رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد

اشتراک گذاری

کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد پس از گذشت ۲۳ در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ افتتاح شد.کتابخانه مرکزی مشهد که به عنوان یک پروژه ملی در سال ۱۳۷۴ کلنگ زنی شده بود با زیربنای ۱۱۵۰۰ مترمربع سرانجام پس از ۲۳ سال در ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اعضای هیات امنایی کتابخانه های عمومی، مسئولان استانی، استادان علم و اطلاعات شناسی، رئیس آبفا و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین افتتاح شد.

کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد

پس از گذشت حدود ۶ ماه از افتتاح کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد ، این کتابخانه بزرگ و زیبا با بخش ها و فعالیت های متنوع، مورد استفاده علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.
این کتابخانه تنها سه ماه پس از افتتاح، در سامانه سامان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جزو پنج کتابخانه برتر در حوزه تعداد امانت‌ کتاب کشور شد.
وقتی از پله‌های ورودی اصلی بالا می‌روید، سردر زیبای کتابخانه به چشمتان می‌خورد و اصلا شبیه کتابخانه‌هایی نیست که تاکنون دیده‌اید. بی‌شک هدف هم همین بوده است، چراکه زمانی طولانی صرف ساخت این بنا شده ‌است. در ساخت این بنا سعی شده است از تلفیق معماری ایرانی و مدرن استفاده شود؛ طراحی و اشکال هندسی پنجره‌ها و حفاظ سنگی حیاط جلویی، یادآور بخش‌هایی از ارسی‌ خانه‌های قدیمی هستند و مصالح به‌کار‌رفته و سالن مطالعه کتابخانه مرکزی امام خمینی از معماری مدرن بهره برده‌اند.

کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد
این کتابخانه شش طبقه دارای بیش از ۴۰ بخش است:زیرزمین شامل بخش های: مخزن اصلی، تحویل مدرک، سرای نسخ، آرشیو نشریات و صحافی است.
در طبقه منفی یک، مخزن اصلی برای امانت‌گرفتن و بازگرداندن کتاب‌ها قرار دارد؛ تحویل مدرک، سرای نسخ، آرشیو نشریات و صحافی از دیگر بخش‌هایی هستند که با توجه به تخصص و علایق فردی می‌توانند کاربری متفاوتی برای افراد داشته باشند.

در طبقه همکف بخش کودکان، نشریات ومرجع و خدمات نابینایان تعبیه شده اند. در این قسمت که ورودی‌اش کاملا مجزا از ساختمان اصلی است، می‌توانید کودکتان را راحت بگذارید تا با هم‌سن‌وسال‌های خودش بازی کند و کتاب انتخاب و مطالعه کند. این بخش فضایی آرام و به‌دور از دنیای بزرگسالان دارد.
طبقه اول شامل شش بخش است؛ این بخش ها عبارتند از: سالن جلسات، دیداری و شنیداری، خدمات ناشنوایان، گالری، نمازخانه واستان شناسی.
اتاق رئیس کتابخانه، معاون کتابخانه، مدیریت آموزش، سیار و شعب، رستوران و کتابفروشی در طبقه دوم قرار گرفته اند.
سالن مطالعه آقایان، مطالعه خصوصی، کلاس آموزش، سایت آموزش، پایگاه اطلاعاتی وفهرست نویسی بخش های طبقه سوم را تشکیل می دهند.
طبقه آخر هم داری سه بخش مطالعه بانوان، مطالعه خصوصی و مطالعه گروهی است.

کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد

یکی از نکات شایان‌تقدیر این کتابخانه، وجود تابلوهای راهنماست که به شما امکان می‌دهد بدون کمک و پرس‌و‌جو، به‌راحتی هر بخشی را پیدا کنید.
نمای شهر از این پنجره‌ها واقعا دیدنی است. کف سالن‌ها از موکت استفاده شده تا راه‌رفتن و رفت‌وآمد مزاحمتی برای مطالعه افراد ایجاد نکند. میز‌هایی با رنگ روشن، نور ملایم و آرامش‌بخش، وجود گل‌های آپارتمانی و از همه مهم‌تر صندلی‌هایی راحت و ارگونومیک که نشستن‌های طولانی‌مدت را ممکن می‌کنند، از دیگر نکات جالب‌توجه این سالن‌های زیبا هستند و خاطره کتابخانه‌های نمور و تاریک را که معمولا در زیرزمین‌ها دایر بودند، از یادتان پاک می‌کنند.
کلاس‌های آموزشی کتابخانه مرکزی امام خمینی برای سه گروه کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و نابینایان با موضوع‌های متنوع روان‌شناسی، دینی، مهارتی و… از جمله برنامه‌هایی است که در اولین تابستان (تابستان سال ۱۳۹۸) در این کتابخانه برگزار شده ‌است. برگزاری نشست‌های شاهنامه‌خوانی و نمایشنامه‌خوانی برای کودکان از برنامه‌های آینده این کتابخانه است.

آدرس:ضلع غربی میدان هفت تیر

کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد
کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *