رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ بهمن ۱۴۰۱

کاروانسرای مهر داورزن

لینک این مطلب کپی شد!

کاروانسرای مهر داورزن مربوط به دوره قاجار است و در روستای مهر از توابع شهرستان داورزن در استان خراسان رضوی واقع شده است. این مکان در ۲۵ شهریور ۱۳۶۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.کاروانسرای تاریخی روستای مهر در محور سبزوار-شاهرود در حاشیه روستای مهر قرار دارد که در روزگار قدیم منزلگاه کاروان ‌های خسته جاده تاریخی ابریشم بوده و یکی از بهترین و زیبا ترین کاروانسراهای بین راهی این مسیر محسوب می‌ شود.

کاروانسرای مهر داورزن

معماری بنا

مصالح این اثر که مربوط به ‌دوران قاجار است، از آجر، ملات گل و گچ بوده و تزئینات آن به ‌صورت آجری نیم دایره است. طاق هاو قوس ‌های آن نیز جناقی و هلالی است و دارای هشتی، حیاط مرکزی، اصطبل‌ های شرقی و غربی و یک شاه ‌نشین است. کاروانسرای مهر به شکل چهار ایوانی و مستطیل شکل است که ۲۸ اتاق در اطراف حیاط مرکزی آن ساخته شده است. دالان این کاروانسرا بسیار زیبا و بصورت هشت ضلعی و دو اتاق مستطیل شکل بطور قرینه در طرفین آن قرار دارد. روبروی دروازه ورودی، شاه نشین زیبای کاروانسرا قرار دارد که از یک ایوان و یک حیاط هشت ضلعی با اطاق های متعدد مربع و مستعطیل شکل ساخته شده است.

کاروانسرای مهر داورزن

نحوه دسترسی به کاروانسرای مهر داورزن

این کاروانسرا در روستای مهر از توابع شهرستان داورزن در مسیر جاده ابریشم و محور سبزوار به شاهرود و ۵۰ کیلومتری غرب سبزوار واقع شده است.

کاروانسرای مهر داورزن

کاروانسرای مهر داورزن

کاروانسرای مهر داورزن

کاروانسرای مهر داورزن

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *