رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ دی ۱۴۰۲

چگونه بلیط هواپیما ارزان بخریم؟

اشتراک گذاری

هواپیما، راحت‌ترین و سریع‌ترین وسیله برای سفر به نقاط مختلف جهان است. بسیاری از افراد به دلیل گران بودن بلیط هواپیما، از سفر هوایی منصرف می‌شوند؛ اما باید گفت که خوشبختانه راهکارهای مختلفی برای خرید بلیط ارزان هواپیما وجود دارد که ما در این مقاله به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر این ترفندها را بلد باشید، به‌آسانی می‌توانید با هزینه کمی یک سفر هوایی راحت و لذت‌بخش را تجربه کنید. قبل از هر چیز بهتر است انواع بلیط‌های هواپیما را بشناسید و تفاوت‌های آن‌ها را نسبت به یکدیگر بدانید.

چگونه بلیط هواپیما ارزان بخریم

تفاوت بلیط‌های سیستمی و چارتری

به‌طورکلی، بلیط هواپیما به‌صورت چارتر و سیستمی ارائه می‌شوند. این دو بلیط، ازلحاظ روش عرضه، قیمت، شرایط کنسلی، استرداد و برخی موارد دیگر، باهم تفاوت دارند.

بلیط سیستمی هواپیما

بلیط سیستمی توسط شرکت‌های هواپیمایی یا نماینده آن‌ها به فروش می‌رسد. برنامه زمانی و نرخ این بلیط‌ها، از طرف ایرلاین‌ مربوطه مشخص می‌شود. به این معنی که، بلیط‌های سیستمی در هر وب‌سایت و آژانس مسافرتی، با قیمت یکسانی به مسافران عرضه می‌شوند. البته باید بدانید که این بلیط‌ها قابل‌استرداد هستند؛ شرایط کنسلی، ازجمله نحوه استرداد وجه و نرخ جریمه، توسط شرکت هواپیمایی تصویب می‌شود. البته در شرکت‌های هواپیمایی مختلف، نرخ جریمه متفاوت خواهد بود.

بلیط چارتر هواپیما

بلیط چارتری به بلیط‌های پروازی گفته می‌شود که فروشنده (آژانس‌های مسافرتی و وب‌سایت‌های رزرواسیون بلیط)، آن را از پیش و به‌طور عمده خریداری می‌کند و سپس به افراد، ارگان‌ها، تورهای مسافرتی و… می‌فروشد. قیمت این بلیط‌ها ثابت نیست و در هرلحظه، بسته به تقاضای مسافران تغییر می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که بلیط‌های چارتری، عموماً شرایط کنسلی و استرداد ندارند؛ در مواردی هم که قابلیت استرداد داشته باشند، نرخ جریمه آن‌ها مشخص و ثابت نیست و برحسب هر آژانس مسافرتی متفاوت خواهد بود.

این بخش را با دو نکته مهم خاتمه می‌دهیم؛ اول اینکه بهتر است بدانید تعویض یا اصلاح اطلاعات بلیط‌های هواپیما، چه چارتری و چه سیستمی، امکان‌پذیر نیست. دومین مورد هم این است که برخلاف تصور قدیمی و رایج، بلیط‌های‌ چارتری لزوماً ارزان‌قیمت نبوده و برای خرید آن‌ها با قیمت ارزان، باید راهکارهای خرید بلیط ارزان هواپیما را بدانید.

راهکارهای خرید بلیط ارزان هواپیما

اگر شما هم تاکنون به دلیل قیمت بلیط و هزینه‌های سفر هوایی، از این روش سفر منصرف شده‌اید و از راه زمینی به مسافرت رفته‌اید، کافی است هوشیار باشید و با چند ترفند ساده، سفری ارزان، آسان و سریعی را با هواپیما تجربه کنید. در بخش زیر به بررسی این راهکارهای ساده اما کاربردی می‌پردازیم.

انتخاب بهترین روز و ساعت؛ کمی انعطاف‌پذیر باشید

در اکثر مواقع، افراد سفرهای خود را به روزهای آخر هفته موکول می‌کنند؛ در این روزها، تقاضا برای بلیط هواپیما زیاد است و درنتیجه این بلیط نیز با قیمت بالاتری عرضه می‌شوند. درصورتی‌که تاریخ دقیقی برای رفتن به سفر در نظر ندارید، به‌جای آخر هفته، در روزهای وسط هفته سفر کنید. به‌طورمعمول، دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها تقاضا برای بلیط هواپیما کم‌تر است و شما می‌توانید با قیمت پایین‌تری، بلیط مدنظر خود را تهیه کنید.

نه‌تنها روز، بلکه ساعت پرواز هم در قیمت بلیط‌های هواپیما موثر است. تعداد کمی از افراد در نیمه‌شب یا ساعت‌های اول صبح به سفر می‌روند؛ بنابراین در این ساعت‌ها، قیمت بلیط به دلیل تقاضای کم کاهش پیدا می‌کند. شما نیز می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و برای خرید بلیط ارزان هواپیما، سفرتان را به این ساعات موکول کنید.

پروازهای نیمه‌شب و یا اول صبح، مزیت دیگری هم دارند؛ در این ساعات فرودگاه خلوت است و مراحل سوارشدن به هواپیما، ازجمله تحویل بلیط و چمدان‌ها، با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. درنتیجه، پرواز بدون تأخیر یا با تاخیر بسیارکمی صورت می‌گیرد.

آینده‌نگر باشید

خرید بلیط در روز و زمان مناسب، یکی از راهکارهای تهیه آن با قیمت مناسب است. به‌طورمعمول، بهترین زمان خرید بلیط ۴۵ تا ۵۰ روز پیش از پرواز است. برای پروازهای خارجی هم اگر ۵ تا ۶ ماه زودتر برای رزرو بلیط اقدام کنید، احتمالاً آن را با قیمت ارزان‌تری خریداری خواهید کرد؛ البته این قاعده کلی نیست و همیشه و برای هر مقصدی کاربرد ندارد. گاهی حتی در آخرین لحظات پیش از سفر، می‌توانید ارزان‌ترین بلیط را برای یک پرواز داخلی یا خارجی تهیه کنید.

چگونه بلیط هواپیما ارزان بخریم

بلیط لحظه آخری

بلیط‌های لحظه آخری، به بلیط‌هایی گفته می‌شود که مدت‌زمان بسیارکمی به ساعت پرواز آن‌ها باقی‌مانده و هنوز به فروش نرسیده‌اند. این بلیط‌ها علی‌رغم اینکه ممکن است برای روزهای آخر هفته، ساعات شلوغ یا حتی شهرهای خاص باشند، بازهم با قیمت بسیار ارزانی به فروش می‌رسند.

شهرهای خاص را انتخاب نکنید

اگر هدفتان سفر تفریحی است و دوست دارید سفری ارزان با هواپیما داشته باشید، بهتر است شهرهای پر تقاضا را انتخاب نکنید. تقاضا برای بلیط هواپیمای بعضی از شهرها، به‌خصوص در ایام خاصی مانند تعطیلات نوروز، بسیار زیاد خواهد بود؛ درنتیجه، این بلیط نیز با قیمت بالاتری عرضه خواهد شد. بنابراین، می‌توانید به شهری سفر کنید که تقاضا برای بلیط آن، کمتر باشد.

پروازهایی با یک یا دو توقف را انتخاب کنید
این مورد، در خصوص پروازهای خارجی کاربرد دارد. به‌طورمعمول، پروازهایی که مسافت‌های طولانی را باید طی کنند، در یک یا دو فرودگاه در کشور سوم توقف خواهند داشت و به آن‌ها پروازهای ترانزیت گفته می‌شود. قیمت بلیط پروازهای ترانزیت، نسبت به پروازهای مستقیم ارزان‌تر است.

کلاس پرواز مناسب

بهتر است بدانید که یک پرواز از چند کلاس متفاوت برخوردار است. کلاس‌های A یا فرست‌کلاس، برای مسافت‌های کوتاه، چندان کاربردی ندارند. درواقع برای یک مسافت دو ساعته، صندلی راحت، غذای ویژه و مواردی از این قبیل، فقط هزینه اضافی است. می‌توانید کلاس‌های معمولی را انتخاب کنید و یک سفر هوایی ارزان را به مقصد موردنظرتان داشته باشید.

مقایسه قیمت‌ها

راهکار دیگر برای خرید بلیط ارزان هواپیما، مقایسه قیمت بلیط‌های هواپیما در ایرلاین‌های مختلف است. با یک جست‌وجوی ساده در وب‌سایت فلای تودی و صرف چند دقیقه، می‌توانید بلیطی با قیمت مناسب‌تر برای سفر خود تهیه کنید.

جست‌وجوی مداوم در تاریخ‌های مختلف

در اکثر موارد می‌توانید در وب‌سایت‌های معتبر فروش بلیط، مثل فلای تودی که فروش بلیط بالایی دارند، پروازهایی با بلیط ارزان‌قیمت پیدا کنید.

چگونه بلیط هواپیما ارزان بخریم

خرید بلیط ارزان هواپیما در فلای تودی

برای خرید بلیط ارزان هواپیما، علاوه بر راهکارهای فوق باید به اعتبار و شرایط مرجع عرضه‌کننده نیز توجه داشته باشید. برای مثال، فلای تودی یکی از بهترین وب‌سایت‌های فروش بلیط هواپیما در ایران است که به دلیل اعتبار بالا و همکاری با تعداد زیادی از ایرلاین‌ها، امکان مقایسه قیمت بلیط‌های ایرلاین‌های متنوعی را برای شما فراهم می‌کند.

فلای تودی، بزرگ‌ترین و معتبرترین آژانس گردشگری در ایران و خاورمیانه است که علاوه بر فروش بلیط‌های سیستمی و چارتری هواپیما، امکان رزرو آنلاین هتل و همچنین خدمات دیگری، ازجمله درخواست ویزا و فروش تورهای مسافرتی داخلی و خارجی را فراهم کرده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *