانی یا رشتی مقداری از مایه به اندازه یک گردو بردارید، کف دست گرد کنید و با انگشت یک سوارخ وسطش درست کنید. مقداری روغن مایع در ماهیتابه بریزید، وقتی روغن داغ شد شامی‌ها را در ماهیتابه بریزید سرخ کنید. وقتی رنگ شامی طلایی شد آن را از ماهیتابه بیرون بیاورید و در ظرف مورد نظر بچینید.

شامی پوک

خورش دال عدس خوزستانی

یک غذای نونی بدون گوشت. خورش دال عدس خوزستانی برای جنوبی‌ها مثل باقالی قاتوق برای شمالی‌هاست، در همان سطح محبوب و البته خوشمزه و لذیذ. با این تفاوت که خورش دال عدس معمولا با فلفل تند طبخ می‌شود و خبری از سبزی در پخت آن نیست. خورش دال عدس خوزستانی معمولا با کته سرو می‌شود. برخی با گوشت هم آن را می‌پزند یا با نان می‌خورند و همین امر آن را به یک گزینه خوشمزه و سالم برای شام تبدیل کرده است.
مواد لازم برای ۶ نفر
عدس قرمز: ۲ لیوان فرانسوی
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
سیر: ۵ حبه له شده
پیاز: ۱ عدد درشت
سیب زمینی: ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۲ و نیم قاشق غذاخوری
تمر هندی: ½ لیوان فرانسوی
فلفل قرمز، نمک، زردچوبه: به مقدار دلخواه
نمک: به مقدار لازم
طرز تهیه
برای طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و نیمی از آن را برای گوشت چرخ کرده کنار بگذارید. نیمی از پیازها در روغن تفت دهید و وقتی سبک شدند گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت عوض شد نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته و گوشت هم سرخ شود. در مرحله بعد ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. وقتی گوشت آماده شد آن را کنار بگذارید.
حالا عدس‌های پاک شده را خوب با آب بشورید تا سرانجام آب روی عدس شفاف شود. عدس‌های شسته شده را به همراه سیب زمینی خرد شده و ۲ یا ۳ لیوان آب روی شعله ملایم گاز بپزید. تمر هندی را هم خیس کنید و سپس هسته‌ها و تفاله‌های تمر هندی را از صافی رد کنید تا فقط شیره تمر هندی را داشته باشید. می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آرد را با آب تمر هندی مخلوط کنید.
در این مرحله پیاز داغ را درست کنید. باقی مانده پیازهای نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید و وقتی سبک شدند سیرهای له شده را اضافه کنید. وقتی بوی سیر بلند شد باقی مانده رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. چند جوش که خورد تمر هندی و گوشت چرخ کرده سرخ شده را هم اضافه کنید و نمک و فلفل خورش را اندازه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز آب خورش گرفته شود چون خورش دال عدس یک خورش نسبتا کم آب و غلیظ است. بعد از پخته شده خورش دال عدس آن را با کمی لیموترش مزه‌دار و با برنج کته سرو کنید یا با نان میل کنید.

 

دال عد س
کوکو سویا و سیب زمینی

کوکو و کتلت به هر شکلی و با هر موادی که طبخ شوند در کنار سبزی خوردن، ترشی و خیارشور و احتمالا گوجه فرنگی از جمله خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای روی کره زمین محسوب می‌شوند. کوکو و کتلت از جمله انواع غذای نونی محبوب برای وعده شام و ناهار هستند که اتفاقا بچه‌ها هم طعم آن را می‌پسندند. کوکو و کتلت یک تفاوت محسوس با هم دارند. در تهیه کتلت از گوشت و برای درست کردن کوکو معمولا از مواد گیاهی استفاده می‌شود. کوکو سویا و سیب زمینی هم از آن دسته کوکوهای خوشمزه است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند.
مواد لازم
سویا: ۳ لیوان
تخم مرغ: ۳ عدد
پیاز: ۱ عدد درشت
جعفری ساطوری خرد شده: ۴ قاشق غذاخوری
سیر: ۴ حبه
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه: به میزان لازم
آرد سوخاری: ۲ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
برای درست کردن این کوکوی خوشمزه ابتدا باید سویا را خیس کنید. برای این‌که سویا طعم لذیذتری پیدا کنید می‌توانید آن‌ها را در شیر خیس کنید. ۳۰ دقیقه زمان برای خیس خوردن سویاها در شیر یا آب کافی است.بعد از خیس خوردن سویاها حسابی آب یا شیر آن‌ها بگیرید. سویاها را مشت مشت بردارید و حسابی بچلانید. سیب زمینی خام و پیاز را رنده کنید و آب‌شان را بگیرید. سیرها را هم رنده کنید و به سیب زمینی و پیاز اضافه کنید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید.برای این‌که مایه کوکو یکدست شود ادویه‌ها، جعفری، آرد سوخاری و تخم مرغ‌ها را به علاوه مخلوط سویا، سیب زمینی، سیر و پیاز در غذاساز یا چرخگوشت بریزید. مایه کوکو باید صاف و یکدست شود. در یک ماهیتابه نچسب روغن را داغ کنید و مایه کوکو را به هر شکلی که دوست دارید سرخ کنید.

کوکو سیب زمینی

سوپ گوجه فرنگی با برنج، جو، خامه و ریحان

یک غذای نونی خوشمزه حتی برای مهمانی شام در کنار سایر غذاها. دستور پخت‌های مختلفی برای درست کردن سوپ گوجه فرنگی در مجله‌ها و سایت‌های آشپزی وجود دارد. در واقع سوپ گوجه فرنگی را به هر طریقی درست کنید خوشمزه و لذیذ است. در هوای سرد بارانی و برفی خوردن غذاهای داغ مثل سوپ حسابی می‌چسبد و سوپ گوجه فرنگی هم به خاطر ویتامین C موجود در آن یک سوپ ساده و راحت و خوشمزه برای درمان سرماخوردگی و البته یک گزینه بسیار خوشمزه برای وعده شام است. ۲ طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی با برنج و جو و خامه به سبک ایتالیایی و ترکیه‌ای و مدیترانه‌ای بیشتر از بقیه دستورهای پخت محبوب هستند و البته برای خوشمزه شدن یکسری نکات و ریزه‌کاری دارند.
مواد لازم :
گوجه فرنگی: ۸ عدد متوسط
شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
خامه صبحانه: ۳ قاشق غذاخوری
هویج: ۱ عدد متوسط
سیب زمینی: ۱ عدد متوسط
کره: ۳ قاشق غذاخوری
جعفری: ۵ شاخه
سیر: ۲ حبه
آب جوش: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار
کرفس: ۱ ساقه جوان
پیاز: ۱ عدد متوسط
نمک و فلفل قرمز: به مقدار لازم
طرز تهیه
برای درست کردن سوپ گوجه فرنگی با شیر و خامه ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با مقداری کره تفت دهید تا سبک شود. سپس سیب زمینی، هویج و ساقه کرفس را ریز خرد کنید و با پیاز کمی دیگر تفت دهید. حالا دو حبه سیر را له کنید و به سایر مواد اضافه کنید و باز هم تفت دهید. کمی که بوی سیر بلند شد، دو لیوان آب جوش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.شعله گاز را زیاد کنید تا مواد جوش بیایند و سپس شعله را کم کنید تا روی شعله ملایم گاز مواد بپزند. برای این‌که طعم سوپ قوی‌تر شود بهتر است گوجه فرنگی‌ها را کبابی کنید و پوست‌شان را بگیرید. کباب کردن گوجه فرنگی یک نکته مهم خوشمزه و قوی شدن طعم سوپ گوجه فرنگی و شیر و خامه است.
گوجه فرنگی‌ها را به سایر مواد سوپ اضافه کنید و باز هم روی شعله ملایم گاز نگه دارید تا خوب بپزند. نمک و فلفل سوپ را اندازه کنید و زمانی که تمام مواد نرم شدند همه مواد را با هم با گوشتکوب برقی یا غذاساز پوره کنید و دوباره در قابلمه بریزید. مواد سوپ باید کاملا صاف و یکدست شوند. در این مرحله یک لیوان شیر را هم گرم کنید و به سوپ اضافه کنید. همین که سوپ با شیر چند جوش زد آن را سرو کنید و به خامه و جعفری ساطوری خرد شده تزیین کنید. این سوپ خوشمزه را هم برای درمان سرماخوردگی و هم به عنوان یک سوپ رستورانی برای مهمانی‌ها و مراسم سرو کنید.

سوپ گوجه

سوپ سفید یا سوپ جو و خامه

اغراق نیست اگر بگوییم سوپ سفید یا همان سوپ جو و خامه در میان صدها دستور پخت برای سوپ محبوب‌ترین سوپ است و معمولا گزینه نخست پخت سوپ در رستوران‌ یا برای شام شب و مهمانی در منزل محسوب می‌شود.
مواد لازم برای ۸ نفر
آب مرغ: ۴ فنجان
آب: ۲ فنجان
سینه مرغ پخته و ریش شده: ۲ عدد کامل
جو کامل: ۱۵۰ گرم
نمک: ½ قاشق مرباخوری
فلفل سیاه: ½ قاشق مرباخوری
آرد: ¾ فنجان
کره: ½ فنجان
خامه سنگین: ۲ فنجان
طرز تهیه سوپ
در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و گرم کنید. آب باید به دمای ولرم برسد، نه جوش. حالا آب مرغ و مرغ‌های ریش ریش شده را در آب بریزید و اجازه بدهید به دمای جوش برسد. در مرحله بعد جوهای شسته شده را اضافه کنید، درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید تا جوها خوب بپزند. در یک قابلمه کوچک نمک، فلفل و آرد را بریزید و با هم مخلوط کنید. یک ماهیتابه کوچک را کمی گرم کنید و کره را در آن آب کنید. کره را مرتب هم بزنید و باید به حدی گرم کنید که کمی حباب روی آن تشکیل شود. حرارت را کم کنید و سپس کره را روی مخلوط آرد و نمک و فلفل بریزید و هم بزنید تا حالت یک سس غلیظ و کرمی و صاف را پیدا کند. پنج دقیقه زمان برای درست شدن این سس کافی است. سس را به سوپ اضافه کنید. در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پایانی پخت سوپ، خامه سنگین را به آن اضافه کنید و کمی را برای تزیین سوپ نگه دارید.

سوپ جو

کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام و پخته

یکی از انواع غذای نونی خوشمزه برای شام نسخه های مختلف کوکو است. کوکو سیب زمینی یک وعده غذای سریع و ساده و مقوی هم برای ناهار و هم برای شام است که اگر با سیب زمینی خام درست شود در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده سرو و میل کردن است. کوکو سیب زمینی را به عنوان یک نمونه از انواع غذای نونی محبوب و پرطرفدار را با سیب زمینی پخته هم درست می‌کنند که هم زمان بیشتری برای پخت لازم دارد (به خاطر مرحله پخت سیب زمینی) و هم کمی بیشتر از کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام روغن به خودش می‌گیرد.
مواد لازم برای ۶ نفر
سیب زمینی: ۷ عدد
پیاز: ۱ عدد درشت
تخم مرغ: ۴ عدد
آرد سفید یا آرد ذرت: ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه: ½ قاشق مرباخوری
نمک: ۲ و ½ قاشق مرباخوری
زردچوبه: ۱و ½ قاشق چایخوری
پودر سیر: ½ قاشق مرباخوری (درصورت تمایل ۲ حبه سیر تازه)
روغن: به مقدار لازم
طرز تهیه
سیب زمینی‌ها را با رنده ریز رنده کنید. بهتر است پیازها را با رنده کمی درشت‌تر رنده کنید. سیب زمینی و پیاز رنده شده را با هم مخلوط کنید. در یک ظرف جداگانه تخم مرغ‌ها را بشکنید و با چنگال خوب هم بزنید. تخم مرغ‌های هم زده را به مخلوط سیب زمینی و پیاز اضافه کنید. در صورت استفاده از سیر تازه، سیرها را ریز رنده و اضافه کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. در یک ماهیتابه تفلون یا نچسب مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روغن خوب داغ شود. سپس برای هر عدد کوکو مقدار مایه کوکو را در ماهیتابه بریزید و با پشت قاشق صاف کنید. روی قسمت بالای کوکو که در روغن نیست با قاشق کمی از روغن داخل ماهیتابه را بریزید و و تمام روی کوکو را به روغن آغشته کنید تا کوکوی لطیف‌تری داشته باشید.

کوکو

پیراشکی سیب زمینی

سیب زمینی هم برادر بادمجان است و مثل بادمجان ده ها غذای خوشمزه، آسان و به صرفه می‌توان با آن درست کرد. از انواع کوکو و کتلت گرفته تا به عنوان یکی از مواد اصلی انواع پلو و خورش می‌توانید روی سیب زمینی حساب کنید. اگر دستور پخت یکی از انواع غذای محبوب نونی به خصوص برای وعده شام را بخواهید که اتفاقا خیلی هم سریع آماده می‌شود پیشنهاد ما به شما پیراشکی سیب زمینی بدون فر است. پیراشکی سیب زمینی یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای اسنکی در سرتاسر دنیاست ک اصالت روسی دارد و با مواد مختلف می‌توان داخل آن را پر و طبخ کرد.
مواد لازم برای خمیر پیراشکی
آرد گندم الک شده: ۲۵۰ گرم
نمک: ¼ قاشق چایخوری
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
روغن مایع یا روغن زیتون: ۲/۳ پیمانه
آب گرم: ۲/۳ پیمانه
شیر: ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد
طرز تهیه
برای درست کردن خمیر پیراشکی سیب زمینی ابتدا آرد، بیکینگ پودر و نمک را در یک ظرف مناسب بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس روغن زیتون یا روغن مایع و آب را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم و یکدست به دست بیایید. خمیر نباید حالت چسبناک داشته باشد و به دست بچسبد. اگر خمیر به دست چسبید مقداری آرد به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید.روی سطح کارتان مقداری خمیر بپاشید و خمیر را روی آن خوب ورز بدهید. بهتر است برای این‌که خمیر خوب برسد به مدت یک ساعت آن را در یخچال بگذارید. برای قرار دادن خمیر در یخچال حتما روی آن را با سلفون بپوشانید.
در این فاصله مایه داخل پیراشکی را درست کنید. برای مواد داخل پیراشکی از هر ترکیبی که دوست داشته باشید می‌توانید استفاده کنید. از ترکیب انواع پنیر و سبزیجات معطر مثل جعفری و اسفناج گرفته تا انواع گوشت چرخکرده، سویا، قارچ و تکه‌های حبه قندی گوشت مرغ.
در این دستور پخت پیراشکی سیب زمینی بدون فر ما از ترکیب گوشت چرخکرده یا سویا و گوجه فرنگی و انواع ادویه، مایه گوشتی دقیقا شبیه مایه ماکارونی درست می‌کنیم و داخل خمیر پیراشکی را با آن پر می‌کنیم. علاوه بر مایه ماکارونی، ۲ عدد سیب زمینی پخته و نگینی خرد شده، مقداری جعفری ساطوری خرد شده و مقداری پنیر گودا یا پنیر موزارلا یا چدار به دلخواه به مواد داخل پیراشکی اضافه کنید.برای درست کردن پیراشکی‌ سیب زمینی بدون فر ، روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید، خمیر را روی سطح صاف قرار دهید و با وردنه باز کنید. قطر مناسب خمیر پیراشکی نیم سانتی‌متر و قطر مناسب آن ۷ الی ۸ سانتی‌متر. با یک قالب گرد مثل قالب مخصوص خمیر، یک کاسه یا استکان با قطر ۷ الی ۸ سانتی‌متر خمیرهای پیراشکی را قالب بزنید.

پیراشکی سیب زمینی

کوکو لوبیا سبز

همان طور که از اسم این غذا پیداست، ماده اصلی آن، لوبیا سبز خرد شده است که با تخم مرغ و دیگر ادویه ها ترکیب لذیذ و متفاوتی خواهد داشت. اضافه کردن پنیر پیتزا هم آن را مدرن و خوشمزه تر می کند. تبریزی ها از آن به عنوان یک غذای نونی برای شام استقبال زیادی می کنند. از طرفی همه می دانند که سلیقه تبریزی ها در پخت انواع غذاها زبانزد است.
مواد لازم
لوبیا سبز: ۶۰۰ گرم
گوشت چرخکرده: ۲۵۰ گرم
پیاز ساطوری و ریز خرد شده: ۲ عدد متوسط
سیب زمینی: ۲ عدد متوسط
هویج نگینی خرد شده: ۳۰۰ گرم
گردو ریز ریز خرد شده: ½ لیوان فرانسوی
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ: ۷ عدد
زرشک: ½ لیوان فرانسوی
نمک: ۱ و ½ قاشق چایخوری
فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز: به میزان دلخواه
پنیر پیتزا یا پنیر چدار: به مقدار دلخواه
روغن مایع برای سرخ کردن: به مقدار لازم
طرز تهیه
در طرز تهیه کوکو لوبیا سبز مجلسی تبریزی با پنیر پیتزا یا بدون پنیر پیتزا بهتر است از لوبیاهای نازک و جوان استفاده کنید. ابتدا لوبیاها را خوب بشورید و زمانی که خشک شد سر و ته لوبیاها را بزنید و به صورت کاملا ریز خرد کنید.هویج‌ها را هم بعد از شستن، پوست بگیرید و ریز ریز خرد کنید. لوبیا و هویج‌های خرد شده را بخارپز کنید. بهتر است آب نریزید چون لوبیا خودش آب می‌اندازد. ۲ عدد سیب زمینی را نگینی خرد کنید و سرخ کنید.یک عدد از پیازها را خلالی خرد و سرخ کنید و کنار بگذارید. یک پیاز دیگر را نگینی خرد کنید و در ماهیتابه بریزید. پیازهای نگینی خرد شده را تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
سپس گوشت چرخکرده را اضافه کنید و با پیاز سرخ کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید.در این فاصله زرشک را بشورید و آبکش کنید. لوبیا و هویج بخارپز شده را آبکش کنید تا خنک شوند.
در یک کاسه بزرگ تخم مرغ‌ها را بشکنید و با چنگال هم بزنید. یک قاشق چایخوری نمک، فلفل و زردچوبه و زعفران آب کرده را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و باز هم بزنید. پیازهای خلالی سرخ شده و هویج‌های خرد شده را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. چون لوبیاها به خودشان آب می‌گیرند با دست لوبیاها را خوب فشار دهید و سپس به مخلوط تخم مرغ و هویج اضافه کنید.

کوکو بوبیا

فلافل به سبک بازاری و جنوبی

احتمالا با شنیدن نام فلافل، یاد آبادان و اهواز بیفتید و دلتان هوس طعم تند آن را بکند. البته فلافل در اصل غذای عربی است و لبنانی ها هم آن را درست می کنند. یکی از بهترین انواع غذای نونی برای شام فلافل است. می توان به مواد اولیه آن که نخود است، باقلا سبز هم اضافه کرد. در ضمن می توانید آن را به هر اندازه که دوست دارید تند و تیز درست کنید.
مواد لازم
نخود خام: یک فنجان
پیاز: یک عدد متوسط
جعفری تازه: خرد و ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری
گشنیز تازه: خرد و ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری
نمک: یک قاشق چایخوری
سیر تازه: ۵ حبه
ادویه مخصوص فلافل: به میزان لازم
طرز تهیه
طرز درست کردن فلافل ساندویچی بازاری در خانه به این ترتیب است: در طرز تهیه خمیر فلافل باید این نکات را رعایت کنید؛ نخودها را از یک روز قبل بخیسانید. در طی این مدت چند بار آب نخودها را عوض و تازه کنید. نخودهای خیس خورده، پیاز، فلفل، گشنیز، جعفری، نمک، سیر و زیره را در میکسر بریزید و همه را با هم مخلوط کنید تا زمانی که تمام مواد خوب خرد شوند و حالت خمیری پیدا کند. مایه به دست آمده نباید زیاد شل باشد. ذرات مایه باید کمی درشت‌تر از ذرات شکر باشند. بد نیست بدانید طرز تهیه فلافل با نخود پخته هم مرسوم است و می‌توانید از نخود پخته استفاده کنید.در مرحله بعد آرد نخودچی و بیکینگ پودر را روی مواد مخلوط شده بپاشید و هم بزنید. باید میزان آرد برنج در خمیر فلافل به قدری باشد که وقتی می‌خواهید توپ‌های فلافل را درست کنید به دست‌تان نچسبند. برای چند ساعت مخلوط را درون یک کاسه بریزید و روی آن را بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید.
در یک ماهیتابه یا ظرف گود و عمیق روغن بریزید و اجازه بدهید روغن داغ شود. از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و با دست گرد کنید. می‌توانید از اسکوپ مخصوص فلافل هم برای این کار استفاده کنید. توپ‌ها را داخل روغن داغ بریزید و اجازه دهید سرخ شوند. فلافل‌ها باید در روغن غوطه‌ور باشند. بعد از سرخ شدن آن‌ها را روی دستمال روغن‌گیر بگذارید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

فلافل

کوفته تبریزی

معروف ترین کوفته ایرانی، کوفته تبریزی است که نیازی به معرفی ندارد. در طرز تهیه کوفته تبریزی، هم از گوشت استفاده می شود و هم می توان آن را با سویا درست کرد تا برای گیاه خوارها هم مناسب باشد. البته خیلی ها این نگرانی را دارند که کوفته تبریزی که درست می کنند، از هم بپاشد. به همین خاطر ریسک تهیه آن را به جان نمی خرند و این کار را به بزرگ ترهای فامیل می سپارند.
موادلازم
گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله کم‌چرب: ۱ کیلوگرم
لپه: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار
برنج: ۱ لیوان
پیاز بزرگ:۲ عدد
ترکیب سبزی کوفته شامل: ۱ لیوان ساطوری و ریز خرد شده شامل تره تازه و کمی مزره تازه
فلفل قرمز و سیاه، زردچوبه، نمک و زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه
رب گوجه‌فرنگی: به مقدار لازم
تخم‌مرغ آب‌پز: به تعداد لازم در صورت دلخواه
این مقدار مواد برای درست کردن برای ۶ الی ۸ نفر است. برای طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۴ نفر مقدار مواد را نصف کنید، البته بستگی به مقدار خورد و خوراک افراد دارد. مثلا در طرز پخت کوفته تبریزی برای دو نفر این مقدار مواد را ۱/۴ در نظر بگیرید.
مواد لازم برای داخل کوفته تبریزی اصیل
پیازداغ: به مقدار دلخواه
گردو: به مقدار دلخواه
زرشک: به مقدار دلخواه
آلو برغانی خشک: به تعداد کوفته‌ها
طرز تهیه
طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی اصل و حرفه‌ای نسخه پیچیده‌ای ندارد. کوفته تبریزی در واقع نسخه ایرانی میت‌ بال اروپایی‌هاست. برای درست کردن کوفته تبریزی در ابتدا باید دو بار دیگر گوشت را چرخ کنید. یک بار با پیاز خرد شده و بار دیگر با لپه نیم پخته و آبکش شده. بعد از چرخ کردن گوشت باید حسابی آن را ورز بدهید تا کوفته تبریزی وا نرود و از هم نپاشد. در واقع علت اصلی ترک خوردن کوفته تبریزی ورز ندادن گوشت به اندازه کافی است. در هنگام ورز دادن گوشت کمی نمک به آن اضافه کنید. به این ترتیب گوشت حالت چسبندگی پیدا می‌کند. یک پرانتز همین جا باز کنیم؛ طرز تهیه کوفته مرغ هم مرسوم است. برای درست کردن کوفته تبریزی با مرغ به جای گوشت چرخ کرده از گوشت مرغ و حتی گوشت بوقلمون هم می‌توانید استفاده کنید.
برنج را با مقدار آب و بدون اضافه کردن روغن نیم‌پز کنید. می‌توانید کمی زعفران یا زردچوبه به آب برنج اضافه کنید. سبزی که برای کوفته تبریزی استفاده می‌کنید باید حتما ریز و ساطوری خرد شده باشد. سبزی‌ حتما باید خشک باشد. سبزی خیس و آب‌دار کوفته را خراب می‌کند. منظور از خیس نبودن سبزی استفاده از سبزی خشک شده نیست. از سبزی تازه‌ای که آب آن خوب گرفته شده، آبکش شده و نم‌دار و خیس نیست استفاده کنید. البته اگر سبزی تازه در دسترس ندارید از سبزی خشک هم می‌توانید استفاده کنید.
سبزی را به گوشت اضافه کنید و خوب ورز بدهید. ادویه‌ کوفته تبریزی و نمک را به گوشت و سبزی اضافه می‌کنیم و باز هم ورز می‌دهیم. هر چه بیشتر گوشت را ورز بدهید امکان وا رفتن کوفته تبریزی کمتر می‌شود. حداقل ۱۵ دقیقه برای ورز دادن گوشت وقت بگذارید.
حالا به اندازه‌ای که می‌خواهید کوفته‌ها را درست کنید (برخی افراد کوفته‌ها را به اندازه یک پرتقال بزرگ یا متوسط و برخی هم کوچک‌تر در نظر می‌گیرند، اگر می‌خواهید داخل کوفته تبریزی یک تخم‌مرغ بگذارید حتما اندازه کوفته را به اندازه یک پرتقال بزرگ در نظر بگیرید) گوشت بردارید و آن را گرد کنید. حالا به آرامی وسط گوشت را باز کنید و مواد میانی کوفته را به اندازه دلخواه در آن بگذارید. می‌توانید داخل هر کوفته یک عدد تخم مرغ آب‌پز بدون پوست که خوب پخته و سفت شده هم بگذارید. کوفته را ببندید و دوباره گرد کنید. تا تمام شدن مواد این کار را تکرار کنید. در آموزش دستور پخت کوفته تبریزی این نکته بسیار مهم است که حتما اندازه کوفته‌ها یکسان باشد تا کوفته‌ها با هم و در یک زمان بپزند.
در یک قابلمه مناسب پیاز‌داغ درست کنید. بعد از کاراملی و چیپسی شدن پیازها، به مقدار لازم رب‌گوجه‌فرنگی اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. فلفل قرمز، فلفل سیاه، زعفران دم کرده و کمی هم نمک اضافه کنید. در صورت دلخواه کمی مرزه خشک هم به این مواد اضافه کنید.
به این مواد به اندازه‌ای که لازم است (با توجه به تعداد و سایر کوفته‌ها، آب اضافه کنید، میزان آب باید به قدری باشد که کوفته‌ها تا نیمه در آب باشند) و کوفته تبریزی را روی شعله ملایم گاز بپزید تا خوب بپزد و جا بیفتد. مراقب باشید در هنگام اضافه کردن کوفته‌ها به سس، شعله گاز بسیار ملایم باشد و سس در حال قل خوردن نباشد، چون کوفته‌ها وار می‌روند.

کوفته تبریزی

املت قهوه خانه ای با گوجه فرنگی یا رب گوجه

انواع مختلف املت از غذاهای ساده و سریعی است که می توان آن را برای وعده شام، ناهار یا صبحانه درست کرد. مواد مورد استفاده در آن هم بسیار ساده و در دسترس است. خیلی ها ترجیح می دهند حتی در دورهمی های خودمانی این غذا را درست کنند. هر چند املت به عنوان یک غذای ساده معروف است ولی برای خوش طعم شدن و گرفتن بوی تخم مرغ، باید از فوت و فن های تهیه این غذای خوشمزه پیروی کنید.

کتلت کینوا

در لیست متنوع کتلت ها، کتلت کینوا یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین هاست. کینوا که به خاطر فواید بسیار زیادش به «خاویار گیاهی» هم شهرت دارد، در برخی کشورها جایگزین مناسبی برای گندم به حساب می آید. ورزشکاران هم بسیار به آن علاقه نشان می دهند. در ضمن این غذای نونی برای شام، یک گزینه عالی برای وگان هاست. طرز تهیه آن هم بسیار ساده و راحت است.

عدسی لعابدار و خوشمزه

عدسی را خیلی ها به عنوان صبحانه هم درست می کنند ولی می تواند در لیست بلند بالای غذای نونی برای شام هم جای خودش را باز کند. این غذای سنتی و مقوی، برای همه سنین مناسب است و اتفاقا سیر کنندگی زیادی هم دارد. می توانید در این غذا هم گوشت استفاده کنید و هم آن را بدون گوشت درست کنید. البته اگر در آن گوشت به کار می برید حتما باید زمان زیادتری را هم به پخت آن اختصاص بدهید. اضافه کردن ادویه ها و سبزی های خشک یا تازه معطر هم طعم آن را بسیار لذیذ می کنند. حتی برخی افراد برای لعاب بیشتر و طعم متفاوت تر، در مراحل پایانی پخت، به آن کمی ورمیشل یا نودل هم اضافه می کنند که به سلیقه خودتان بستگی دارد.

خوراک لوبیا چیتی یا لوبیا گرم

خیلی ها به خاطر زمان زیادی که باید به پخت لوبیا اختصاص داد، ترجیح می دهند کنسرو لوبیا گرم تهیه کنند و از طعم آن لذت ببرند. ولی حتما می دانید که اگر خودتان دست به کار شوید، حتما هم لوبیا گرم سالم تری درست می کنید و هم می توانید بنا به طبع و سلیقه تان، برخی ادویه ها و سبزیجات را به آن ها اضافه کنید. برای لعاب انداختن لوبیا گرم هم روش های مختلفی وجود دارد. استفاده از سیب زمینی یا آرد محلول شده در آب، از روش های متداول است.

طرز تهیه نخود آب

برای کسانی که می خواهند هم یک غذای مقوی بخورند و هم برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند، نخود آب بسیار مناسب است. یکی از انواع غذای نونی خوشمزه برای شام و البته ناهار. اگر می خواهید این غذا را در مدت زمان کمتری بپزید، از زودپز استفاده کنید. برخی هم به این غذا گوشت گوسفند یا گوساله اضافه می کنند. به کار بردن سبزی های معطر تازه یا خشک هم می تواند به لذت چشیدن یک طعم متفاوت و خوشمزه کمک زیادی کند. همچنین از ادویه های مختلف می توانید در آن استفاده کنید. البته خیس کردن نخود از قبل را فراموش نکنید.

کتلت بادمجان

شاید خیلی ها کتلت را با همان سیب زمینی بشناسند ولی بادمجان هم یکی از صیفی جاتی است که در طرز تهیه کتلت می توان از آن استفاده کرد. کتلت بادمجان البته طرفداران زیادی هم دارد و ترکیب آن با تخم مرغ، جعفری، آرد یا نان سوخاری، سیر و پیاز به همراه سبزی های معطر، می تواند یک غذای خوشمزه از آن بسازد.

کتلت هویج

از جمله انواع غذای نونی خوشمزه برای شام درست کردن نسخه های مختلف کتلت است. هویج هم از دیگر صیفی جاتی است که می توانید با آن کتلت درست کنید. اگر با طعم شیرین هویج رابطه چندان خوبی ندارید، استفاده از گرد لیمو یا اضافه کردن مقدار کمی آبلیمو به هویج و مواد دیگر هم می تواند نظرتان را نسبت به این غذای نونی برای شام تا حدی عوض کند. البته که تنوع دادن به برنامه غذایی تان باید برایتان مهم باشد پس از تهیه کتلت هویج غافل نشوید.

انواع حمص لبنانی

اصالت حمص یا هوموس به لبنان بر می گردد و یک غذای عربی است. این غذا با مواد مقوی که در طرز تهیه آن به کار رفته است، تا مدت زیادی می تواند شما را سیر نگه دارد. استفاده از مواد متفاوت و حتی به نظر متناقض، از این غذا یک معجون خوشمزه درست کرده است که خیلی ها طعم آن را دوست دارند. سس تهینی، آبلیمو، ارده، سیر، روغن زیتون به همراه نخود پخته شده، مواد اصلی حمص را تشکیل می دهند. به جای نخود می توانید از دال عدس هم در طرز تهیه حمص استفاده کنید.

انواع بورانی

انواع بورانی از ترکیب ماست با ادویه ها، سبزیجات و صیفی جات مختلف درست می شوند و از انواع غذای نونی خوشمزه برای شام محسوب می شوند. از بین بورانی ها، بورانی اسفناج، بورانی بادمجان و بورانی کدو طرفدارهای بیشتری دارند. این غذای نونی برای شام هم سبک است و هم برای کسانی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کنند، بسیار مناسب خواهد بود. حتی می توانید بورانی ها را به عنوان پیش غذا هم درست و میل کنید.

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی از غذاهای محبوب شمالی است ولی در همه نقاط ایران طرفدارهای زیادی دارد. مواد اصلی آن هم گوجه فرنگی و بادمجان است که برای این که طعم اصیل آن را تجربه کنید، باید به صورت کبابی درآورید. تخم مرغ یا تخم اردک هم به عنوان یکی از مواد اصلی آن، به کار می رود. در ضمن برای خوشمزه و خوش عطر شدن آن، سیر را فراموش نکنید.

یتیمچه بادمجان و سیب زمینی

یتیمچه هم یک غذای ساده نونی است که برای پخت آن، نیاز به زمان زیادی ندارید. مواد تشکیل دهنده آن هم کاملا در دسترس هستند. گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل دلمه ای، ترکیب اصلی یتیمچه هستند. البته می توانید از سبزی های معطر و ادویه های دلخواه هم در آن استفاده کنید. برخی هم کدو سبز را با این مواد ترکیب یا آن را با بادمجان جایگزین می کنند.

اشکنه

اشکنه یکی از غذاهای ساده ای است که خیلی ها برای یک بار هم که شده، طعم آن را چشیده اند. قدیمی تر ها معمولا این غذا را حرفه تر تهیه می کنند اما کافی است تصمیم بگیرید دست به کار شوید تا متوجه شوید که چقدر ساده است. از طرفی خیلی زود هم آماده می شود. در مواد اصلی آن هم نه خبری از گوشت هست و نه برنج. معمولا اشکنه را در فصل های سرد سال تهیه می کنند ولی برای کسانی که این غذا را دوست دارند، چنین محدودیتی وجود ندارد.

کال جوش یا کله جوش

اگر از دوستداران اشکنه هستید، احتمالا کال جوش را هم دوست خواهید داشت. این غذا با ترکیب سبزیجات و کشک، به همراه آب درست می شوند. البته قدیمی تر ها اعتقاد داشتند که کشک آن را حتما باید به صورت ساییده شده در آن به کار برد ولی استفاده از انواع کشک در آن اختیاری است. روش های مختلفی هم برای تهیه این غذای نونی برای شام وجود دارد. در لینک زیر همه فوت و فن ها و روش های تهیه کال جوش را بیاموزید.

کشک بادمجان

کشک بادمجان هم به عنوان یک غذای نونی برای شام، بسیار پرطرفدار است. این غذا برای گیاهخواران هم یک گزینه عالی به حساب می آید. کشک، بادمجان، پیاز و نعنا خشک مواد اصلی این غذای محبوب هستند که البته با گردوی خرد شده هم می توانید طعم آن را دلپذیرتر کنید. برای درست کردن یک کشک بادمجان حرفه ای، به رغم ظاهر ساده ای که دارد، باید نکات زیادی را رعایت کنید که در نهایت غذایی خوشمزه از آب در بیاید.

کوفته عدس

کوفته عدس یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه ای است و همان طور که معلوم است، در آن عدس نقش اول را بازی می کند. از مواد مختلف دیگری مثل سیر، تخم کتان، موسیر و سبزی های معطری مثل ریحان و پونه کوهی و جعفری هم در آن استفاده می شود. همچنین در این غذا می توانید انواع ادویه ها را مثل نمک، فلفل پاپریکا، آویشن، زیره و … به کار ببرید. در ضمن برای کسانی که به خوردن غذاهای گیاهی علاقه دارند و از رژیم لاغری پیروی می کنند، کوفته عدس یکی از بهترین غذاهای نونی برای شام است.

آش دوغ

هر چند آش ها را معمولا به عنوان پیش غذا می شناسیم ولی می توانند یک غذای سالم و سبک برای شام هم حساب شوند. لیست آش ها و سوپ های ایرانی بسیار بلند بالا است ولی از میان آن ها آش دوغ، یکی از محبوب ترین هاست. این آش به شمال غرب کشور تعلق دارد و دوغ هم ماده اصلی آن است. البته باید هنگام درست کردن، حواستان به نکاتی باشد که باید برای جلوگیری از بریده شدن دوغ انجام دهید. ما فوت را و فن های لازم برای نبریدن دوغ را هم در لینک زیر به شما گفته ایم.

کتلت مرغ

کتلت مرغ یا کباب شامی مرغ یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای نونی سریع ایرانی است که با مرغ خام و پخته هر دو قابل تهیه است. یک غذای نونی سریع و آسان و خوشمزه که هم برای شام مهمانی و هم برای ناهار و شام روزانه یک گزینه عالی و مقوی است.

کباب کوبیده

اگر اهل شام خوردن هستید یا برای مهمانی می خواهید یک غذای نونی و در عین حال مجلسی درست کنید چه چیزی بهتر از کباب کوبیده؟ در این صورت می توانید کباب کوبیده را بدون نان و با برنج سرو کنید.

بادمجان شکم پر

بادمجان شکم پر یا شکم پاره یا به قول ترک‌ها «قارنی یارخ» از جمله لذیذترین خوراک‌هایی است که می‌توانید با بادمجان درست کنید. ترک‌ها مدعی‌اند که قارنی یارخ را برای اولین بار آن‌ها درست کرده‌اند و مناطق دیگر به خصوص استان‌های شمالی از روی دست آن‌ها به دستور پخت این غذا رسیده‌اند. البته بادمجان شکم پر شمالی‌ها در جزییات با قارنی یارخ فرق دارد. به هر حال بادمجان شکم پر یا شکم پاره یا قارنی یارخ نخستین بار دستپخت هر قومی که بوده از انواع غذای نونی خوشمزه برای شام و ناهار است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *