رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ مرداد ۱۴۰۰

برجهای دوقلوی صفا

لینک این مطلب کپی شد!

برجهای دوقلوی صفا ،یکی از زیباترین آثار باستانی نجف آباد اصفهان می باشد. برج‌ های دوقلوی صفا، کبوتر خانه‌ ای دوقلو با پلانی مستطیل شکل است که از برج ‌های نادر و منحصر به فرد به شمار می ‌رود. بافت تاریخی صفا که شامل برجهای کبوتر دوقلو، حمام، مسجد و خانه های تاریخی آن است در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۷۹ به شماره ۳۴۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.در محله باور نجف آباد (نبش خیابان شریعتی فعلی) ابتدای کوچه صفا، دو برج قلعه برج های دوقلوی آقا غلامعلی (صفا) نجف آباد ۱۱۹ گوش در کنار یکدیگر در دو خانه متروکه، در کنار مسجد و حمام قدیمی صفا قرار دارد، این دو سر قدیمی باشکوه از فاصله زیادی به چشم می خورند، در ضلع غربی و نزدیک این برج ها دیوانخانه فتحعلی خان یاور، کد خدای نجف آباد قرار داشته است.

-دوقلوی-صفا-800x533 برجهای دوقلوی صفا

برجهای کبوتر از دسته ساختمان ‌های گلی و بلند است که برای اسکان و نگهداری کبوترها، در باغ‌ ها و مزرعه‌ ها بنا می ‌شده است. البته در این میان، برج‌ های صفا از لحاظ معماری دارای ظاهری بسیار متمایز است. این برج ‌ها دارای پلان‌ های مستطیل شکل هستند و در منزل متروکه ‌ای واقع شده ‌اند که معماری کاملاً متشابهی دارند. برج هایی بی نظیر با معماری خاص و قدمتی، که بنابر برآورد میراث فرهنگی ساخت آنها به دوران آنها به دوران صفویه باز می گرددد، عموماً برج ها در ایران، استوانه ای و در آسیای میانه، مخروطی شکل هستند ولی معماری این دو با همه برجها متفاوت بوده و چهار گوش ساخته شده اند. با توجه به معماری بی نظیر این برج ها بدرستی نمی توان گفت که از کجا الگو گرفته شده است. تنها می توان گفت شبیه برج های رومیان قديمند، که شاید الگو گرفته از آنجا باشند و یا اینکه شیوه جدید و تحولی در معماری بوده است.

safa-kabootarkhane-11.jpg4_-800x504 برجهای دوقلوی صفا

این دو قلعه برج های دوقلوی آقا غلامعلی (صفا) با خشت خام ساخته شده و داخل آنها لانه کبوتر تعبیه گردیده است و از بیرون کاه گل اندود شده اند. در قسمت فوقانی هر برج دو کله برج آجری مشبک زیبا به منظور عبور و مرور کبوتران و تخلیه هوای برج طراحی گردیده است. برج ها چهار گوش و على الظاهر شبیه به یکدیگرند، اما یکی از آنها از پایین تا بالا برج کبوتری است ولی در قسمت تحتانی برج دوم، اتاق مسکونی ساخته شده است و فقط قسمت فوقانی آن برج کبوتر خانه می باشد. در قسمت شرق بنا خانه ای با دیرینگی دوران صفویه ساخته شده و دست بی مهری و تخریب از آن بی نصیب نبوده است. این خانه از معدود خانه های باقیمانده با پنجره های ارسی شهر نجف آباد است. در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی تملک بنای تاریخی برج‌ های دوقلوی صفا به شهرداری نجف ‌آباد واگذار شده است.

نحوه دسترسی

برج‌ های دوقلوی صفا در نجف ‌آباد، خیابان شریعتی، ابتدای خیابان صفا واقع شده است.

 

safa-kabootarkhane-11.jpg5_-532x800 برجهای دوقلوی صفا

safa-kabootarkhane-11.jpg6_ برجهای دوقلوی صفا

safa-kabootarkhane-11.jpg7_ برجهای دوقلوی صفا

safa-kabootarkhane-11.jpg8_ برجهای دوقلوی صفا

 

-دوقلوی-صفا1-532x800 برجهای دوقلوی صفا

-دوقلوی-صفا2 برجهای دوقلوی صفا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *