جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آب انبار فاضل خان بشرویه

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ تیر ۱۴۰۲

آب انبار فاضل خان از بناهای تاریخی شهر بشرویه در استان خراسان جنوبی است. قدمت این آب انبار به دوره‌ قاجار می ‌رسد. این بنای تاریخی با شماره‌ ۲۰۴۸۳ در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.آب انبار فاضل خان از آب انبارهای با پلان استوانه شكل است. مصالح به کار رفته در این آب انبار آجرهایی در اندازه بیست در بیست است. همینطور همراه با گل، خشت و ملات ساروج ساخته شده است. آب انبار فاضل خان از نوع آب انبارهای دارای پاشیر بوده است.

آب انبار فاضل خان آب انبار فاضل خان بشرویه

معماری بنا

احتمالا نام این آب انبار و حمام نزدیک به آن، از نام بانی و سازنده‌ آن فاضل ‌خان گرفته شده باشد. سردر پله‌ های این آب انبار کاملاً در داخل زمین قرار دارد و در ضلع جنوبی خیابان واقع است. گنبد مخزن آب انبار که بنایی رفیع با مصالح خشت و گل است در ضلع شمالی خیابان واقع است. (خیابان از بین این دو گنبد می گذرد). قوس به کار رفته در سر در پله ها و همچنین گنبد مخزن از یک نوع و از انواع قوسهای تیزه دار است. پله های آب انبار با مصالح آجری می باشد و به فضای پاشیر منتهی می شود.

این بنا وقفی است و زیر نظر اداره اوقاف بشرویه می ‌باشد. به گفته کارشناسان اداره اوقاف سالها پیش پس از احداث موتور آب در این منطقه آب قنات خشک شد و آب انبارها از رونق افتادند و بنا به صورت متروکه بر جا ‌ماند.

 انبار فاضل خان1 e1648362261474 آب انبار فاضل خان بشرویه

آدرس آب انبار فاضل خان

این آب انبار در خیابان ملا عبدالله تونی، در ضلع جنوبی این خیابان و جنب حمام فاضل خان در شهر بشرویه در استان خراسان جنوبی واقع شده است.این شهر در موقعیت ۳۳ درجه شمالی و ۵۷ درجه شرقی، در شرق ایران و در غرب استان خراسان جنوبی و در لبه کویر واقع است. به دلیل این موقعیت جغرافیایی، آب وهوای این شهر گرم و کویری است. بشرویه به دلیل حفظ بافت سنتی زیبای خود و بادگیرهای زیبای آن به شهر بادگیرها در خراسان معروف بوده‌است.

 انبار فاضل خان2 e1648362235964 آب انبار فاضل خان بشرویه

 انبار فاضل خان3 e1648362183578 آب انبار فاضل خان بشرویه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *