جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چای ماسالا در چابهار

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

چای ماسالا در چابهار بسیار طرفدار دارد .در سفر به چابهار چای ماسالا را فراموش نکنید. مصرف این نوشیدنی از شبه قاره هند به چابهار آمده و همان‌طور که می‌دانید ادویه‌ی ماسالای هند هم بسیار معروف است. جهت آماده سازی این نوشیدنی، ابتدا چای را دم می‌کنند سپس شیر و ماسالا را به آن اضافه می‌کنند تا آماده‌ی سرو شود.در بین ساکنان چابهار و سیستان بلوچستان ،چای شیری یا همان شیر چای (دودپتی)رواج زیادی دارد.

شیرچای را در صبحانه وعصرانه را با نان روغنی می خورند.چای ماسالا هم همانطور که از اسمش پیداست با ادویه ماسالاو شیر درست می شود. چای بخشی از فرهنگ ما ایرانی ها محسوب می شود و بعد از آب، دومین نوشیدنی پرطرفدار در جهان محسوب می شود. جالب است بدانید که هندی ها هم چای مصرف می کنند و آن را در زبان هندی «چای» (CHAI) می نامند، اما چای هندی که به چای ماسالا شهرت دارد کاملا با چای معمول ما ایرانی ها متفاوت است و رنگ و بویی هندی دارد. حتی ممکن خواهد بود به عنوان یک میان وعده نیز مفید باشد.

چای ماسالا1 چای ماسالا در چابهار

یک چای گیاهی با ریشه هندی که در آن چای سیاه به همراه ادویه‌های مختلف و پر خاصیت مانند زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه وجود دارد که البته طعم متفاوتی ( شیرین و تند ) به این گیاه بخشیده است. همچنین گاهی‌اوقات از بادیان خَتایی یا انیسون ستاره‌ای، دانه‌ی گشنیز و فلفل قرمز برای افزودن یک طعم متفاوت استفاده می‌شود. برخلاف چای معمولی که با آب درست می‌شود، در تهیه‌ چای ماسالا هم از آب و هم شیر گرم استفاده می‌شود. در روش سنتی معمولا از شیر بوفالو در تهیه این چای استفاده می شود، اما امروزه در هند و سایر کشورها از شیر پرچرب گاو استفاده می شود. البته کسانی که به هر دلیل دوست ندارند از شیر استفاده کنند هم این چای را با آب و ادویه تهیه می کنند. برای شیرین کردن چای هم از شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی مثل شکر سفید، شکر قهوه ای، شهر خرما یا نارگیل و عسل استفاده می شود. میزان استفاده از شیرین کننده هم به ذائقه افراد بستگی دارد و برخی آن را کمتر و برخی بیشتر استفاده می کننو.. جالب است بدانید این نوع چای ریشه هندی دارد و در برخی از کشورهای اروپایی با نام چای هندی مشهور است. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد چای‌ ماسالا برای سلامت قلب، کنترل قند خون و کاهش کلسترول خون و بسیاری موارد دیگر مفید است.

طعم های معطر برای هر فردی متفاوت و لذت بخش است، در صورت مصرف چای ماسالا در زمان طولانی هضم، قند خون و وزن و سلامت کلی شما بهبود می یابد. چای ماسالا نوشیدنی‌ای معطر است که برای سلامت قلب مفید است و موجب کاهش قندخون، هضم بهتر غذا و کاهش وزن می‌شود.

طرز تهیه‌ی چای ماسالای خانگی

طرز تهیه‌ی چای ماسالا بسیار ساده است. تنها با داشتن چند ادویه‌ی خاص می‌توانید طبق دستور زیر یک چای خانگی درست کنید.دستورالعمل زیر یکی از دستورهای پیشنهادی برای تهیه‌ی این نوشیدنی است. این چای در مدت‌زمان کوتاهی درست می‌شود و می‌توانید با تهیه و نگهداری آن در یخچال، در مواقع لزوم به‌راحتی آن را سرو کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا

برای تهیه‌ی ۴۷۴ میلی‌گرم چای ماسالا مواد زیر موردنیاز است:
۲۰ عدد دانه‌ی فلفل قرمز، سیاه و سفید؛
پنج دانه میخک
۵ دانه هل سبز
یک عدد چوب دارچین
یک عدد بادیان خَتایی یا انیسون ستاره‌ای
۲.۵ (۵۹۳ میلی‌گرم) فنجان آب
۲ قاشق غذاخوری چای سیاه
۱۰ سانتی‌متر زنجبیل تازه‌ی تکه‌تکه شده

طرز تهیه چای ماسالا

پودر فلفل قرمز، میخک، هل،‌ دارچین و بادیان خَتایی را به‌مدت دو دقیقه روی حرارت قرار دهید. سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. با استفاده از آسیاب یا دستگاه قهوه ادویه‌ها را به‌صورت کاملا پودرشده دربیاورید. در یک ظرف بزرگ آب، همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید و حدود ۲۰ دقیقه حرارت بدهید. نگذارید مواد به نقطه‌ی جوش برسد، زیرا این کار باعث تلخی بیشتر چای می‌شود.
چای سیاه را به مخلوط اضافه کنید و مواد را از روی حرارت بردارید. ده دقیقه صبر کنید تا مواد کاملا در آب حل شوند و سپس سرو کنید. اگر ترجیح می‌دهید چای را شیرین میل کنید، می‌توانید دوباره آن را روی حرارت قرار دهید، شکر، عسل یا هر چیز دیگری که دوست دارید به آن اضافه کنید و به‌مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه آن را هم بزنید. سپس مجدد از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن در یخچال بگذارید.
چای آماده‌شده را در یک بطری تمیز بریزید و در یخچال بگذارید. این چای را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.هر زمان هوس یک فنجان چای کردید فقط کافی است کمی آب داغ به‌همراه شیر گاو و یا شیر گیاهی به آن اضافه کنید. اگر دوست دارید یک چای لاته بخورید نیز می‌توانید یک واحد از مواد آماده‌شده را با دو واحد شیر مخلوط کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *