رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

کاهش چشمگیر سطح جنگل‌ها در ۵ دهه گذشته یک تراژدی وحشتناک است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۱۵ – به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا تابش پس از بازدید از جنگل‌های غرب استان مازندران و دیدار و گفتگو با مقامات محلی و مسئولان کشوری گفت: ما نباید در پی جویی علل بحران‌های زیست محیطی تنها به عوامل مادی توجه داشته باشیم بلکه علت اصلی بحران‌ها، بحران معنویتی است که جهان امروز را در برگرفته و آثار مخرب خویش را در بسیاری از عرصه‌ها خصوصاً محیط زیست نشان می‌دهد بنابراین باید با الهام از معنویت و الگو گرفتن از نظاماتی که در خود طبیعت حاکم است به اصلاح امور و رفع تخریب‌هایی که حیات انسانی را با چالش مواجه کرده است، همت گماریم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی عدم توجه به نگرش والای دین اسلام به طبیعت و آموزه‌های فرهنگی را تاسف بار خواند و افزود: در نظامی که انقلابش برای پیاده کردن اصول و ارزش‌های اسلامی شکل گرفته و بن مایه این انقلاب فرهنگی است، تخریب گسترده محیط زیست به هیچ وجه قابل قبول نیست و خلاف شرع و عرف و اخلاق و مروت است.

وی کاهش چشمگیر سطح جنگل‌های ایران در پنج دهه گذشته را یک تراژدی وحشتناک توصیف کرد و خواستار آن شد تا در جهت صیانت از حدود ۱۲ میلیون هکتار جنگل باقیمانده که به منزله ریه‌های تنفسی کشور است، همه قوا خصوصاً مسئولان اجرایی، اقدامات سلبی و ایجابی مؤثری را معمول دارند.

وی جنگل‌های منطقه البرز و هیرکانی و بسیاری از گونه‌های درختی آنرا بقایای جنگل‌های دوران سوم زمین شناسی خواند که در اروپا فسیل آن باقیمانده است.

تابش همچنین خواستار آن شد تا حداقل به میزان توجهی که به میراث فرهنگی کشور نظیر تخت جمشید و میدان امام اصفهان می‌شود، این آثار طبیعی بی نظیر مورد حفاظت و صیانت قرار گیرند.

نماینده مردم اردکان در مجلس همچنین خواستار ابطال مصوبه‌ای از دولت سابق شد که در صورت عدم پاسخگویی یک ماهه سازمان حفاظت محیط زیست به استعلام انجام شده در ارتباط با فعالیت معادن در عرصه‌های طبیعی آغاز به کار آنها را جایز می‌داند، گفت: آنگونه که شاهد بودم در اطراف روستای سنار و دریاچه ولشت که یکی از ده دریاچه آب شیرین کشور است فعالیت‌های معدنی به محیط زیست تخریب فراوانی وارد می‌کند که باید جلوی آن گرفته شود.

وی همچنین در دیدار با فرماندار و مسئولان شهرستان کلاردشت با توجه به جاذبه‌های فراوان طبیعی این شهرستان از جمله گونه‌های نادر گیاهی و جانوری، دریاچه و رودخانه‌ها و یخچال‌های طبیعی، جنگلها و مراتع مستعد و زیبا، همچنین قرار گرفتن علم کوه که مرتفع‌ترین کوه ایران بعد از دماوند است در این منطقه و پیشینه ۶۰۰۰ ساله تاریخی این شهر که سالانه پذیرای خیل زیادی از هموطنان و جهانگردان است، خواستار اقدامات جدی تری در خصوص حفظ طبیعت زیبای این شهرستان شده است.

تابش از مسئولان کشوری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور درخواست کرد، با کمک مسئولان استان مازندران و شهرستان کلاردشت راهبرد توسعه این شهرستان با الهام از تعاریف جدید توسعه متوازن و پایدار که به رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست تأکید دارد تهیه و تدوین نمایند تا این بهشت کونه ایران با حفظ ویژگی‌های طبیعی و تاریخی اش راه ترقی و تعالی و توسعه را بپیماید و مردم محلی نیز از مواهب آن بهره مند شوند.

13910413000010_PhotoA کاهش چشمگیر سطح جنگل‌ها در 5 دهه گذشته یک تراژدی وحشتناک است

           
 

نظر کاربران :

  • یک معلم

    سلام به کی دارین می گین ؟ من خودم شمالی ام می تونم چند صد نفر رو فقط تو اطراف روستای خودومو و همجوار نشونتون بدم که جنگل رو تصرف کردن و در نهایت هم با یه جریمه دویست سیصد هزار تومانی برای یک هکتار جنگلی که از بین بردن به منابع طبیعی می دن و برای همیشه صاحب اون زمین می شن
    این فقط گوشه ای از این تراژدی است …

    ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *