رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ خرداد ۱۳۹۹

کتاب فروشی شکسپیر رشت

لینک این مطلب کپی شد!

کتاب فروشی شکسپیر رشت یکی از قدیمی ترین کتابفروشی های این شهر است که توسط یک زن و شوهر رشتی حدود ۴۷ سال پیش افتتاح شد .کتاب فروشی «شکسپیر و شرکاء» در پاریس در ۱۷نوامبر ۱۹۱۹ بازگشایی شد. یک سال بعد این کتابفروشی پاتوقی برای نویسندگان مطرحی چون ارنست همینگوی، جیمز جویس، فور مادوکس فورد و … درآمد.بعدها این کتابفروشی بقدری مشهور شد که داستانی هم براساس آن توسط «جرمی مرسر» نوشته شد و سال گذشته ترجمه فارسی آن توسط پویه میثاقی به بازر کتاب آمد. حالا این کتابفروشی یکی از مراکز توریستی معروف فرانسه شده و بسیاری به دیدنش می روند.

در محله ساغریسازان ، از محلات قدیمی رشت نیز یک کتابفروشی به نام «شکسپیر» وجود دارد ، صاحب ۷۹ساله کتاب‌ فروشی شکسپیر از دوست‌داران قدیمی‌ کتاب و کتاب‌خوانی است. بیشتر از ۴۰ سال برای دانش‌آموزان و دانشجویان کتاب و لوازم تحریر فراهم می‌کند.برای دانش آموزان و دانشجویان گیلانی که بعدها دکتر و مهندس شده اند- کتاب درسی و لوازم کمک آموزشی تهیه کرده است. مجوز تاسیس شرکت شکسپیر در تاریخ ۲۵۳۶ پهلوی به نام خانم «فرخنده طریقی» و آقای «محمد علی هنر جوئی» صادر شد.

کتاب فروشی شکسپیر رشت

این زن و شوهر رشتی، همزمان با تاسیس دانشگاه گیلان، از تهران به زادگاه خود برگشتند تا کتاب و لوازم علمی مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان را تهیه نمایند.این زن و شوهر از تهران به رشت نقل مکان می کنند تا مغازه کتاب فروشی آن ها کمکی باشد برای دانش آموزان ودانش جویانی که برای خرید مایحتاج کتاب خود به اجبار راهی تهران می شدند.آنها این مغازه را در سال ۱۳۵۴ به قیمت ۱۰۷ هزار تومان خریداری کردند.به گفته آقای هنرجوئی صاحب کتابخانه،۷۰ درصد پخش کتاب‌های درسی را در گیلان را برعهده داشتند. شکسپیر از نویسنده‌های مورد علاقه جوانی‌ این دو نفر بوده و ایشان بعد از گرفتن مجوز‌های لازم، کتاب‌ فروشی شکسپیر را در سال ۱۳۵۵ افتتاح کردند.

واردات و صادرات انواع نقاشی، ‌کاغذ،‌ لوازم مهندسی و نقشه‌کشی،‌ نقشه‌های هوایی،‌ کشاورزی،‌ کتب درسی و کمک‌درسی، ماشین حساب،‌ تلسکوپ و خیلی از این مدل وسایل را داشته‌اند.

هنرجوئی با ۷۹سال سن، هنوز پشت دخل می نشیند. یک میز تحریر قدیمی فلزی، تنها دخل او از عمری سپری کردن با کتاب و اعتلای فرهنگ است. عکس دوره جوانیش، روزی را که کتابفروشی را افتتاح کرده بود زیر شیشه ین میزش قرار دارد و خاطرات جوانی را مرور می کند. حالا کتابفروشی شکسپیر که ۴۰سال محل گذر طالبان علم بوده، به گفته صاحبش قرار است در بازگشایی محور ساغریسازان، از بین برود.
روایت تنهایی این مغازه و صاحب آن همانند دیگر بناهای تاریخی که روز به روز در حال فراموش شدن است و شاید روزی مورد تخریب شهرداری قرار گیرد و دیگر کمتر کسی یادش نماند که در یکی از ناب‌ترین جاهای ساغریسازان روزگاری مردی کار و زندگی خود را در تهران با داشتن بهترین و اولین شرکت استان گیلان در زمینه کتاب و تجهیزات مرتبط به آن،رها کرد وبه کمک دانش جویان رشت آمد.

کتاب فروشی شکسپیر رشت کتاب فروشی شکسپیر رشت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *