جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاروانسرای ریوند داورزن

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ بهمن ۱۴۰۱

کاروانسرای ریوند داورزن در دوران صفوی ساخته شده است . در شهرستان داورزن، روستای ریوند واقع شده است. کاروانسرای ریوند را می توان اوج هنر و معماری ایرانی و مجموعه ای بی بدیل از آجرکاریهای زیبا دانست. این مکان در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۶۳ با شمارهٔ ثبت ۱۶۶۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای ریوند داورزن2 کاروانسرای ریوند داورزن

معماری کاروانسرا

کاروانسرای تاریخی ریوند از جمله کاروانسراهای بین راهی استان خراسان رضوی است که در دوران حکومت صفویه در حاشیه جاده ابریشم سابق ساخته شده است. این کاروانسرا ی مربع شکل یکی از منحصربفرد ترین کاروانسراهای داورزن است که دارای چهار ايوان هشتی، حیاط مرکزی، حجره ها، اصطبل و شاه نشین بوده و آب انباری نیز در روبروی کاروانسرا برای مصارف مسافران ایجاد شده است. برای تأمین امنیت این کاروانسرا دو برج نگهبانی از جنس خشت خام در دو قسمت جنوب غربی و شمال شرقی بنا در زمان قاجاریه احداث شده است. کاروانسرای ریوند را می توان اوج هنر و معماری ایرانی و مجموعه ای بی بدیل از آجرکاریهای زیبا دانست.
لازم به یادآوری است که روستای تاریخی ریوند در غرب منطقه سبزوار بزرگ واقع شده است. روستای ریوند امروزی بخشی از ناحیه وسیع رئونت باستانی ایران است که از ناحیه غرب سبزوار تا شرق نیشابور را در بر می گرفته. آتشکده باستانی آذربرزین مهر که یکی از سه عبادتگاه ایرانیان خداجوی در قبل از ظهور اسلام بوده، در این منطقه قرار دارد. روستای تاریخی مهر نیز در همین ناحیه قرار دارد. نام این روستا نیز یاداور آذربرزین مهر می باشد.

کاروانسرای ریوند داورزن3 کاروانسرای ریوند داورزن

نحوه دسترسی به کاروانسرای ریوند داورزن

کاروانسرای ریوند داورزن، رباطی بين راهی است که در ضلع جنوبی روستای ريوند در حاشيه جاده قديم ابريشم واقع شده است. در فاصله حدود ۳۰ كيلومتری سبزوار در مسیر جاده سبزوار به تهران قرار دارد.

کاروانسرای ریوند داورزن کاروانسرای ریوند داورزن

کاروانسرای ریوند داورزن1 کاروانسرای ریوند داورزن

کاروانسرای ریوند داورزن4 کاروانسرای ریوند داورزن

کاروانسرای ریوند داورزن5 کاروانسرای ریوند داورزن

کاروانسرای ریوند داورزن6 کاروانسرای ریوند داورزن

کاروانسرای ریوند داورزن7 کاروانسرای ریوند داورزن

کاروانسرای ریوند داورزن8 کاروانسرای ریوند داورزن

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد