رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ فروردین ۱۳۹۹

کافه گردی در تهران

اشتراک گذاری

کافه‌ها شکل اروپایی قهوه‌خانه‌های سنتی ما هستند که در صد سال اخیر وارد فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان شده‌اند. اگرچه قهوه‌خانه‌ها در دوره صفویه در ایران شکل گرفتند و سابقه‌ای نسبتا دیرینه در ایران دارند، اما کافه‌ها و کافه‌نشینی پدیده قرن اخیر و ورود به دوره مدرنتیه هستند.کافه گردی از جمله کارهایی است که اکثر مردم دنیا علاقه زیادی به آن دارند.

کافه‌گردی یکی از لذت‌های پرطرفدار شهرنشینی است که در زندگی پر ترافیک امروز نقش جذابی برای بیش‌تر مردم، به‌خصوص پایتخت‌نشین‌ها دارد. کافه‌ها جایی برای تازه کردن دیدارها، قرارهای کاری و دوستانه و گذراندن وقت خود میان دیگران است. کافه‌گردی یک تفریح نیست بلکه بیشتر یک سبک زندگی است که در آن با قرار گرفتن میان آدم‌های دیگر، جنسی از ارتباط را با اجتماع احساس خواهید کرد که با مکان‌های عمومی دیگر متفاوت است.

کافه های تهران  کافه گردی در تهران

کافه نادری، میزبان نسل‌ها

هر کشور حداقل یک عدد از این کافه‌ها دارد،کافه‌هایی که در زمان خودشان، حکم پناهگاه روشن‌فکران بودند و امکاناتی که داشتند، در کمتر کافه‌ای وجود داشت.تقریبا ۹۰ سال است که از زمانی که یک ارمنی به نام ساخیک مادیکیانس تصمیم گرفت یک کافه در تهران بگذارد و آن را به خاطر خیابان نادری، نادری نام‌گذاری کند می‌گذرد اما همچنان اسمش شنونده را به دنیایی ادبی و ساخته شده از ایده می‌برد. دنیایی که یکی از هدف‌های ساخیک برای تاسیس کافه نادری بود.
کارکنان کافه نادری برخلاف بقیه کافه‌ها، چند مرد شاید پنجاه ساله است که از همان قدیم در این‌جا مشغول به کار بودند و هر روز از تاریخ این کافه را با دستانشان ورق زده‌اند. در تاریخ نسبتا دورِ این کافه، نویسنده و متفکرانی مثل جلال آل احمد و صادق هدایت زیر همین سقف دارند در مورد افکار و ایده‌هایشان بحث می‌کنند.
آدرس: خیابان جمهوری، پایین‌تر از چهارراه استانبول، بین خیابان سی تیر و چهارراه استانبول، پلاک ۵۲۴

کافه نادری  کافه گردی در تهران

کافه دیاموند، عمارتی با بوی خوش قهوه

اگر گذرتان به خیابان استاد نجات‌اللهی یا ویلا سابق افتاده باشد، به احتمال زیاد ساختمان بزرگ با معماری کلاسیک ابتدای خیابان فلاح‌پور را دیده‌اید. کافه دیاموند یکی از بزرگترین عمارت‌های قدیمی ‌است که به کافه تبدیل شده. است. این ساختمان قدیمی که تا مدت‌ها یک عکاسخانه قدیمی بوده است، این روزها به همت چندین جوان خوش ذوق تبدیل به یکی از کافه‌های محبوب تهران شده است.
در آماده‌سازی این کافه سعی شده است روح و معماری کلاسیک فضا حفظ شود و این یکی از جاذبه‌های این کافه است. دیاموند دارای دو طبقه و یک فضای باز بزرگ است. طراحی داخلی کافه، خصوصاُ در طبقه اول، بسیار متناسب با فضای این ساختمان قدیمی است. در کل می‌توان کافه دیاموند را یک تلفیق خوب از سنت و مدرنیته به حساب آورد. نورپردازی کافه به صورت حرفه‌ای صورت گرفته است و می‌توان گفت برای این کافه از ۳ مدل نورپردازی استفاده شده است
اگر از طرفداران «نوشیدنی‌های سرد و شیک» هستید، امکان انتخاب‌های هیجان انگیزی خواهید داشت. میوه‌ها و نوشیدنی‌هایی در این کافه استفاده می‌شود را احتمالاً در هیچ جای دیگری نخواهید دید و این به خاطر سیستم خاص تامین محصولات این کافه است. میوه و نوشیدنی‌هایی مثل رامبوتان که از میوه‌های گرمسیری است.
اگر از طرفداران قهوه هستید، اینجا را امتحان کنید. قهوه‌های اینجا قهوه‌های صد در صد عربیکا هستند و در کنار کیفیت بسیار بالای آن، حضور باریستاهای حرفه‌ای و هنرمند، باعث طعم بسیار عالی قهوه‌های اینجاست. پیشنهاد ما به شما «لاته» و حتی « موکا» اینجاست.

آدرس ۱ : خیابان انقلاب، خیابان ویلا(نجات‌اللهی)، خ فلاح‌پور، پ ۳۳

کافه گردی در تهران کافه گردی در تهران

کافه مسعودیه تهران،کافه‌ای در دل عمارت تاریخی مسعودیه

کافه مسعودیه در عمارت مسعودیه قرار دارد و شما علاوه بر کافه میتوانید یکی از جاذبه های گردشگری تهران را هم ببینید. فضای کافه فضایی قدیمی و بسیار زیبا در محیط تاریخی قرار دارد. و حیاط کافه طوری تزئین شده که با حس نوستالژیک شما میتوانید لحظات خود را پر از احساس خوب بکنید. یکی از علت های مهم رفتن به این کافه صبحانه های خوشمزه آن میباشد. کافه مسعودیه یکی از بهترین کافه های تهران است اما فراموش نکنید که قبل از رفتن به یکی از بهترین کافه های تهران حتما جای خود را رزو کنید که معطل نشوید.
آدرس : بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، خ امیر کبیر، خ ملت، بالاتر از ایستگاه مترو، عمارت مسعودیه

کافه گردی در تهران کافه گردی در تهران

کافه روحی باغ نگارستان،کافه ای در دل باغی باصفا

باغ نگارستان یکی از مهم‌ترین باغ‌های قدیمی تهران و از باغ‌های ییلاقی فتحعلی‌شاه قاجار بوده است. این باغ امروزه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری پایتخت به‌حساب می‌آید. در فضای باغ و سمت راست در ورودی، ساختمانی وجود دارد که کافه روحی است. این بنا اگرچه به‌تازگی ساخته شده، سبکی قدیمی و مطابق با معیارهای سنتی این باغ دارد.
بخشی از فضای کافه روحی باغ نگارستان هم به آن نحویست که هوا و انرژی بسیار خوبی جاری است، آن هم در کنار حوضی قدیمی و زیبا و مشرف به همه زیبائی‌های باغ تاریخی نگارستان. چه سیاه زمستان باشد چه چله تابستان، فضای باز کافه روحی همیشه یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن است.
منوی این کافه بسیار سنتی است؛ شاید به همین دلیل، کافه روحی به یکی از دل‌پذیرترین و دوست‌داشتنی‌ترین کافه های تهران تبدیل شده است. البته می‌توانید انواع قهوه‌های منویِ آن را هم امتحان کنید، اما پیشنهاد ما به شما صرف دمنوش‌های گیاهی و عرقیجات آن است.

آدرس ۱ : میدان بهارستان خیابان دانشسرا خیابان شریعتمدار رفیع ” باغ نگارستان ”

کافه گردی در تهران کافه گردی در تهران

کافه چای بار ، آرامش در فضای سبز عمارت کلاه فرنگی

اگر شما هم اهل گشت درکافه های تهران باشید، با ما هم عقیده‌اید که چشیدن یک طعم دلچسب در هوای خنک و آرامش‌بخش باغ، یک تجربه‌ی معرکه از لحظه‌های پایتخت‌گردی است. کافه چای بار در خیابان دزاشیب جای دنجی برای فرار از شلوغی شهر است. در این کافه حتماً غذاها و نوشیدنی سنتی را سفارش بدید و با آرامش و عطر فضای باغ، لذتش رو چند برابر کنید.
آدرس: خیابان دزاشیب، خیابان کریمی، خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵

کافه گردی در تهران کافه گردی در تهران

کافه کیپ لیک،کافه ای در توریستی ترین جای تهران

اگر به دنبال لحظاتی به دور از هیاهوی شهر شلوغ تهران هستین و اگر به دنبال محیطی پر از آرامش و اکسیژن، ما شما را به کافه رستوران کیپ لیک‌ دعوت میکنیم.
کیپ لیک یک کافه روباز در یکی از جذاب‌ترین و توریستی‌ترین نقاط تهران است یعنی کاخ سعدآباد آن هم در یکی از بهترین و خوش آب و هواترین نقاط تهران. این کافه که از یک طرف مشرف به موزه آشپزخانه است و از طرف دیگر مشرف به تپه‌های شمالی تهران و در حصار چمن‌های همیشه سبز این کاخ قرار دارد یکی از بهترین کافه روبازهای این روزهای تهران است. کیپ لیک جان می‌دهد برای یک روز بهاری، یک ظهر زمستانی، یک عصر پائیزی و یا یک شب تابستانی که بتوان لذت این کافه نشینی را به یک خاطره همیشگی تبدیل کرد.
آدرس :تجریش، خ ولیعصر، خ زعفرانیه، انتهای خ طاهری، کاخ موزه سعدآباد

کافه گردی در تهران کافه گردی در تهران

کافه تهرون ، خانه‌ای نوستالژیک از دهه ۴۰

نسل تقریبا جدیدی از کافه‌های شهری هستند که در خانه‌های قدیمی بنا شده‌اند و اکثر قریب به اتفاق آن‌ها سعی کرده‌اند (زیبا یا نا زیبا) تغییراتی در بافت اولیه و فضای آن ایجاد کنند. برخی سعی کرده‌اند دیوارها را آجری یا سیمانی کنند. برخی نیز بافت سنتی را با معماری جدید تلفیق کرده‌اند و تغییراتی دیگر که با سر زدن به آن‌ها متوجه خواهید شد.
کافه تهرون از اواخر سال ۹۱ و در باغ نگارستان فعالیت خود را آغاز کرد و به دلیل حال و هوا، فضا و منوی خاصی که به میهمانان خود ارائه می‌داد اندک اندک مورد توجه قرار گرفت و بر تعداد علاقمندان و مشتریان وفادارش افزوده شد جوری که از ۲ میز و ۸ صندلی در ابتدای کار خود به ۲۰ میز با بیش از هشتاد صندلی در اواخر فعالیت خود در باغ نگارستان رسید. در پایان تابستان سال ۹۵ قرار داد این کافه با باغ نگارستان به اتمام رسید و پس از اسباب کشی و تغییر و تعمیراتی خاص از ابتدای سال ۹۶ این کافه در خانه‌ای قدیمی در خیابان ویلا به کار خود ادامه می‌دهد. ومیزی‌ها، بشقاب‌ها و حتی خود منو که پارچه‌ای است همگی خاص این کافه است. در کافه تهرون سعی شده اندیشه‌ای پشت کوچکترین جزئیات هم باشد، حتی برای هر قاشق و چنگال و نبات و برگ نعنایی که برای تزئین به کار می‌رود فکر شده است.
اگر کافه تهرون در باغ نگارستان با موسیقی و معماری خاص آن مکان حال هوای تهرون در سال های اولیه ۱۳۰۰ را زنده می‌کرد، مکان جدید آن در خیابان ویلا دقیقا تهرون در حوالی سال ۱۳۴۰ را تداعی می کند. گویی زمان برای کافه تهرون ۴۰ سال به جلو رفته است.
آدرس:خیابان ویلا ، کوچه خسرو ، پلاک ۳۹

کافه های تهران  کافه گردی در تهران

کافه گالری ، از هنرمندانه‌ترین کافه های تهران

کافه گالری ها حس خوبی از هنر، زندگی و آرامش را انتقال می‌دهند که برای دوستان اهل هنر همیشه جذاب و خواستنی است. اگر اهل نوشیدن یک فنجان آرامش در کنار لذت تماشای آثار جذاب هستید، این سبک کافه‌ها انتخاب خوبی برای شماست. «باغ موزه هنر ایرانی» در تجریش و «گالری کافه» در منطقه‌ی اقدسیه از نمونه‌های دلچسب این نوع کافه‌های هنری هستند که به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به آن‌ها بزنید.
آدرس کافه گالری در باغ هنر ایرانی: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، خیابان دکتر حسابی، باغ هنر ایرانی
آدرس گالری کافه در منطقه‌ی اقدسیه: خیابان موحد دانش، کوچه‌ی باقرالنمر، باغ رستوران نرگس، گالری کافه

کافه های تهران  کافه گردی در تهران

کافه لورکا، کافه‌ای با حیاطی باصفا در کنار عمارتی با ابهت

خیلی وقته تب و تاب تبدیل خونه و عمارت‌های قدیمی به کافه یا مراکز فرهنگی،درتهران گسترش یافته است. ولی توی این تب تند باید ویژگی خاصی در کافه‌ها باشد تا بتواند بین تعداد زیاد کافه‌ها در لیست انتخابی افراد قرار بگیرد. «کافه لورکا» حیاط عمارت سفید قدیمی با فضا و دکوراسیون جذابی است که حسابی افراد رو به محیط خودش جذب می‌کند.
منوی کافه لورکا شامل انواع نوشیدنی‌های گرم، نوشیدنی‌های سرد، انواع شیک‌ها، عرقیجات، غذاها و سالادها می‌شه. بعضی از خوراکی‌هایی که درمنوی لورکا به چشم می‌خورد عبارتند از قهوه‌ی اسپرسو، قهوه‌ی موکا، شیک نسکافه، شیک نوتلا، سالاد لورکا، انواع پاستا، ساندویچ مرغ و برگر مخصوص لورکاست.
فضای لورکا، حیاط عمارت «پژوهشکده‌ی مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه» است که خود عمارت با ابهتی که دارد زیبایی به‌خصوصی به حیاط لورکا داده است. پله‌های ورودی و فضای کافه با گلدون‌های بزرگ گیاه پوشیده شده و حس سرزندگی رو در لحظه‌ی ورود به هر شخصی منتقل می‌کند. حوض مستطیل‌شکل و سنگفرش‌های حیاط، حال‌وهوای خیلی خوبی دارد و حس خوبی که منتقل می‌کند، باعث می‌شود هر دغدغه‌ای که توی زندگی دارید رو زیر سنگفرش‌های زیر پاتون چال کنید. وسط حیاط هم حوض بزرگی قرار داره که محیط کافه رو دلچسب‌تر کرده است. چیدمان حیاط لورکا برای دورهمی های دو تا شش نفره مناسبه و چند میز و صندلی شیشه‌ای در فضای حیاط و چند میز و صندلی سنگی هم در ایوان عمارت چیده شده است.
آدرس :بلوار کشاورز، نبش تقاطع خیابان نادری و خیابان ایتالیا

کافه های تهران  کافه گردی در تهران

کافه دربار

شاید اسم کافه دربار بیشتر به یک کافه مجلل و لوکس بخورد، اما دلیل انتخاب این اسم برای این کافه چیز دیگری است. درها وسیله ورود ما به دنیایی دیگر و موقعیت های جدید هستند. باز کردن هر دری می تواند سرنوشت آدم را عوض کند. کافه دربار با این اندیشه، در معماری خود از در استفاده فراوانی کرده است.

میزهای کافه دربار، هر کدام یک در قدیمی هستند. از دیگر خلاقیت های کافه دربار دکور دیواری آن است که با مجموعه ای از قاب ها و کتاب ها تزئین شده است.
در کافه دربار انواع نوشیدنی های گرم و سرد، صبحانه، شیک و کیک و غذاهایی مانند انواع برگر و پاستا را می توانید میل کنید.
آدرس  : خیابان سپهبد قرنی،قبل از پل کریمخان، کوچه امانی ،پلاک ۵

 کافه گردی در تهران

کافه نزدیک کتاب، لمس آرامشی ۶۰ ساله در کریمخان تهران

کافه نزدیک کتاب در حوالی خیابان کریمخان و حد فاصل خیابان ایرانشهر و ماهشهر قرار دارد، این بنای ۶۰ ساله آرامش سال های دور تهران در دهه ی ۳۰ را در خود جای داده است. لذت گشت و گذار در این خانه بی نظیر را از دست ندهید.
این ساختمان دو طبقه در دهه ۳۰ شمسی و دقیقا در سال ۱۳۳۸ ساخته شده است که معمار آن به صورت دقیق هنوز مشخص نیست، اما در سال های ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ ساخت بنا تکمیل شده است. این آپارتمان که در آن روزگاران جز ساختمان های بلند شهر محسوب می شده است و در خیابان کریم خان مشغول خود نمایی بوده است. در آن سال ها کمتر ساختمانی در چندین طبقه به ساخت خود ادامه می داد اما این بنا قانون را در آن زمان شکسته است و در چندین طبقه ساخته شده است.
فضایی که برای چند ساعتی از همه دغدغه های تان جدا می شوید. ساختمانی قدیمی در دل خیابان کریم خان که در نگاه اول تنها کافه آن با نام کیوسک نظر شما را به خود جلب می کند اما با ورود به آن قصه دیگری آغاز می شود و این شروعی برای لذت بردن از یک فضای فرهنگی است. عطر قهوه آمیخته با عطر کاغذ و کتاب شوقی در وجودتان به راه می اندازد که به سختی شاید آن را رد کنید. این ساختمان قدیمی در مرکز پایتخت با رسالت جدیدی به فعالیت خود ادامه می دهد. گشتن در این فضای فرهنگی زیبا را از دست ندهید.
همان ساختمان قدیمی که با ورود به آن دنیایی دیگر را کشف خواهید کرد فضای فرهنگی جذابی که برای ساعت هایی می تواند شما را از فعالیت های روزمره دور کند. ساختمانی دو طبقه که بخشی از آن به کافه نزدیک کتاب و کتاب فروشی نشر هنوز اختصاص پیدا کرده است. فضایی که با ورود به آن می توانید یکی از آن ها را برای صرف زمانی خوب انتخاب کنید و به استراحت از افکار روزمره تان بپردازید. کافه کیوسک در طبقه همکف، کافه نزدیک کتاب در طبقه اول و کتابفروشی نشر هنوز در طبقه دوم بنا قرار دارد.
آدرس :کریم خان بین ایرانشهر و ماهشهر پلاک ۱۳۴ طبقه اول

کافه های تهران  کافه گردی در تهران

کافه حیاط شماره ۶۵، دل انگیزترین کافه در فردوسی تهران

کافه حیاط شماره ۶۵ که در گذشته کاربری آن مدرسه بوده است را می خواهیم امروز با هم بررسی کنیم تا شما هم از معماری زیبای این بنا غافل نمانید. بنایی که دیدنش در نگاه اول رازی که در خود دارد فاش نمی کند تا وارد آن شوید و خودتان شاهد تمامی وقایع آن باشید.
معمار بنایی به این سادگی که در حدود دهه ی ۳۰ خورشیدی ساخته شده است مشخص نیست اما امروزه که کاربری آن به کافه تغییر پیدا کرده است، که طراحی داخلی آن به دست آقای آرین کشیش زاده انجام شده است و در طراحی داخلی زیبای این کافه چیزی کم نگذاشته است.
در حدود ۵۰ سال پیش در دهه ۳۰ خورشیدی بنایی در این خیابان به پا شد که کاربری آن مسکونی بوده است و در اوایل سال های ۷۰ شمسی تا سال ۸۲ کاربری آن به مدرسه تغییر پیدا می کند که نام آن دانش بوده است و تا سال ها هیچ گونه فعالیتی در آن انجام نگرفته است. نمای ساده آن پوشیده از سیمان سفید است و در حال حاضر از داخل بنا می توانید وارد حیاط آن شوید. پله هایی فلزی ارتباط این اختلاف سطح است و می توانید وارد حیاط کوچک زیبایی شوید که ۲ ایوان را در خود جای داده است.ایوان و پنجره هایی با پروفیل هایی آبی رنگ.
در پایان چیزی که باعث ترغیب شدن و رفتن دوباره ما به کافه حیاط ۶۵ می شود احساس خوبی است که به ما می دهد. زیرا فضای دوست داشتنی که ایجاد کرده اند باعث استراحتی هرچند کوتاه در وسط همه این هیاهو است.
آدرس:خیابان انقلاب ( شرق به غرب) ، نرسیده به میدان فردوسی، خیابان موسوی، نبش کوچه اعتماد مقدم پلاک ۳۲

کافه حیاط شماره 65، کافه گردی در تهران

کافه لقانطه، نخستین کافه‌های مشهور نوین در تهران

اگر علاقمند به نوستالژی‌های شهر تهران و آشنایی با حال و هوای طهران قدیم هستید، سری به کافه لقانطه بزنید. سال‌ها پیش تعدادی از دانشجویان ایرانی که در پاریس زندگی می‌کردند برای همفکری در خصوص مشروطه در کافه لقانطه شهر گردهم می‌آمدند. این جمع پس از بازگشت به ایران به یاد روزهای کافه‌نشینی در پاریس، کافه‌ای مشابه با لقانطه پاریس و با همان نام در باغ نظامیه تهران در سال ۱۲۸۵ تاسیس کردند. این کافه برای مدتی تعطیل بود اما اکنون همچون گذشته‌ها بازسازی و راه‌اندازی شدده است. به محض ورود به کافه صدای موسیقی سنتی ما را به گذشته‌ها می‌برد. چراغ‌های سنتی، روزنامه‌های زمان تاسیس کافه، تلفن و ظروف قدیمی، صندلی‌های قدیمی که با طرح کافه لقانطه همان زمان که از لهستان سفارش داده شده‌اند، نوشیدنی‌ها و قهوه‌ها که به همان سبک و سیاق قدیمی و با دستگاه‌های اسپرسوساز و ماسه داغ سرو می‌شوند، همگی وفادار به اصل صدساله کافه لقانطه‌اند. منوی متنوع غذا و نوشیدنی این کافه نیز مثال‌زدنی است. نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سرد و گرم کافه لقانطه روزتان را شیرین‌تر خواهد کرد. با انتخاب کافه رستوران لقانطه می‌توانید از ماشین‌های قدیمی همچون شورلت مصدق، ماشین‌های حمل سلاح و موتورهای سربازان آلمانی جنگ جهانی دوم نیز بازدید کنید. باغ موزه قصر درست کنار کافه لقانطه قرار گرفته و می‌توانید از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید.
آدرس  : خیابان مطهری(تخت‌طاووس)، بعد از تقاطع شریعتی، باغ موزه قصر

کافه های تهران  کافه گردی در تهران

کافه کتاب دارالخلافه

در محله دولت و در بنایی ماندگار که از اوایل دوره پهلوی اول، راه‌اندازی شده است. این بنا ارزشمند متعلق به مرحوم مزینانی ملقب به میهن الملک (داماد مظفرالدین شاه و همسر اقدس السلطنه) است که در دهه ۴۰ هجری‌شمسی توسط علی امینی وقف بر درمانگاه خیریه مهینه شده است.
بخش اول (عمارت جنوبی) که متشکل از نمازخانه و کتابخانه اصلی است. در این کتابخانه حدود ۳۰۰۰ جلد کتاب در زمینه‌های تاریخی، ادبی، فرهنگی، مذهبی، رمان دیده می‌شود.
همچنین مجلات کامل دوره قاجاریه مانند صور اسرافیل، مرآت السفر، تربیت، شرف و شراف، دولت علیه، وقایع اتفاقیه و مجلات و روزنامه‌های دوره پهلوی اول و دوم را می‌توانید ببینید. روزنامه‌های اطلاعات، مجلات سپید و سیاه، یغما، اطلاعات ماهانه، یادگار، معارف اسلامی، هنر و مردم و… نیز در اینجا موجود است.
کافه کتاب دارالخلافه از ساعت ۸:۳۰ی ۱۱ شب باز است و تمامی روزهای هفته می‌توانید به آنجا بروید؛ اما روزهای جمعه معمولا شلوغ‌تر از سایر روزها است و امکان دارد اگر تعدادتان زیاد باشد، جایی برای نشستن نداشته باشید.
بخش دوم (حیاط و عمارت شمالی) شامل پنج اتاق است که برحسب محلات دارالخلافه نام‌گذاری شده است. طبقه اول با نام‌های بازار و چاله میدان و طبقه دوم با نام‌های ارگ، عود لاجان و سنگلج است. همچنین سعی شده، طراحی داخلی اتاق‌ها متناسب با محله‌ها انجام شود.

محله بازار

در محله بازار، قدیمی‌ترین عکس از انجمن نظارت بر محله بازار، تصویر دیدار اصناف با ناصرالدین شاه در امام‌زاده زید (ع)، تصویر اصل یک سند وقفی متعلق به یک باب دکان قنادی در سال ۱۲۸۶ هجری‌قمری را می‌توانید ببینید.

محله چاله میدان

در محله چاله میدان نیز قدیمی‌ترین تصویر وقف نامه امام جمعه چاله میدان و تصویری خاص از علمای دارالخلافه را می بینید. طراحی و اجرای کاشی دیوارهای کافه کتاب دارالخلافه توسط استادان معاصر اصفهان است. طرح آن برگرفته از کاشی‌کاری‌های آستان امام‌زاده سید اسماعیل (ع) و آستان امام‌زاده زید (ع) در بازار است.
در راهرو مابین محلات چاله میدان و بازار می‌توانید، نقشه قراوالخانه دارالخلافه را به‌همراه اعلامیه دستگیری و تصویری از گونت دمونت بنیان‌گذار نظمیه و همچنین تصاویری از مشروطه که مربوط به صنف خیاط‌ها، بزازها و سقط فروش‌ها (خرده فروش‌ها) است را مشاهده نمایید. جهت اطلاع بعضی از دوستان که نمی‌دانند قراوالخانه چیست توضیحی مختصر درباره آن می‌دهم.
در مسیر حرکت به سمت طبقه فوقانی در راه پله‌ها علاوه‌بر صندوق روسی، قدیمی‌ترین سند وقفی طهران مربوط به ملامحمد مقیما رازی به سال ۱۰۶۰ هجری‌قمری مسجد جامع بلده طیبه طهران و تصویر کاشی بزم صفویه مربوط به سال ۱۳۰۲ هجری‌قمری را می توانید مشاهده کنید.
پس از رسیدن به طبقه بالا محله ارگ را خواهید دید که عکس قدیمی‌ترین اسناد تهران از عصر صفویه تا قاجار و پهلوی بر دیواره‌های آن قرار گرفته است. همچنین اتاق‌هایی با عنوان محله سنگلج و عودلاجان هستند که با اشیاع قدیمی و زینتی مانند لاله و شمعدان و آینه، چراغ‌های نفتی، دوربین و پایه آن، سماور و ظروف مسی، هاون، تفنگ، گرامافون و غیره مزین شده‌اند. همچنین آنها با کاغذهای دیواری برگرفته از دوره ناصری آراسته شده‌اند.
در طبقه بالای کافه کتاب دارالخلافه، بلندگوهایی نصب شده که از آن موسیقی قدیمی با کیفیت ضبط گرامافون پخش می‌شود.
یکی از زیباترین قسمت‌های این عمارت حوض بزرگی است که در وسط حیاط قرار گرفته است. در وسط آن کوزه‌ای سفالی و تلمبه‌ آب قرار دارد که از آن آب به داخل حوض و کوزه می‌ریزد. همچنین دورتادور حوض مزین به انواع گلدان‌های زینتی همچون شمعدانی و رز شده است.
آدرس :خیابان امام خمینی،خیابان شیخ هادی،کوچه مظفری خواه

کافه کتاب دارالخلافه کافه گردی در تهران

کافه پارادیزو تهران؛ تجربه موسیقی راک با خوراکی‌های هیجان‌انگیز

اگر از دوست‎داران موسیقی‎های پرسروصدا هستید و از خوردن خوراکی‎های حجیم و خوشمزه لذت می‎برید، کافه پارادیزو را از دست ندهید. کافه‎ای حوالی خیابان مفتح که با ورود به آن به دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در آمریکا پا می‌گذارید. در همه ساعات روز به جز صبح‎های زود، صدای موسیقی راک در کافه‌ پارادیزو به گوش می‏‌رسد. اینجا با هر سفارشی که بدهید، غافلگیر خواهید شد.
دکور این کافه معمولی نیست. اولین چیزی که چیدمان این کافه توجه‌تان را جلب می‌کند، در ورودی کافه است. کافه پارادیزو دری شبیه گاو صندوق قرمز رنگ دارد و مانند درهای گاو صندوق به‌راحتی باز نمی‌شود. با ورود به کافه فضای دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی آمریکا ‏برایتان تداعی خواهد شد. دیوارها و مبلمان قرمزرنگ از جمله دکوراسیون این کافه هستند. برای دکوراسیون کافه سمت راست کافه میزهای کوچک دو یا چهار ‌نفره و سمت چپ میزهای بزرگ‌تر مستطیلی با مبلمان قرمزرنگ را قرار داده‌اند.
دیوارهای کافه پارادیزو، هزاران حرف دارد. این دیوارها با تابلوهای گوناگون از تصاویر ستاره‌‏های سینما و موسیقی پوشیده شده است. جان مایر، نیروانا، کوین، باب دیلون، مایکل جکسون و پینک‎فلوید از جمله ستارگانی هستند که با دیدن تصاویرشان روی دیوار کافه پارادیزو هیجان‌‏زده می‏‌شوید. علاوه‌بر تصاویر ستارگان، تصاویری از تبلیغات مربوط به دهه ۷۰ و ۸۰ آمریکایی هم روی دیوارها به‌چشم می‌خورد. کنار همه این‌ها لوستر متفاوت کافه را هم اضافه کنید. لوستری که با دیدن آن یاد فیلم‎های دهه ۸۰ هالیوودی می‎افتید. گیتار بیس و گیتار فندر از جمله مواردی است که در دکوراسیون کافه پارادیزو نظر همه را به خود جلب می‏‌کند، اما باید از طرفداران موسیقی راک باشید تا مدل فندر را بشناسید.
این کافه همیشه شلوغ بوده و کمتر ساعات خلوت در آن پیدا می‌شود. این شلوغی به‌لطف مشتریان وفادار و پروپاقرص کافه پارادیزو است. مشتریانی که یا از عاشقان موسیقی‎های سنگین همچون راک و متال هستند یا از طرفداران خوراکی‏‌های حجیم و خوشمزه کافه پارادیزو. در ضمن یادتان باشد که سیگار کشیدن در این کافه آزاد مانعی ندارد.
آدرس : خیابان مطهری،بعد از مفتح،خیابان مهرداد،پلاک ۱۲

کافه پارادیزو تهران کافه گردی در تهران

کافه آرته، کافه‌گالری و موزه‌ای از مبلمان

حوالی خیابان فرشته، انتهای یه بن‌بست، دری وجود دارد که به حیاط خانه‌ای باز می‌شود و «کافه آرته» در طبقه‌ای از این خانه قرار گرفته است. ورود به این خانه شما را به چند دهه عقب می‌برد و با کلکسیونی آنتیک مواجه می‌کند. چشم‌انداختن به هر گوشه از اینجا شبیه نگاه‌کردن به قسمتی از یک نقاشی می ماند که با ترکیب رنگ‌ها و مصالح، هم‌نشینی عجیبی را در کنار هم به وجود آورده است. وسایل و مبلمان استفاده‌شده در طراحی کافه توسط صاحب خوش‌ذوق از آمریکا به ایران آورده و در کنار هم چیده شده است. علاوه بر این مجموعه‌ی آنتیک، آثار هنری به دیوار‌های کافه نصب‌ شدن و فضای منحصربه‌فردی را به وجود آوردن.
در هر قسمت از کافه آرته ست متفاوتی چیده شده است و کافه را شبیه به موزه‌ای از مبلمان کرده است. دیوارها با رنگ‌های تند کدر رنگ‌آمیزی و میز و صندلی‌ها با خوش‌سلیقگی چیدمان شده اند. صندلی‌های چرمی، مبلمانی با پارچه‌های گل‌دار، صندلی‌های چوبی دست‌ساز از جمله‌ وسایلی هستند که در فضای داخلی به چشم می‌خورند. در کنار تابلو‌های نصب‌شده به دیواره‌ها که هر کدام سبک و سیاق متفاوت و طیف رنگی متناسب با فضا دارند، لوازم دکوری منحصربه‌فرد در نقاط مختلف کافه دیده می‌شود. چوب اسکی‌های آنتیک و سورتمه‌ی چوبی از نمونه‌هایی هستن که قبل از هر چیز توجه رو جلب می‌کنند و در قسمت‌های دیگر تلفن، مجسمه‌های آویخته‌شده از سقف و نمونه‌های مشابه، دنیای عجیبی رو به وجود آوردند. وجود پنجره‌های سرتاسری فضای داخل را روشن می‌کنند. همینطور لوستر‌هایی از سقف آویخته شده که بین آن‌ها نمونه‌هایی به سبک گوتیک یا به شکل لوستر‌های شمعی کلیساها و نمونه‌هایی با کریستال‌های رنگی وجود دارد که در اثر نور خورشید، سایه روی دیوار‌ها فضاسازی زیبایی را به وجود میارود. کافه آرته طراحی خاص و متفاوتی دارد که نمونه‌ی اون را شاید در کم‌تر جایی بشود پیدا کرد.کافه حاصل دنیای ذهنی صاحب خوش‌‌ذوق کافه‌ست.
آدرس :خیابان فرشته، خیابان تختی، کوچه یکم، پلاک ۱

کافه آرته  کافه گردی در تهران

 

کافه شنف دیدار جای،: جایی برای دیدن و شنُفتَن.

تا حالا شده که یک قرار داشته باشید، کاری یا دوستانه، و بخواهید که آن را در یک کافه دنج و تمیز بگذارید؟ کافه شنف دیدار جای برای همین ساخته شده است: جایی برای دیدن و شنُفتَن.
البته از نظر طراحی داخلی هم، کافه شنف دیدار جای الگوی هنری کافه های انقلاب را دنبال کرده و فضایی مینیمال اما زیبا درست کرده استکافه شنف دیدارجای یکی از زیباترین کافه های مرکز تهران به شمار می‌آید. طراحی این کافه به صورت کاملا حرفه‌ای و بر اساس المان‌های مدرن انجام شده. در این کافه به معنای واقعی کلمه می‌توانید آرامش را حس کنید. دکور طوسی رنگ آن، آرامش را به قلب شما القا می‌کند. منوی این کافه رستوران فرنگی بوده و حتما بهتر است حداقل یک بار بشقاب استیک آن را تجربه کنید. با وجود مسقف بودن فضا، حتی اجازه سیگار کشیدن به مشتریان داده می‌شود. همچنین در ساعات پیک، گروه موسیقی زنده در این مکان حضور دارند.. خیلی ساده بخواهیم بگوییم، کمی اگر در کافه به دور و برتان نگاه کنید، می‌بینید که چطور دمِ‌دست‌ترین اشیا می‌توانند دکوراسیونی ساده ولی جذاب درست کنند.
برای دوستان گیاه‌خوار هم یک خبر خوب داریم. کافه شنف دیدار جای غذای مخصوص گیاه‌خواران هم در منویش دارد. اگر دیدار شما کاری است و یا نیاز دارید که در محیطی آرام باشید، پیشنهاد می‌کنیم که به طبقه دوم کافه بروید. بالکن کافه شنف دیدار جای در بین کافه های انقلاب و حتی بقیه کافه‌ها معروف است و رتبه دوم را دارد.

آدرس : تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولیعصر و پل حافظ، خیابان خارک، پلاک ۱۴، نگارخانه شماره ۱۴

کافه شنف دیدار جای کافه گردی در تهران

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *