رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ تیر ۱۴۰۲

کاروانسرای اصفاک بشرویه

اشتراک گذاری

کاروانسرای اصفاک بشرویه ، یکی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی بشرویه است. این کاروانسرا در روستای اصفاک این شهرستان قرار دارد و فرم بنا و معماری قاجاری در این کاروانسرا دیده می ‌شود. با وجود اینکه کتیبه دقیقی از این بنا باقی نمانده اما وجود آب انبار در مجاورت آن که به احتمال زیاد در ارتباط با این بنا ساخته شده است و کتیبه آن تاریخ ساخت ۱۳۳۰ هجری قمری را نشان می ‌دهد، می ‌توان گفت آب انبار و کاروانسرا در ابتدای دوره صفویه بنا شده ‌اند. این کاروانسرا دارای ورودی بسیار زیبایی است و در داخل نیز دارای ایوانچه‌ های متعددی است که با تزئینات زیبای آجری آراسته شده است. این مجموعه به عنوان اقامتگاه بومگردی مورد استفاده قرار درد.

کاروانسرای اصفاک بشرویه

تاریخچه کاروانسرای اصفاک بشرویه

کاروانسرای اصفاک از کاروانسراهای تاریخی ایران است که بنای کلی آن نسبتاً سالم مانده است. البته در طول تاریخ دخل و تصرف ‌هایی در این بنا صورت گرفته است. اما شالوده کلی بنا دست نخورده باقی مانده است.

معماری کاروانسرای اصفاک بشرویه

این کاروانسرا از بناهای دو ایوانی است که محور تقارن آن در راستای شمال غربی-جنوب شرقی است. با توجه به اینکه کتیبه ‌ای در بنا وجود ندارد تعیین زمان ساخت آن بسیار دشوار است. اما با توجه با ساختار بنا احتمالاً قدمت این بنا به دوران صفویه باز می‌ گردد. بنابراین قدمت کاروانسرای اصفاک بیش از ۴۰۰ سال است. ورودی کاروانسرای اصفاک در ضلع شمالی این بنا قرار دارد. دو برج نیم دایره که در دو طرف سردر احداث شده نمایی خاص و متفاوت برای این بنا ایجاد کرده است.

در دو طرف ورودی تختگاههایی قرار دارد که دارای طاقی با قوس هلوچین است. پس از عبور از این ورودی وارد فضای هشتی بنا می ‌شویم. این هشتی دارای سقف گنبدی بسیار مرتفع و باشکوهی است که آجرچینی بسیار زیبایی دارد. در دو طرف هشتی نیز دو تختگاه وجود دارد که هر یک اتاقی بدون روزنه و مسیر پلکانی به سمت بام دارند. بنابر قاعده مرسوم، این بخش به سکونت و استراحت کاروانسالار اختصاص داشته است. کاروانسرای اصفاک دارای حیاطی وسیع و مستطیل شکل است.

کاروانسرای اصفاک بشرویه

حیاط کاروانسرا

دور تا دور حیاط کاروانسرا اتاق ‌هایی با ایوان رو به حیاط احداث شده است. ایوان ورودی و ایوان روبروی آن از دیگر ایوانها بزرگتر و بلندتر است. زیر این ایوان صفه ‌ای قرار دارد که ساختار آن با دیگر بخش‌ ها متفاوت است. وجود طاق‌ نماها و طاقچه ‌ها در این صفه می ‌تواند نشانه این باشد که این مکان برای پذیرایی از مهمانان خاص بوده است. فضای نشیمن عمومی کاروانسرا دو صفه با طاق معمولی در اضلاع شرقی و غربی حیاط است. در طرفین این صفه‌ ها دو طاق کوچکتر نیز وجود دارد.

کاروانسرای اصفاک بشرویه

ورودی ها

ورودی ‌هایی با طاق ورودی کوتاهتر و طاق‌ نمای مشابه ایوان ‌ها در چهار گوشه کاروانسرا احداث شده است. این ورودی‌ ها به فضای سرپوشیده‌ ای منتهی می‌ شود که اصطبل یا “باره بند” نام دارد. در دو طرف ورودی باره بند هم تختگاههایی وجود دارد. در این فضای سرپوشیده صفه‌ای برای استراحت شتربانان طراحی شده است.

کاروانسرای اصفاک بشرویه

گنبد آجری

هشتی کاروانسرا دارای گنبد عظیم و باشکوهی است که زیباترین بخش بنا محسوب می ‌شود. گره‌ چینی زیر این گنبد نیز بسیار زیبا و هنرمندانه اجرا شده است. در رأس گنبد شمسه‌ ای به شکل گل هشت ‌پر که همان گل نیلوفر یا لوتوس است دیده می‌ شود. این گل به موازات گل اول به تدریج در ابعاد بزرگتر تکرار می‌ شود تا جائیکه تمام گنبد را می ‌پوشاند. آجرچینی گنبد با آجرهایی به رنگ سبز متمایل به خاکستری اجرا شده است.

کاروانسرای اصفاک بشرویه

سردر کاروانسرا

از دیگر ویژگی‌ های شاخص کاروانسرای اصفاک بشرویه سردر ورودی آن است. پیش‌ آمدگی بنای سردر و دو نیم برج طرفین آن، تمرکز بیننده را به بخش ورودی بنا جلب می ‌کند.

نحوه دسترسی به کاروانسرای اصفاک بشرویه

روستای اصفاک در شمال غربی شهر بشرویه و در جاده بشرویه-طبس واقع شده است. فاصله روستای اصفاک تا بشرویه حدود ۳۰ کیلومتر است که در کمتر از ۳۰ دقیقه می ‌توان آنرا پیمود. فاصله روستای اصفاک تا شهر طبس حدود ۹۰ کیلومتر است که حداقل یک ساعت برای پیمودن آن زمان لازم است. نکته قابل توجه این است که فاصله کاروانسرای اصفاک بشرویه با کویر بشرویه نیز اندک است و می توانید از آن نیز دیدن کنید.

کاروانسرای اصفاک بشرویه

کاروانسرای اصفاک بشرویه

کاروانسرای اصفاک بشرویه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *