رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۳۹۸

پیاده راه ۱۷ شهریور تهران

اشتراک گذاری

پیاده راه ۱۷ شهریور، متشکل از دو پیاده راه شرقی، غربی به عرض سه متر، یک باغ راه متشکل از دو نوار سبز در دو طرف و یک آبنما در میان، یک باغچه سراسری در غرب و یک مسیر سنگفرش به عرض ۱۴ متر است که به محلی مناسب برای تجمعات فرهنگی و مذهبی تبدیل شده است.همچنین پیاده راه ۱۷ شهریور مکان مناسب برای قدم زدن و لذت بردن از فضای شهری است.پیاده راه ۱۷ شهریور که حدفاصل دو میدان اصلی امام حسین(ع) و شهداست علاوه بر تمام کارکردهای یک پیاده راه، به عنوان پروژه ای آیینی و فرهنگی نیز به شمار می آید، گذر آیینی در حدفاصل این میدان تا میدان شهدا را می توان به یک سمفونی ملی تشبیه کرد نقطه عطفی در تاریخ شهرسازی بعد از دوره صفویه به حساب می‌آید.
میدان شهدا در جنوب میدان امام حسین (ع) به عنوان حصار شرقی تهران در دوره ناصری مطرح بود بنابراین فاصله این دو میدان که ۱۲۶۰ متر است به یک پیاده راه استاندارد تبدیل شده است که هم اکنون مردم می توانند از آن به عنوان یک پلازای بزرگ شهری استفاده کرده و ساعتی را به قدم زدن در آن بپردازند.

پیاده راه 17 شهریور تهران

خیابان ۱۷ شهریور یکی از خیابان های قدیمی شرق تهران است که زمان ساخت آن به دوران جنگ جهانی دوم بر می گردد ؛ این خیابان ۱۳۰۰ متری که تا پیش از پیاده راه شدن محل تردد انواع اتوبوس های برقی و خودروها و محلی برای کاسبی دلال ها شده بود هم اکنون تبدیل به فضایی آرامش بخش برای شهروندان شده است. اواخر سال ۹۰ بود که شهرداری تهران، تعریض زیرگذر میدان امام حسین (ع) را در دستور کار خود قرار داد تا عبور خودروها از روی میدان برای همیشه ممنوع شود. این طرح در طول شش ماه اجرایی شد و هم اکنون این مسیر پیاده راه در اختیار شهروندان قرار دارد تا ساعتی را با آرامش در آن قدم بزنند.
یکی از قابلیت های مهم پیاده راه ها برقراری تعاملات اجتماعی میان شهروندان است تا از خودرومحوری در تهران کاسته شده و فرهنگ پیاده روی نیز در شهر به مانند سایر شهرهای دنیا تعمیم و گسترش یابد. پیاده راه کردن خیابان ۱۷ شهریور نیز از جمله طرح هایی بود که اگرچه همانند بسیاری از پروژه های نوپای شهری در ابتدای امر با مخالفت همراه شد اما در بلند مدت کارکرد اصلی خود را نشان داده و برای شهر دودگرفته تهران مفید واقع شده است.

پیاده راه 17 شهریور تهران پیاده راه 17 شهریور تهران

طرحی که مشاورین و طراحان برای میدان امام حسین(ع) در نظر گرفتند برداشتی از عاشورا و واقعه کربلاست بر اساس این طرح ،هم اکنون دور میدان دیوار فلزی کار شده و رینگی در دور میدان برای تردد خودروهای اضطراری از جمله آتش نشانی و اورژانس در نظر گرفته شده است. علاوه بر این میدان امام حسین (ع) به محلی برای برپایی مراسم مذهبی و برگزاری برنامه های فرهنگی تبدیل شده است. این میدان به عنوان یک «پلازا» یا محیط شهری در دل شهر تهران در نظر گرفته شد؛ از سوی دیگر حد فاصل میدان شهدا تا میدان امام حسین(ع) که ۱۲۶۰ متر به یک پیاده راه استاندارد تبدیل شد و توانست بهبود فضای شهری و حفظ بافت تاریخی منطقه را به همراه داشته باشد.
با طراحی مهندسان و هنرمندان این پروژه، مسجد میدان امام حسین(ع) که در حاشیه میدان قرار داشت، مکان مناسبی پیدا کرده است. سینما و بانک‌های ضلع شمالی میدان بهسازی شده و بازار ضلع جنوب شرقی میدان از نظر زیباسازی ساماندهی شده است؛ در میدان شهدا یک مسجد و حسینیه که در کنار هم قرار دارند ادغام شده و مسجد «خَیِر» در معماری جدید به عنوان نماد مذهبی میدان شهدا جلوه می‌کند.

پیاده راه 17 شهریور تهران پیاده راه 17 شهریور تهران

منبع:
بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *